واکنش رئیس جمهور به انتصابات خانوادگی

واکنش رئیس جمهور به انتصابات خانوادگی

روز جدید : انتصابات عجیب و غریب در دولت سیزدهم به گونه ای بود که در نهایت صدای رئیس جمهور را بلند کردند. با این حال او خود به اکثر رقبای خود مناصب می داد. همچنین برخی انتصابات فامیلی و جناحی و نیز انتخاب تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق(ع) برای تصدی پست دولتی با واکنش منفی مردم و جناح های سیاسی مواجه شده است. همین امر ابراهیم رئیسی را بر آن داشت تا در جلسه دیروز هیئت دولت به فسادی اشاره کند که در مقابل آن خط قرمزی ندارد. وی گفت: مبارزه با فساد شرط رای مردم به این دولت است و باید نسبت به احتمال فساد حساس باشیم و به هیچ وجه از مبارزه با مصادیق آن غفلت نکنیم. رئیس جمهور استفاده از نیروی انسانی را یکی از زمینه های فساد می داند و گفت: دست از شایستگی ها بردارید. رئیس جمهور خطاب به اعضای کابینه تاکید کرد که باید مراقب بود که در واحد شما فساد وجود نداشته باشد. وی ادامه داد: در جاهایی که جا برای قرار است، اگر این فضاها درست نیست، از عملکرد خود دفاع کنید. رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اما در نظر داشته باشید که شایسته سالاری در دولت سیزدهم فقط یک شعار نیست، اساس کار است و اگر انتقاد از عملکرد یا انتصاب شما درست است باید فوراً آن را اصلاح کنید تا افراد را استخدام کنید. : «مبارزه با فساد و توجه به شایسته سالاری از اصول اساسی حاکمیت در عمل است. اما در جایی که کار خود را به درستی انجام داده ایم، نباید تحت تأثیر جو قرار بگیریم. او سپس گفت: «من خط قرمز ندارم. «نه کابینه، نه معاونان و نه وزرا برای من خط قرمز نیستند. وی همچنین از انتصابات خود دفاع کرد و افزود: سعی کردم همکارانم را از بین افراد صادق و ضد فساد انتخاب کنم. من تا الان به صفای مردم دور این میز رسیده ام و باید همچنان نظارت و مراقبت کنیم. «در دولت سیزدهم برای اولین بار در انتصابات در سطوح بالا، علاوه بر استعلام از نهادهای اطلاعاتی، افراد مورد بازجویی سایر نهادهای نظارتی مانند سازمان بازرسی و دیوان محاسبات قرار می گیرند.

اجاره و جلسات خانوادگی

سه ماه از حضور دولت سیزدهم گذشت و انتصابات خاص و عجیب فراوانی داشت. به عنوان مثال وزیر نفت نامه های محرمانه دختر یکی از نمایندگان مجلس را که اتفاقا یکی از حامیان او بود استخدام کرد تا از مجلس رای اعتماد بگیرد. علیرغم انتقادها از این شغل، اسناد محرمانه ای درباره حقوق و درآمد مشاور و مدیرکل وزارت نفت منتشر شده که بر اساس آن وی ماهانه 32 میلیون تن حقوق و البته کار در وزارت نفت دریافت کرده است. خلاف قانون بود یا لاله افتخاری، نماینده سابق مجلس، شیوه اداره کشور ابراهیم رئیسی را به سیره ائمه اطهار تشبیه کرد و اندکی بعد فرزندش به عنوان مدیرعامل صندوق حمایت متالورژی و بازنشستگی انتخاب شد. رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین طی حکمی محمدمهدی رحیمی را به عنوان مدیرکل روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری منصوب کرد. در حالی که او فرزند گلم علی حداد عادل با فرید الدین حداد عادل بود. حتی در شهرداری و صداوسیما هم چنین انتصاب هایی دیده می شود. علیرضا زاکانی شهردار تهران که در جلسات هیئت دولت نیز حضور دارد و انتصابش جنجالی است، دستور ویژه ای برای مشاور دامادش صادر کرد که به دلیل فشارهای مردمی مجبور به پس گرفتن حکم شد. مجتهدزاده، وکیل دادگستری نیز گفت: شهردار تهران طی روزهای اخیر بر خلاف آیین نامه و دستورالعمل مصوب شورای شهر و شهرداری تهران، حسین اوجاگی را به عنوان سرپرست سازمان ورزش شهرداری تهران منصوب کرد. سعید عین اللهی مدیر منابع انسانی سازمان در صداوسیما به صورت مخفیانه از دختر 21 ساله خود به عنوان کارشناس پیراپزشکی با مدرک تجربی درخواست استخدام کرد.

قرار ملاقات اشیاء

پیش از ریاست جمهوری، برخی از سیاستمداران اصولگرا و نمایندگان مجلس نیز به این انتصابات اعتراض داشتند. غلامحسین مصباحی مقدم یکی از اعضای شورای مناسبت گفت: حقیقت این است که در قرارهای خانوادگی اگر شایسته سالاری را رعایت کنیم جای تردید است. «شبه این است که همان شایسته سالاری و همان شایستگی ها ممکن است در اختیار شخص دیگری باشد». سخنگوی جامعه روحانیت نظامی گفت: افکار عمومی دوست ندارند مسئولان کشور بستگان خود را به قدرت بیاورند و آنها را به قدرت برسانند. شخصی که خانواده و بستگانش مسئول هستند و او را در مناصبی که به نحوی درک می کند منصوب می کنند، اجیر است. در نتیجه باید از چنین رانت هایی پرهیز کرد.» محمود احمدی بیش، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، دولت ابراهیم رئیسی را دولت عاشقان خواند و گفت: جامعه در سایه است. دولت شما آشکارا دولت عاشقان است. به یک عزیز خاص که همه رویدادها، جلسات و نقل قول ها باید به او ختم شود. «این یک پدیده گران قیمت است که در هر دولتی وجود دارد و در نهایت تبدیل به پاشنه آشیل کاملی خواهد شد که در گذشته دیده‌ایم. او گفت: «انتصابات در وزارتخانه ها و سازمان های دولتی تقریباً توسط همه همفکران شنیده شده است. نفوذ برخی افراد در وزارتخانه های انتصابات به حدی است که تقریباً وزیر یا وزرای مربوطه به ناکارآمدترین فرد در این انتصابات تبدیل شده اند».

دیدگاهتان را بنویسید