واکنش سازمان برنامه و بودجه در خصوص دلایل تاخیر در پرداخت حقوق معلمان

واکنش سازمان برنامه و بودجه در خصوص دلایل تاخیر در پرداخت حقوق معلمان

رحیم ممبینی معاون اقتصادی و هماهنگی امور برنامه و بودجه کشور گفت: در قانون بودجه سال 1401 ردیف های مختلفی در جدول 9 با عنوان اجرای طرح ارزشیابی معلمان به مبلغ 38 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود. البته در رابطه با الزامات دستگاه های اجرایی و سازمان برنامه و بودجه که باید اعتبارات مصوب و هرگونه تعهد مازاد بر اعتبار مصوب را رعایت کنند، هرگونه هزینه خارج از اعتبار مصوب تخلف محسوب می شود و جرم.

وی ادامه داد: از جمله موارد این تخلف این است که در مواد 92 و 93 آمده است که هرگونه مسئولیت بیش از حد در قبال اعتبار یا پرداخت هر گونه وجه یا هر گونه مسئولیتی برای آینده جنحه و جرم است. جرم بودن آن در ماده (198) قانون مجازات اسلامی آمده است. همچنین در ماده (23) آیین نامه ارزشیابی معلمان، وزارت آموزش و پرورش موظف به اجرای این آیین نامه در حدود اعتبارات مقرر در قانون بودجه بوده و ایجاد هرگونه تعهد فراتر از منابع پیش بینی شده ممنوع و فاقد اعتبار است. این نکته ای است که او با رعایت انضباط مالی به آن توجه کرده است.

معاون اقتصادی و هماهنگی امور برنامه و بودجه کشور افزود: ما باید حافظ بیت المال باشیم و متولی قانونی که تصویب شده است، هرگونه تخلف مصادره بیت المال محسوب و جرم است. همچنین در رابطه با رتبه بندی معلمان باید توضیح داد که سازمان برنامه و بودجه تا پایان بهمن ماه 38 هزار میلیارد تومان برای آموزش و پرورش و حدود 6 هزار میلیارد تومان در 6 ماه از سال 1400 پرداخت کرده است و ما برای سال 1401 تا پایان بهمن حدود 27 هزار میلیارد تومان پرداخت کرد. این پرداخت ها بر اساس رتبه 1 انجام می شود. البته تا بهمن ماه خبری از بار مالی رتبه بندی در سازمان برنامه و بودجه اعلام نشد و تنها رتبه یک اعلام شد.

ممبینی ادامه داد: رتبه 1 را تا بهمن ماه 1401 و 6 ماهه اول سال 1400 کسب کردیم، اما در تاریخ 27/12/1301 ساعت 16 وزارت آموزش و پرورش بار مالی را به صورت شفاهی به ما اعلام کرد. به گفته آنها بار مالی ارزشیابی معلمان 49 هزار میلیارد تومان است، اما بررسی کارشناسان ما نشان می دهد که این مبلغ 52 هزار میلیارد تومان است که البته در عمل بیش از این بود، به همین دلیل جلسه ای تشکیل شد. با حضور آقای میرکاظمی.

وی افزود: شب 7 تا 9 اسفند ماه با حضور همه مشغله ها با دکتر نوری جلسه ای برگزار کردیم و به این نتیجه رسیدیم که طبق قانون پروتکلی تنظیم شود و در آن صورتجلسه صورت گیرد. گفته شد که باید به دو نکته توجه داشت. اولاً رتبه بندی در چارچوب قانون اصلاح شود و دوم اینکه مبلغ به صورت تعهدی در سامانه ثبت شود همچنین در روزهای اول فروردین با شما جلسه خواهیم داشت و با مسئولان ارشد نظام در این مورد تصمیم بگیرید، هرچند دو راه حل وجود دارد، یعنی یا باید قوانین را سریع تغییر داد، یا از روسای محترم قوا برای افزایش بار مالی اجازه گرفته شود، این صورتجلسه هم اکنون موجود است.

معاون اقتصادی و هماهنگی امور برنامه و بودجه کشور تاکید کرد: تشکیلات برنامه و بودجه در سقف 38 هزار میلیارد تومان با دید قابل اعتماد آماده بود. بدون کسر 3 درصد از قانون تراز (متعلق به مناطق کمتر برخوردار) و اضافه کردن 10 درصد، در مجموع 41.8 هزار میلیارد تومان برای اجرا پرداخت می شود، اما دوستان صورتجلسه این جلسه و جلسه با حضور را تنظیم نکردند. به رئیس جمهور، دکتر محبر و دو نفر از حقوقدانان، با توجه به اینکه امکان اصلاح تصمیمات وجود نداشت، پیشنهاداتی ارائه شد.

ممبینی ادامه داد: در نهایت تخصیص 8 هزار میلیارد تومان برای آموزش و پرورش در فروردین ماه تصویب شد و 2 هزار میلیارد تومان باقی مانده برای خرید خدمات و تدریس و در آنجا آقای رئیس جمهور دستور دادند که در چارچوب قانون این کار انجام شود، اما اطلاعات دقیق آنجاست. خیر است. من هیچ ایده ای ندارم که آنها تاکنون چه کرده اند.

وی بیان کرد: در صفحه 3 گزارش کمیته آموزش و علوم آمده است که سازمان برنامه – بودجه در جلسه حضور نداشته و گزارشی ارائه نکرده است. این در حالی است که ما دیروز در کمیته بودیم و گزارشی ارائه کردیم، بنابراین باید بگوییم چرا گزارش مکتوب حاوی حقایق نادرست است، همچنین در صفحه 4 این گزارش آمده است 850 میلیارد تومان کسری وجود دارد، اگر این مقدار کسری بود، چرا رتبه بندی کامل اعمال نمی شود؟ این در حالی است که 8 هزار میلیارد تومان در 20 فروردین پرداخت کردیم اما از این مبلغ هنوز دوستان معوقات 1400 را پرداخت نکرده اند در حالی که آقای رئیس جمهور تاکید داشتند که پرداخت های 1400 و 1401 باید در چارچوب قانون انجام شود. .

ممبینی ادامه داد: من به عنوان فردی که 42 سال در سازمان برنامه و بودجه کشور کار کرده ام، شهادت می دهم که آقای رئیسی یکی از منضبط ترین رؤسای جمهور است، بنابراین معتقدم انضباط مالی در دولت وجود دارد و گفته می شود که آقای رئیس جمهور وارد تاپیک نشد، حرف درستی نیست.

معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: طبق گزارش ها طی 10 روز 500 هزار نفر طبقه بندی شدند که قطعا کار بسیار سختی است و این کار سخت باید با برنامه ریزی دقیق در سطح امور مالی انجام شود.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم مهار تورم، تصریح کرد: مهار تورم به این معناست که بار مالی مازاد بر دوش دولت نباشد و تراز بودجه صفر باشد و منابع و مصارف منسجم باشند، اما بار مالی بر دوش دولت است. لایحه رتبه بندی که دولت به مجلس می آورد 25 هزار میلیارد تومان پرداخت شد، در مجلس به 38 هزار میلیارد تومان تبدیل شد، البته تصریح کردند که 13 هزار میلیارد تومان از محل واردات خودرو است، در حالی که خودرو وارداتی نیست و این مبلغ به بانک مرکزی کشور تحمیل شده است، بنابراین مجلس باید سازمان برنامه و بودجه را به دلیل انضباط مالی که تاییدیه شما را حفظ کرده تشویق کند.

دیدگاهتان را بنویسید