واکنش عجیب علی کفاشیان به برکناری احمدی نژاد توسط علی دایی

واکنش عجیب علی کفاشیان به برکناری احمدی نژاد توسط علی دایی

در آخرین ماه سال 1386 علی دایی اسطوره فوتبال ایران به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شد و ماموریت او رسیدن به جام جهانی 2010 بود. درخشان ترین خاطره دوران حضور دایی روی نیمکت تیم ملی اختلاف بعد از بازی با عربستان او در نوروز و دو روز بعد از بازی اخراج شد تا اتفاق عجیبی برای مرد اول فوتبال ایران بیفتد. در حالی که ایران هنوز شانس صعود داشت.

علی دایی بلافاصله پس از برکناری خود اعلام کرد که رئیس جمهور وقت که در بازی با عربستان نیز در ورزشگاه حضور داشت، دلیل اصلی برکناری او بوده است، اما علی کفاشیان، رئیس وقت فدراسیون فوتبال در این باره گفت: هیئت رئیسه فدراسیون را که او ملاقات کرد و تصمیم گرفت: «علی دایی را اخراج کردند».

علی دایی علی‌رغم تکذیب‌های کفاشیان، هرگز عقب‌نشینی نکرد و حاشیه‌ها آنقدر زیاد شد که چند سال بعد در گفت‌وگو با محمود احمدی‌نژاد از او پرسیده شد که «دایی را اخراج کردی؟» زمان رسیدگی به آن است. رئیس جمهور سابق گفت و نوار را خاموش کرد. در همین لحظه مسئولان ورزش تصمیم گرفتند او را به حال خود رها کنند. “به من ربطی نداشت.”

تاییدیه عدم حضور علی دایی در رختکن رئیس جمهور

طی این سال ها، اهالی فوتبال یا به صورت رسمی یا غیررسمی این موضوع را تایید کرده اند و یا حداقل بارها درباره این روز و این اتفاق صحبت کرده اند. محمد علی آبادی، رئیس وقت سازمان تربیت بدنی، اعضای هیئت رئیسه فدراسیون، شخص علی کفاشیان و حتی بازیکنان وقت تیم ملی در مصاحبه های مختلف درباره این اتفاق سیاسی و ورزشی صحبت کردند.

حسین کاظمی ملی پوش سابق استقلال و سپاهان گفت: بین دو نیمه اطرافیان رئیس جمهور آمدند و گفتند می خواهم به رختکن بیایم اما علی آقا قبول نکرد و گفت الان در وسط هستیم. بازی او در واقع از ورود رئیس جمهور به رختکن و رای به برکناری او جلوگیری کرد.

این گمانه زنی 12 ساله بالاخره رسمی شد

اما در نهایت همه گمانه زنی ها پایان یافت و محمد آهوندی، سخنگوی وقت و مدیر روابط عمومی سازمان تربیت بدنی 12 سال بعد به تشریح این ماجرای جنجالی پرداخت و تایید کرد که محمود احمدی نژاد دستور برکناری علی دایی را صادر کرده است. او به سلام صبح بخیر گفت: آنچه می گویم عواقبی برای من خواهد داشت. فقط می دانم که حکم برکناری دایی از ریاست جمهوری ابلاغ شده است. حتی یکی از نمایندگان رسانه های سازمان با من تماس گرفت و گفت عمویم را اخراج کرده اند. حتما گزارش دهید که گفتم مسئولیت سازمان با شخص دیگری است و او باید بگوید دایی من اخراج شده است یا خیر. تاکید کردم که مسئولیت با فدراسیون فوتبال است. بنابراین از اعلام برکناری علی دی در روابط عمومی سازمان خودداری کردم اما این خبر ساعاتی بعد اعلام شد. بر اساس اطلاعات غیررسمی، خادم شخصی رئیس جمهور وی را برکنار کرده است. در واقع نهاد ریاست جمهوری بر اساس فشار افکار عمومی و نظر دیگران تصمیم گرفت که دایی در آن زمان سرمربی تیم ملی نباشد.

علی دایی: 12 سال است که راست می گویم

علی دایی سرمربی سابق این تیم بارها این حرف را زده است اما هیچ یک از مسئولان سیاسی و ورزشی وقت حرفه ای بودن او را تایید نکردند. او در پاسخ به افشاگری کشیش گفت: «من صحبت آقای آهوندی را شنیدم. من 12 سال است که این را می گویم و معلوم شد که درست است.

کفاشیان: دنبال قاتل بروس لی می گردی؟!

علی کفاشیان رئیس سابق فدراسیون فوتبال که تاکید داشت برکناری علی دایی به رئیس جمهور مکتوب نشود، درباره اظهارات آخوندی مصاحبه کرد. وی در پاسخ به این سوال که آیا سخنان آخوندی درباره دستور احمدی نژاد برای برکناری علی دایی را خوانده اید، گفت: «به دنبال قاتل بروس لی می گردید؟» خود علی دایی هم فراموش کرده، همچنان نگاه می کنید؟ (خنده)

جالب اینکه وی از موضع خود عقب نشینی نکرد و درباره اینکه آیا سخنان آخوندی صحت دارد یا خیر، گفت: شاید رئیس جمهور دستور داده آقای آهوندی دایی خود را بگیرد. من هیچ تماسی با احمدی نژاد نداشته ام و یادم نمی آید زنگ زده باشد و گفته باشد عمویت را ببر!

وی با رد تأثیر رئیس جمهور در این موضوع گفت: «گفتم با احمدی نژاد کاری ندارم. ایشان با آقای علی آبادی رابطه داشتند و به هر حال اگر نظری داشتند به ایشان می گفتند.

کفاشیان در توضیح اینکه چرا اعلام کرده علی دایی را از هیئت مدیره برکنار کرده است، گفت: من را می شناسید؟ اگر باب نبود، من نبودم. در همان زمان وزارت ورزش به شما توصیه کرد که علی دی را حذف کنید. او را روی تخته بردیم، دیدیم همه موافق هستند و از تیم ملی حذفش کردیم.

وی افزود: شک نکنید اگر هیئت برعکس نظر می داد ما علی دی را اخراج نمی کردیم. فکر نمی کنم در آن زمان کار درستی انجام دادیم. باید علی دایی را تا پایان مسابقات مقدماتی با تیم ملی حفظ می کردیم. در آن صورت شانس بیشتری برای صعود داشتیم. ببینید آقای علی آبادی گفت که نباید باشد. نظرشان این بود که علی دایی نباشد. گفتیم در کشتی با هم ملاقات کنیم و نظر بخواهیم. «شک نکنید اگر مخالفت می کردند ما دایی را اخراج نمی کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید