اختلاف بر سر انتصابات خانوادگی در ریاست جمهوری

اختلاف بر سر انتصابات خانوادگی در ریاست جمهوری

روز جدید ساعاتی پس از اینکه لاله افتخاری گفت «راه اصلی اداره کشور سیره ائمه اطهار است» پسرش به عنوان مدیرعامل صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان متالورژی انتخاب شد. این اولین انتصاب عالی رتبه در دولت سیزدهم نیست و از زمان روی کار آمدن دولت جدید، انتصابات خانوادگی، گروهی و جناحی با وجود تخصص و تجربه آنقدر سریع انجام شد که شعار شایسته سالاری و منع قمار اصولگرایان مطرح شد. اصلا مطرح نشده اند. .

از یک سو رئیس دولت برای رقبای اصلی خود در رقابت های انتخاباتی حکومت می کند و از سوی دیگر تحزب نمایندگان مجلس و فعالان راست در انتخابات کابینه مورد انتقاد شدید برخی اصولگرایان قرار گرفته است. این در حالی است که فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق(ع) یکی یکی در سمت هایی قرار می گیرند.

شهردارى كه انتصاب او با قانون ناظر بر انتخاب شهرداران مغاير باشد به جاى داماد خود حكومت مى كند. آنها پرونده خود را ندارند.

این روزها بحث استخدام سفارشی زیاد شده و حتی به صداوسیما رسیده که در بسیاری از موضوعات مدعی و انتقاد می کند. بر این اساس سعید عین اللهی مدیر منابع انسانی صدا و سیما به صورت مخفیانه خواستار استخدام دختر 21 ساله خود به عنوان کارشناس پیراپزشکی با مدرک تجربی شد. در این میان قانون و مصالح عمومی قربانی منافع جناحی و گروهی شده است.

علیرغم انتقاد اصولگرایان و وزیر نفت برای استخدام دختر این نماینده مجلس، روز گذشته اسناد محرمانه ای مبنی بر حقوق و مزایای پیام هاتری انور، مشاور و مدیرکل وزارت نفت منتشر شد و منتشرکنندگان این اسناد مدعی هستند که حتی وی. کار در وزارت نفت اساساً غیرقانونی است چه برسد به اینکه ماهانه 32 میلیون تن حقوق بگیریم. پیگیری ها حاکی از آن است که در ماه های پایانی دولت قبل تغییراتی در آیین نامه نظام اداری و کارگری صنعت نفت ایجاد شد که اکنون با وزیر جدید نفت مواجه است. در مدل جدید قراردادهای معین، این دو مدیرعامل باید در مرکز توسعه سرمایه انسانی صنعت نفت امتحان می دادند که این اتفاق نیفتاد.

در رابطه با زاکانی، پس از لغو حکم دامادش که به نظر او نه به دلیل تصمیم غیرقانونی، بلکه به دلیل ناراحتی مردم است، شاهد ادامه انتصابات غیرقانونی در شهرداری هستیم. موتحدزاده حقوقدان گفت: طی روزهای اخیر آقای زاکانی مجدداً آقای حسین اوجاگی را به عنوان سرپرست سازمان ورزش شهرداری تهران منصوب کرده است که قطعاً برخلاف آیین نامه ها و دستورالعمل های مصوب شورای شهر و شهرداری تهران است.

پراکندگی گسترده شهرداران در شهرداری ها و انتصابات حاشیه ای رخ داده است زیرا مردم اظهارات وی در مناظره انتخاباتی را به یاد می آورند که “ما به مردم دروغ نمی گوییم و دولت را از روی تورم اداره نمی کنیم.” ما به جای مدیران چرخشی از کسانی استفاده می کنیم که شایسته آن هستند و از خانواده خود در پست های رهبری استفاده نمی کنیم.»

انتصاب افراد ناشناس و بی تجربه

اواسط مهرماه گزارشی در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌دهد «تنها ۱۸۰ نفر به عنوان معاون وزیر، استاندار، مدیران دستگاه‌های بزرگ دولتی، مشاوران و روسای دانشگاه‌های مهم در دولت سیزدهم منصوب شده‌اند. وی ادامه داد: در بین منصوبین در دولت جدید، 96 نفر دارای سابقه کار یا برابر با سمت جدید هستند و سوابق 84 نفر از این افراد نسبت به مسئولیت و سمت جدید مشخص نیست و در بین وزارتخانه ها ابتدا وزارت نفت، سپس وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سپس وزارت آموزش و پرورش از نظر سطح یا نامناسب بودن انتصابات و عدم سوابق افراد در صدر فهرست قرار گرفتند.

کمترین تعداد انتصابات در میان وزارتخانه های مهم وزارت اطلاعات با دو انتصاب و بدون ذکر نام منصوبان مرتبط با صندلی رئیس حراست و معاونت اطلاعات و امنیت اقتصادی و مبارزه با مفاسد اقتصادی صورت گرفته است.

بیشترین تغییر در وزارت نفت با 15 انتصاب صورت گرفت که تقریباً تمامی مدیران کل این مجموعه در مدت کوتاهی جابه جا شدند. پس از آن وزارتخانه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با 12 انتصاب در رده مدیران ارشد و وزارت نیرو و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی هر کدام با 10 انتصاب در رتبه های بعدی قرار دارند.

این آمار قطعا در هفته های اخیر تغییر کرده است و با ادامه موج جابجایی ها و قرار ملاقات ها، حاشیه این رابطه ادامه دارد.

سرمایه کشور را نباید به عنوان توزیع غنیمت تلقی کرد

جواد امام، فعال سیاسی-اصلاح طلب اخیرا در واکنش به این انتصابات گفته است که می بینیم افرادی که تجربه و تجربه ندارند تنها به دلیل حضور در باند و بستگانشان اقدام به انتشار مطالب می کنند و این افراد برای توجیه خود هزینه دیگری می گیرند. قبلاً همین افراد با تجمع خانوادگی مخالف بودند و دیگران را هزاره می نامیدند. دوستان، اجازه دهید عرق شما خشک شود، سپس گردهمایی های خانوادگی را شروع کنید. آنها به دنبال منافع گروهی و جناحی هستند. من منکر استفاده از جوانان نیستم، باید از نیروهای جوان استفاده شود و مدیرانی که سنشان بالاست جای خود را به نیروهای جوانتر بدهند و کار را به جوانان سپرد. اما منظور از جوان با تجربه، مربوط به دانش است. آیا می توان مبارزه برای تخصص و تعهد را در کشور آغاز کرد؟ ما قطعا جوانان متخصص و متعهد داریم اما جدایی آنها نیروهای متخصص و متعهد را زیر سوال می برد.

آیا دیدارها «بازی گروهی» است؟

محمد مهاجری، فعال اصولگرا با انتقاد از انتصابات حاشیه ای دولت جدید گفت: طبیعی است که رئیس جمهور وزرا و معاونانش را از جناح و باند خودش تعیین کند، اما ایراد از آنجاست که رئیس دولت سیزدهم مدعی است دولت من فراملی است. . چیزی به نام سیاست فراجناحی وجود ندارد و مردم به یک جناح یا افراد مرتبط هستند.

مهاجری افزود: هر چند برخی انتصابات باید دیده شود و درباره عملکرد آینده چهره ها اظهارنظر شود. من موافق انتصاب برخی از آنها هستم، اما این موضوع در اکثریت نیست. یعنی مشخص است که برخی از دولتمردان فعلی در مناصب قبلی خود هنر نداشتند یا عملکردشان درخشان یا خیلی ضعیف نبود. ابراهیم رئیسی در بین اصولگرایان می توانست از نمایندگان یا وزرای موثرتری استفاده کند. وی گفت: درست است که اکثر منصوب شدگان از حلقه مدیران احمدی نژاد، جبهه پایداری و حلقه دانشگاه امام صادق(ع) هستند اما شاید عمدی نبوده است. شاید گرفتن مدیر، معاون و مشاور از همفکران و جناح ها برای وزرا و مسئولان امری غیرطبیعی نباشد، اما نمی توان روابط دانش و مدیریت را به دوستان واگذار کرد و کارشناسان بیرونی را از نظام اداری حذف کرد.

اعتماد عمومی به دلیل این انتصابات به شدت آسیب دیده است و رئیس در بازگرداندن این اعتماد شکننده مشکل خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید