واکنش بایدن به اتفاقات اخیر ایران: من شگفت زده شدم

واکنش بایدن به اتفاقات اخیر ایران: من شگفت زده شدم

روز جدید جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درباره ناآرامی ها در ایران گفت: ما در کنار شهروندان و زنان شجاع ایرانی هستیم. رئیس جمهور آمریکا گفت: ایران باید به خشونت علیه شهروندان خود که از حقوق اولیه خود استفاده می کنند پایان دهد. بایدن با اشاره به درگذشت مهسا امینی گفت: آنچه در ایران بیدار شده مرا شوکه کرده است و فکر نمی کنم مدت زیادی ساکت بماند. رئیس جمهور آمریکا در ادامه اظهارات خود افزود: زنان باید بتوانند آنچه را که می خواهند بپوشند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا عصر جمعه به وقت محلی در اظهارات خود درباره ناآرامی‌ها در ایران گفت: ما در کنار شهروندان و زنان شجاع ایرانی هستیم.

رئیس جمهور آمریکا گفت: ایران باید به خشونت علیه شهروندان خود که از حقوق اولیه خود استفاده می کنند پایان دهد.

بایدن با اشاره به درگذشت مهسا امینی گفت: آنچه در ایران بیدار شده مرا شوکه کرده است و فکر نمی کنم مدت زیادی ساکت بماند.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه اظهارات خود افزود: زنان باید بتوانند آنچه را که می خواهند بپوشند.

به گزارش ایرنا، دولتمردان آمریکا که سال هاست تحت عنوان حمایت از دموکراسی و حقوق بشر در تمامی امور کشورهای غیرمتعهد دخالت می کنند، اما چشم خود را بر روی موارد متعدد جنایت و نقض حقوق بشر توسط متحدان و متحدان خود بسته اند. این بار با مطالبه حمایت از حقوق ایرانیان به ویژه زنان؛ بر موج عواطف جوانان ایرانی سوار شدند تا شاید راهی برای تحقق اهداف پنهان خود از یک مشکل داخلی بیابند.

رئیس جمهور دموکرات آمریکا که این روزها پایگاه سیاسی و محبوبیت خود و حزبش نسبت به حزب رقیب جمهوری خواه در پایین ترین حد خود قرار دارد، در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره، ضمن ارسال پیامی و با اشاره به مذاکره مستقیم با جمهوری اسلامی ایران، نه تنها تحریم‌های جدید حقوق بشری را اعمال کرد، بلکه با گفتن این که ابزارهای مدرن را برای دسترسی بیشتر ایرانیان به جریان آزاد اطلاعات تسهیل می‌کند. این کشور به دنبال تحقق همان اهدافی است که واشنگتن بیش از چهار دهه است که به روش های سنتی در این زمینه تلاش کرده است.

در 11 اکتبر، رئیس جمهور آمریکا با دخالت آشکار در امور داخلی ایران، گامی را برداشت، همانگونه که باراک اوباما، رئیس جمهور سابق دموکرات آمریکا، حوادث سال 2008 را در پیش گرفت.

بایدن در بیانیه‌ای گفت: دولت ایران برای دهه‌ها آزادی‌های اولیه را از مردمش سلب کرده و آرزوهای نسل‌های آینده را با زور و خشونت سرکوب کرده است. ایالات متحده در کنار زنان و شهروندان ایرانی می ایستد که با شجاعت خود به جهان الهام می بخشند.

رئیس جمهور دموکرات ایالات متحده گفت که از گزارش ها درباره تشدید سرکوب خشونت آمیز معترضان در ایران نگران است و گفت که ایالات متحده دسترسی ایرانیان به اینترنت را از طریق دسترسی بیشتر به خدمات ایمن و خارجی آسان تر می کند.

وی همچنین گفت که ایالات متحده مقامات و نهادهای ایرانی مانند پلیس امنیت اخلاقی را در قبال خشونت و سرکوب جامعه مدنی مسئول خواهد دانست و هزینه های بیشتری را بر عاملان خشونت علیه معترضان مسالمت آمیز تحمیل خواهد کرد.

بایدن بلافاصله به وعده خود مبنی بر تحریم مقامات ایرانی به بهانه حقوق بشر عمل کرد و دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری (OFAC) نام هفت مقام ارشد جمهوری اسلامی ایران را در فهرست تحریم های خود قرار داد و گفت: مردم به دلیل نقش خود در سرکوب اعتراضات و قطع دسترسی ایرانیان به اینترنت تحریم شده اند.

در 31 سپتامبر، وزارت خزانه داری آمریکا پلیس امنیت اخلاقی و چند مقام ایرانی دیگر را به بهانه دخالت در امور داخلی ایران در پی مرگ یک دختر 22 ساله ایرانی به نام «مهسا (جینا) امینی» تحریم کرد.

بر اساس اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، هفت مقام ایرانی که در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند عبارتند از: یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وحید مجید، فرمانده انتظامی فتح فرجه، حسین نجات، فرمانده سپاه ثارالله، حسن رحیمی، فرمانده انتظامی تهران بزرگ، حسین ساجدی نیا، معاون عملیات فراجا، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و احمد وحیدی، وزیر کشور.

دیدگاهتان را بنویسید