واکنش رئیس سازمان خصوصی سازی به مشکلات پرسپولیس

واکنش رئیس سازمان خصوصی سازی به مشکلات پرسپولیس

حسین گربان زاده روز یکشنبه در دیدار با پیشکسوتان باشگاه پرسپولیس گفت: وظیفه حضرت فیل در این دیدار است چه برسد به پاسخگویی به شبهات. وقتی من به دنیا نیامده بودم، خیلی از دوستانی که در این جلسه حضور داشتند خاطراتی از مردم ساختند. این برای ما نقطه عطفی است تا متوجه شویم که آیا پرسپولیس به خاطر تلاش این عزیزان برند است یا خیر. اما وابستگی باشگاهی با 30،40 میلیون هوادار به نش یعنی چه؟! اگر شبکه چهارم صداوسیما بازی های دهه 40 را پخش کند همه میخکوب می شوند اما باشگاه پرسپولیس هنوز نتوانسته به قعر درآمدزایی برسد.
وی افزود: یک روز باید به طور شفاف برای مردم توضیح داده شود که پرسپولیس چگونه اداره می شود. مدیرعامل با اسپانسر قرارداد می بندد و زمانی که می خواهد برود اسپانسر شکایت می کند و مدیرعامل جدید با کارگزار جدید قرارداد می بندد و این چرخه ادامه دارد. چنین چرخه و قراردادی در کدام شرکت یا بنگاه ادامه دارد و آسیب می بیند؟ هیچ دو راه دیگری برای خلاص شدن از شر آن وجود ندارد. اول اینکه شفافیت و انضباط مالی داشته باشیم و دوم اینکه نقش دولت را کاهش دهیم.

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: در نظر داریم تا قبل از عید مراحل واگذاری را تکمیل کنیم. – وقتی استقلال و پرسپولیس بازی می کنند همه تلویزیون را روشن می کنند. درآمد صداوسیما از پخش این مسابقات تامین می شود. این درخواست باید توسط شخصی باشد که از این پس سهامدار باشگاه شود. دیگر امکان ندارد هرکسی در جایی از کشور حضور دارد از حق خود بگذرد. این مسیری که شروع شده برگشت ناپذیر است. حق چاپ باید گرفته شود. این اتفاق در 15 اسفند همزمان با حسین (ع) می افتد وگرنه دیگر سازمان خصوصی سازی نخواهم بود. من سه شب است که خونریزی دارم و نمی توانم بگویم چه اتفاقی افتاده است، چون برخی گفته اند به هیچ عنوان اجازه چنین کاری را نمی دهیم. یک بار در این کشور باید کاری را انجام دهید که همه می گویند درست پشت تریبون است. دیگر معنی ندارد که یک لیسانس برای به تعویق انداختن کار برای سال آینده سنگ پرتاب کند. اگر کار به سال آینده موکول شود یعنی 20 سال بعد تمدید شده است. من حرفم را می زنم و این حرف ها متر ندارد چون تا 15 اسفند مشخص می شود که کار انجام می شود یا خیر.

قربان زاده یادآور شد: 15 اسفند 10 درصد از سهام این دو باشگاه به افراد هوادار، بازیکن و پیشکسوت واگذار می شود. این 10 درصد معادل 50 درصد سرمایه ثبت شده پرسپولیس و استقلال است. مدلی را انتخاب کردیم که پول در باشگاه بماند و یک ریال به خزانه دولت نرود. من اصولاً از کلمه خصوصی سازی استفاده نکردم چون با آن موافق نیستم. من مجبور نیستم رئیس سازمان خصوصی سازی باشم، دنیا سازمان دولتی برای مدیریت دارایی دارد. هدف ما ارتقای کیفیت مدیریت این دو باشگاه است. مگر می شود باشگاهی با 30، 40 میلیون هوادار را به مناقصه خرید شرکت تبدیل کرد و آن وقت این شرکت بگوید من نمی خواهم سرمایه گذاری کنم و از هم بپاشم؟!

وی تصریح کرد: پیشنهاد مالی عرضه 10 درصدی سهام در سال جاری است. سپس نماد به اداره ثبت شرکت می رود. نماد دو باشگاه از 15 تا 30 فروردین سال آینده رونمایی و برای فروش عرضه می شود. قاعدتاً سهام پرسپولیس و استقلال سهامی نیست که مثل فولاد فردا فروخته شود و سود کند. قاعدتاً هیچ صفی وجود نخواهد داشت مگر اینکه کم باشد و سپس قیمت به تدریج افزایش می یابد. دولت باید برای تعدیل قیمت و کاهش مالکیت از 100 درصد به زیر 50 درصد، سهام خود را دوباره در اینجا عرضه کند. ما بلوکی خواهیم داشت که به کسانی که در باشگاه بازی می کردند و یا در کادر فنی بودند، واگذار می شد.

رئیس سازمان خصوصی سازی تاکید کرد: اگر باشگاه با کارت هواداران تشخیص داده شود، فردی که تعصب و وفاداری خود را ثابت کرده، هوادار خواهد بود و می تواند پنج درصد هوادار دریافت کند. این بلوک موضوع یک پیشنهاد است. وقتی دولت شرکتی را واگذار می کند، موظف است پنج درصد به کارکنان آن شرکت بدهد. تا مردادماه به درخواست و اعتراض کنفدراسیون فوتبال آسیا باید نفوذ یک شخص حقیقی یا حقوقی در یک باشگاه بر باشگاه دیگر از بین برود، یعنی دولت باید مالکیت آن را کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید