دلیل اصلی افزایش قیمت دارو چیست؟ / بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه دلیل اصلی مشکلات هستند

دلیل اصلی افزایش قیمت دارو چیست؟  / بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه دلیل اصلی مشکلات هستند

روز جدید رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در تشریح جلسه این کمیسیون، عدم توزیع ارز از سوی بانک مرکزی و تامین آن به صورت واقعی توسط سازمان برنامه و بودجه را دلیل اصلی افزایش قیمت دارو دانست و گفت: در صورت عدم توزیع ارز از سوی بانک مرکزی و تامین آن از سوی سازمان برنامه و بودجه به صورت واقعی ارز می شود. افزایش می یابد و این موضوع باید مورد توجه جدی دولت قرار گیرد.

حسینعلی شهریاری در تشریح جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره پیامدهای حذف ارز دارو و تجهیزات پزشکی و راهکارهای کاهش هزینه های از جیب مردم از طریق بیمه و نقدینگی مراکز تولیدی با حضور وزیر بهداشت. بهداشت، درمان، آموزش پزشکی، نمایندگان مجلس، رئیس سازمان غذا و بیمه کارکنان، صمت، اقتصاد، بانک مرکزی، سازمان نظام پزشکی، هلال احمر و سازمان برنامه و بودجه، داروها را اعلام کردند و گفتند: امروز از همه مسئولان مرتبط در حوزه دارو دعوت کردیم. حضور در جلسه برای طرح مسائل؛ مردم به شدت نگران هستند و از آنجایی که فقط به نمایندگان مجلس دسترسی دارند، از نمایندگان خواستند موضوع افزایش قیمت داروها را پیگیری کنند.

وی ادامه داد: مسئولان حاضر در جلسه نکاتی را مطرح کردند و نمایندگان نیز دغدغه های مردم را بیان کردند که در نهایت مشخص شد بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه عامل اصلی مشکلات هستند چرا که توزیع نکرده اند. ارز لازم است و کند شده اند. .

نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مجلس ارز ترجیحی را حذف نکرد، بلکه تصمیم را به دولت داد و تاکید کرد که دولت می تواند به هر نحوی آن را اجرا کند و در صورت امکان توزیع ارز ترجیحی ممنوع است. ارز ترجیحی می دهد، مجلس یک ریال در بودجه پیش بینی کرده است، اما متاسفانه دولت هیچ کدام از این کارها را انجام نداده، بنابراین وزارت بهداشت نمی تواند برنامه ها را اجرا کند.

شهریاری یادآور شد: بین 6 تا 8 میلیون نفر تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند و مجلس نیز 6 هزار میلیارد تن برای بیمه آنها در نظر گرفته است اما مشخص نیست چه زمانی این اتفاق می افتد. متاسفانه بسیاری از اقلام دارویی تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرند و در صورت افزایش قیمت فرانشیز افزایش می یابد و مردم با مشکل مواجه می شوند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مصوبه مجلس شفاف است و بر اساس آن قیمت دارو و تجهیزات پزشکی نباید نسبت به شهریور 1400 افزایش یابد و این موضوع باید مورد توجه جدی دولت قرار گیرد. حرفه ای ها بحث پرداخت از جیب مردم را مطرح می کنند و در این رابطه اشاره می کنیم که پرداخت از جیب در نهایت ممکن است اتفاق بیفتد اما این تصمیم مجلس نیست که شما می گویید و باید اجرا شود.

وی افزود: ما مدام در مورد پیامدهای لغو ارز ترجیحی دارو بحث می کردیم و تاکید می کردیم که این اتفاق نباید بیفتد اما این اتفاق افتاده است و الان هم ساکت نیستیم و قسم خورده ایم که دفاع کنیم و از حقوق بشر دفاع خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید