سازمان برنامه و بودجه: دلیل تاخیر در حقوق فرهنگیان چیست؟

سازمان برنامه و بودجه: دلیل تاخیر در حقوق فرهنگیان چیست؟

سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: با توجه به اجرای «قانون نظام ارزشیابی معلمان» و مشکلات ایجاد شده در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان ادارات کل آموزش و پرورش استان ها در اسفند ماه 1401، مهمترین عامل مشکل افزایش هزینه ها بیش از حد قانونی و تاخیر در صدور تصمیمات و مشکلات مشابه است.

تخصیص اسفند ماه به ادارات آموزش و پرورش استان به همراه صورتحساب رتبه بندی در 31 اسفند 1300 به خزانه داری کل کشور ارسال شد و در صورت مطالبه توسط وزارت آموزش و پرورش قابل پرداخت بود. این در حالی است که احکام معلمان با تأخیر صادر شد و آموزش و پرورش در 3 اسفند 4 روز مانده به پایان سال اعلام کرد که به بیش از 9600 میلیارد تومان منابع جدید نیاز دارد.

با توجه به اینکه این مبلغ بیش از سقف قانون بودجه 1401 است، پرداخت آن عملاً خارج از اختیارات دولت است و باید قانون تغییر کند. یعنی مصوبات وزارت آموزش و پرورش در خصوص رتبه بندی در اسفند 1401 حداقل 16 هزار میلیارد تومان برای سال های 1400 و 1401 و برای سال 1402 نیز حدود 8 هزار میلیارد تومان کسری اعتبار ایجاد کرد.

از 3 اسفند جلسات متعددی در سازمان برنامه و بودجه با حضور مسئولان وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد و در نهایت علیرغم اینکه توزیع حقوق اسفند ماه به دلیل تأخیر در صدور دستورات که تا 27 مارس ادامه داشت و مبالغ مطالبه شده از ارزش اعلامی قانون بودجه 1401 فراتر رفت، مقرر شد دستمزد اسفند ماه برابر با دستمزد باخمن باشد.

اما وزارت آموزش و پرورش معوقات را از لیست حقوق ارسالی به خزانه داری کل کشور کسر کرد. اما اثرات آن بر درآمد کارکنان (کسور بازنشستگی، مزایای پزشکی و مالیات) نادیده گرفته شد. این مشکل باعث ایجاد اختلال و وقفه در پرداخت حقوق و کمک هزینه کارکنان ادارات کل آموزش و پرورش استان ها شده است. به گونه ای که حقوق کارمندان از سقف بهمن ماه کاهش یافت.

کار بر روی راه های قانونی برای اجرای صحیح طرح رتبه بندی ادامه دارد

با توجه به حساسیت موضوع، رئیس جمهور از ابتدا علاوه بر تاکید بر حل مشکل، بر ریشه یابی مشکل نیز تاکید کرد و اخیراً جلساتی در این خصوص با حضور مقامات ارشد برگزار شد. در این جلسات مشخص شد که سازمان برنامه و بودجه در این مسیر اشتباه نکرده است و برای حل مشکل باید به دنبال اصلاح قانون و افزایش سقف اعتبار رتبه بندی بود.

دولت همچنان بر این باور است که طرح رتبه بندی خوب نباید برای معلمان تلخ باشد و بر اساس توانمندی در رفع مشکل فرهنگیان در دستور کار قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید