واریز 12 میلیون از این ماه به حساب مستمری بگیران

واریز 12 میلیون از این ماه به حساب مستمری بگیران

رئیس هیأت مدیره مرکز عالی شوراهای اسلامی کار کشور و نماینده مجلس به بررسی آخرین اخبار بازنشستگان تأمین اجتماعی پرداختند.
تناسب دستمزدها به یکی از دغدغه های مستمری بگیران تبدیل شده است، مجلس می گوید دولت منابع لازم را در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار دهد تا این کار در سال آینده اتفاق بیفتد.

محسن زنگنه در ابتدای این برنامه اظهار داشت: مجلس در برنامه هفتم توسعه با دولت موافقت کرد که آنچه در برنامه تصویب شد در لایحه بودجه همان سال 1403 اجرا شود. در بودجه سال آینده با بحث افزایش 20 درصدی حقوق بازنشستگان تاکید می کنیم که طبق برنامه هفتم توسعه، مابه التفاوت حقوق کارمندان و مستمری بگیران زیر 40 درصد باشد و در این راستا تناسب حقوق در برنامه هفتم توسعه باید در بودجه سال آینده به طور کامل رعایت شود.

وی افزود: محاسبه کرده ایم برای اینکه بتوانیم کسری ناشی از پرداخت 2 میلیون و 300 هزار مستمری بگیر ارتشی و روستایی را اصلاح کنیم، به 100 هزار میلیارد تومان وجوه اضافی نیاز داریم که باید با تغییر نرخ ارز در بودجه از محل اعتبارات تغییر کند. 28000 تومان تا 42 هزار تومان (نرخ دلار) باید ارائه شود.

در ادامه این برنامه والدین علی بیگی گفت: رشد اقتصادی مستلزم مشارکت عمومی، توسعه سیاسی، اعتماد و سرمایه اجتماعی است. اما وقتی بحث سن و سابقه بازنشستگی را در برنامه دولت می بینیم می فهمیم در سالی که به اعتماد عمومی و مشارکت سیاسی نیاز داریم، اعتماد مردم جلب نشده است.

رئیس هیئت مدیره مرکز عالی شوراهای اسلامی کار کشور با اشاره به اینکه در بحث سن و تاریخ رشد حق جامعه کارگری اجحاف شد، گفت: دولت و مجلس نذاشتند. به تمام نکات مهمی که در بحث برنامه اصلاح حقوق بازنشستگی باید مورد توجه قرار گیرد توجه کنید. علاوه بر این، کارگران بیش از نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و این نامطلوب است که نظام اعتماد عمومی آنها را به دولت و مجلس تضعیف کند.

وی ادامه داد: بحث دولت و مجلس این است که چون امید به زندگی در ایران افزایش یافته و آن سن تغییر کرده است، باید سن بازنشستگی را افزایش داد. اما این را در نظر نمی گیریم که در کشورهای دیگر که سن بازنشستگی به دلیل افزایش امید به زندگی افزایش یافته است، حقوق بسیار متفاوتی نسبت به ایران وجود دارد. کارگران انگلیسی، فرانسوی، ژاپنی و آلمانی که سن بازنشستگی خود را با توجه به امید به زندگی افزایش داده اند، دستمزد بسیار متفاوتی نسبت به کارگران ایرانی دارند. این در حالی است که حقوق تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی افراد دارد و علاوه بر امید به زندگی، کیفیت زندگی را نیز باید شاخص بسیار مهمی دانست.

محسن زنگنه در پاسخ به علی بیگی با اشاره به اصلاحات پارامتریک صندوق های بازنشستگی اظهار داشت: دولت اصلاحات زیادی در حوزه متریک و پارامتریک انجام داده است که از جمله آن می توان به افزایش معیار از 2 سال گذشته به 5 سال گذشته برای تعیین میزان تعیین کرد. میزان مستمری افراد بازنشسته برای افزایش دستمزد بازنشستگان، دولت به مجلس دستور داده است که افزایش تدریجی سن بازنشستگی را برای کمک به افزایش دستمزدها تصویب کند. مخالفان مجلس گفتند که افزایش سن و مدت خدمت برخلاف حقوق کارمندان و کارگران است. طرفداران همچنین تفاوت بین امید به زندگی و سن بازنشستگی را مورد بحث قرار دادند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: ما ارزش حقوق و دستمزد را با دلار و ارز نمی‌سنجیم، بلکه قدرت خرید معیار ما است و این ادعا که حقوق کارگران و کارمندان و سایرین بسیار پایین است، باید قبل از هر چیز در این زمینه بررسی شود. مبنای قدرت خرید

از سوی دیگر علی بیگی تصریح کرد: عامل تورم کارگران و مستمری بگیران نیستند، بلکه مجلس فعلی به دلیل وعده دولت برای مدیریت آینده معیشت مردم، سقفی برای نمایندگان مجلس گذاشته است. تامین اجتماعی یک بیمه نامه است و باید بر اساس ارزش سهام بیمه مدیریت شود. اگر کارشناسان مجلس سازمان بیمه را می شناختند نباید تناسب را با افزایش سن و تجربه مقایسه کرد. تناسب به این دلیل است که دولت در دوره های مختلف طبق قانون در پرداخت حقوق و مستمری واقعی کوتاهی کرده است و امروز مستمری بگیران را مجبور به تامین معیشت خود کرده است، بنابراین دولت باید از منابع ملی تناسب داشته باشد و وجوه خود را به سازمان اجتماعي تامين.. مجلس نيز بايد از اين تناسب دولت را وادار به پرداخت وجوه مي كرد و ربطي به افزايش سن بازنشستگي نداشت.

در پاسخ به علی بیگی زنگنه اظهار داشت: در دنیا استاندارد این است که شش نفر حق بیمه پرداخت کنند و یک نفر مستمری دریافت کند. اگر این شش نفر به سه نفر کاهش پیدا کنند، صندوق در آستانه ورشکستگی قرار می گیرد. درست است که منابع صندوق باید صرفه اقتصادی داشته باشد تا پایداری آن افزایش یابد، اما نمی توان با این روش بخش قابل توجهی از منابع آن را تامین کرد. امروز در بسیاری از صندوق ها به نسبت حمایتی زیر 1 رسیده ایم و شرایط بحرانی است. صندوق تامینی که در وضعیت بهتری قرار دارد، نسبت حمایتی در حدود 3 به 1 دارد که این نیز بسیار مهم است.

وی افزود: ما در عمل چاره ای جز افزایش سن و بازنشستگی نداشتیم. اگر کسی مدعی راه حل بهتری بود می توانست بگوید اما در عمل راه دیگری نداشت. شاید یکی از راه حل ها پرداخت بدهی دولت به صندوق رفاه باشد. اتفاقاً در این مجلس دولت بیشترین بدهی را نسبت به دوره های قبل به سازمان بیمه کرد. در برنامه هفتم، دولت را موظف کردیم تا پایان برنامه هفتم تمام بدهی تامین اجتماعی خود را پرداخت کند و اگر هر سال بدهی جدیدی ایجاد کرد، باید در آن سال بدهی تسویه شود. اما سوال اینجاست که در صورت پرداخت بدهی موجود آیا صندوق تامین اجتماعی در این شرایط سنی بازنشستگی می تواند بدون مشکل ادامه دهد؟

نماینده مردم تربت حیدریه تصریح کرد: حداقل حقوق در بازنشستگی باید حدود 12 میلیون تومان باشد اما اکنون میانگین بسیار کمتر از آن است و باید برای افزایش آن اقدامات جدی صورت گیرد. ما نباید تصمیم بگیریم که سی سال بعد عده ای بگویند دولت و مجلس برای اصلاح این صندوق ها اقدامی نکرده اند.

علی علی بیگی در پاسخ به سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم گفت: در برنامه ششم توسعه قرار بود تمام بدهی های تامین اجتماعی پرداخت شود اما این بدهی ها افزایش یافته است. ما در برنامه مدیریت خدمات کشوری تصمیم داشتیم که حقوق کارکنان را با تورم هر سال تعدیل کنیم. اما هر سال نمایندگان مردم از این مجلس و حتی مجلس قبل حقوق کارمندان دولت را در بودجه بسیار کمتر از تورم افزایش دادند. به عنوان مثال تورم سال گذشته 47 درصد (سالانه) تخمین زده شد، اما نمایندگان مجلس به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه افزایش 20 درصدی دستمزد در بودجه را تصویب کردند و این اقدام شورای عالی کار را مجبور به افزایش حداقل دستمزد کرد. برخلاف قانون کار بسیار کمتر از تورم تصویب شده و این خلأها محصول همین اقدام و عدم برخورد صحیح مجلس است و در نهایت تصریح کرد: در حادثه اخیر عهدشکنی نمایندگان مجلس در افزایش سن بازنشستگی رخ داد. زیرا تعامل دولت و تامین اجتماعی با کارگران در زمینه بازنشستگی انفرادی در دهه پنجم زندگی آنها بدون مشورت با کارگران و تشکل های آنها تغییر کرد و به این ترتیب قرارداد مربوطه بین تامین اجتماعی و کارگر به صورت یک طرفه زیر پا گذاشته شد که فقط خود این قرارداد را انجام داد. یک مشکل خلاف شرع است.