خطر انتصابات جزئی برای ریاست جمهوری آیا ابزارهای نظارتی مجلس فعال می شود؟

خطر انتصابات جزئی برای ریاست جمهوری  آیا ابزارهای نظارتی مجلس فعال می شود؟

روز جدید یکی از نمایندگان مجلس دهم گفت: در جریان انتخابات، نمایندگان وعده های زیادی برای دریافت آرا می دهند که محقق نمی شود. این وعده ها یا خلاف قانون نیست و یا بودجه و امکانات کشور جوابگوی این الزامات نیست».

جلال میرزایی، نماینده سابق مجلس دهم با اشاره به انتقاد از برخی انتصابات ریاست جمهوری و دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات، درباره قرن جدید گفت: متاسفانه در نظام اداری و ساختار اجرایی، قدرت و مجلس با مشکل مواجه هستیم. این است که معیارهای استخدام افراد رعایت نمی شود. سپس با حجمی از نیروی بی اثر مواجه می شویم. یعنی قوه مجریه پر از نیروهای متخصص و موثر نیست.

وی افزود: مشکل دیگری که در وزارتخانه ها وجود دارد این است که وزرا افرادی را از حلقه دوستان و رفقای سابق به عنوان معاون انتخاب می کنند. این نه تنها به کارایی سیستم عامل کمک می کند. بلکه رفاقت منجر به تشکیل مفسد می شود. در این شرایط اگر نماینده مجلس وارد موضوع شود و با نظارت دقیق و اصلاحات از رفاقت در قوه مجریه جلوگیری کند و انتصابات را به سمت شایسته سالاری سوق دهد کمک بزرگی به دستگاه اجرایی کشور خواهد شد.

سیستم اداری ما یک سیستم منعطف و تخصصی نیست

این فعال سیاسی-اصلاح طلب ادامه داد: اگر مجلس که به نمایندگی از مردم کمک شایانی و قوه مجریه است، افراد نالایق را بر اساس وعده ها و انتصابات انتخاباتی و با فشار بر دولت منصوب می کند. آنها ولسوالان، فرمانداران و». .. به آرامی; مثلا معلمی را به وزارت کشاورزی ببرید یا یکی را که برق گرفته است به وزارت کشاورزی ببرید. در این شرایط سنگ دیگر روی سنگ قرار نمی گیرد. چه در انتصاب وزرا و چه در تعقیب معاونین، اگر به شایسته سالاری، تخصص و… توجه نکنیم، خلاء در نظام اداری ایجاد شود، این می تواند کل نظام را ناکارآمد کند؛ این امر می تواند باعث ناکارآمدی کل نظام شود. همچنین ما در سال های اخیر با این مشکل دست به گریبان بوده ایم و سیستم اداری ما یک سیستم منعطف و تخصصی نیست و نمی تواند خدمات لازم را ارائه دهد.

محبوبیت مجلس از زمان تشکیل آن یک سال است که رو به کاهش بوده است

میرزایی درباره نامه استعفای نمایندگان که پس از تشکیل دولت و همچنین مشارکت برخی از نمایندگان در انتصابات استانی فاش شد، گفت: در جامعه ما مجلس یک سال پس از تشکیل با بحران مسئولیت مواجه است. ; یعنی اگر کارهای تحقیقاتی که برخی از دانشگاه های اروپایی انجام می دهند را دوست داشته باشیم. با مطالعه میزان مقبولیت برخی نهادها و افراد می توان میزان اعتماد مردم را به نهادها سنجید. میزان استقبال از مجلس در کشور ما یک سال پس از تشکیل در افکار عمومی کاهش می یابد. متأسفانه در ایام انتخابات، نمایندگان مجلس وعده های زیادی برای دریافت آرا می دهند که عملی نمی شود. این وعده ها یا مغایرتی با قانون ندارد و یا بودجه و امکانات کشور جوابگوی این الزامات نیست.

پایگاه اجتماعی مجلس آسیب می بیند اگر …

وی ادامه داد: بنابراین دخالت ظاهری برخی از نمایندگان مانند نماینده رباط کریم در انتصابات و یا سایر نمایندگان به بحران تصویب مجلس کمک می کند. نمایندگان مجلس به شدت به دولت آقای روحانی حمله کردند و گفتند که جهاد و انقلاب جواب نمی دهد و بی نتیجه است، ما این دولت خسته را در مسیر درست قرار می دهیم و… اما اندی نزدیک به یک سال است که در مجلس است و کاری نکرده است. ما نمی بینیم که چه می گوییم در مجلس تصمیم می گیرد. مثلا مجلس در مورد بورس وعده های زیادی داد و استدلال کرد که دولت روحانی از این راه به دنبال کسری بودجه است اما کار خاصی نکرد. همچنین در ابتدای کار خود می گفتند پراید به 140 میلیون رسیده است اما در اثر وعده ها و شعارهایشان قیمت پراید به 170 میلیون رسید و از آغاز به کار مجلس یازدهم گران شد. به همین دلیل نمایندگان با این وعده ها که بدون تحقیق و کار کارشناسی بود روی معلولان مانور دادند و هر چه بیشتر به دولت فشار بیاورند پایگاه اجتماعی آن ها آسیب می بیند.

ابزارهای نظارتی به درستی استفاده نمی شوند

میرزایی با اشاره به ابزارهای نظارتی مجلس و تاثیر آن بر سهمیه دولت، گفت: متاسفانه از ابزارهای نظارتی در مجلس به درستی استفاده نمی شود. یکی از ایراداتی که به انتصاب وزرا می شود، مشکل در مجلس است. اگر یکی از نیروها خوب عمل کند، می تواند نیروهای دیگر را بسیج کند. تحقیق و تفحص مجلس منجر به اصلاح نمی شود زیرا ارتباط تنگاتنگی بین نهادهای نظارتی و امنیتی و کمیته های مجلس وجود ندارد. در کمیته ها، این نهادهای امنیتی یا نظارتی باید اطلاعات لازم را در اختیار نمایندگان قرار دهند و در صورت وجود، اطلاعات دقیق را ارائه کنند. این پیوند وجود ندارد و اکثر افرادی که به دنبال موقعیت یا اخراج شده اند اطلاعات ناقصی را در اختیار بازرسان قرار می دهند. بیشتر تحقیقات به جایی نرسیده است. یا اگر وزرا در انتصابات کار نمایندگان مجلس را انجام دهند با تهدید استیضاح مواجه می شوند. استیضاح و تحقیق با هدف بهبود اوضاع کشور و اصلاح امور نیست

دیدگاهتان را بنویسید