واکنش مداخله جویانه وزارت خارجه آمریکا به حادثه زندان اوین

پرایس در انتشار این توئیت ضمن ادعای نگرانی از آتش سوزی زندان اوین، مدعی شد که دولت ایران مسئول جان زندانیان دو تابعیتی آمریکایی است.

ساعاتی پس از حادثه آتش‌سوزی، مقامات تهران مدیریت بحران و اطفای حریق را اعلام کردند، اما سخنگوی وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای گفت: «ما گزارش‌های زندان اوین را به‌سرعت رصد می‌کنیم».

این مقام وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: ما با دولت سوئیس به عنوان مدافع منافع آمریکا در تماس هستیم. مسئولیت کامل امنیت شهروندان ما که به ناحق بازداشت شده اند بر عهده ایران است و آنها باید فورا آزاد شوند.

به گزارش مهر، حوالی ساعت 21:30 خبر آتش سوزی در زندان اوین منتشر شد. 30 دقیقه بعد در ساعت 22:39 یک مقام ارشد امنیتی گزارش داد که شنبه شب (3 مهرماه) در بند محل نگهداری راهزنان، اغتشاش و درگیری بین این عناصر در زندان رخ داده که منجر به درگیری بین این افراد شده است. این افراد و کارکنان زندان اوین. این مقام امنیتی تصریح کرد: شورشیان نیز از سایر زندانیان جدا و سایر بازداشت شدگان نیز به سلول های خود بازگردانده شدند.

همچنین برخی منابع آگاه گزارش دادند که ساعاتی پیش زندانیان بند 6 و 7 که بند سارقان و محکومان مالی است با یکدیگر درگیر شده اند اما به دلیل اینکه تعداد قابل توجهی از این زندانیان قرعه کشی شده اند. وکلای بخش با کمک نیروهای امنیتی سعی در متفرق کردن زندانیان داشتند. در این میان تعدادی از زندانیان با سوء استفاده از فضای موجود انبار لباس را به آتش کشیدند. مسئولان زندان برای اطفای حریق از آتش نشانی کمک گرفتند و پس از مدتی آتش خاموش و اوضاع تحت کنترل قرار گرفت. یک افسر امنیتی همچنین گفت: بسیاری از اعضای بند ششم و هفتم زندان در این درگیری دخیل نبودند و رفتار افراد درگیر در این درگیری بررسی خواهد شد و هیچ زندانی امنیتی در درگیری امروز بین زندانیان دخیل نبوده و عمدتاً بخش مربوط به زندانیان امنیتی از سارقان و زندانیان مالی جدا و دور از آن است.

دادستان تهران همچنین با بیان اینکه از ساعاتی پیش اوضاع در زندان اوین آرام شده و آرامش برقرار شده است، گفت: درگیری امروز بین زندانیان ربطی به اغتشاشات اخیر ندارد و عمدتا مربوط به زندانیان امنیتی از بخش های سارق و مالی است. زندانیان که در آن آتش سوزی و درگیری وجود دارد حادثه جدا و دور از آن است.

محسن منصوری استاندار تهران در گفتگو با خبرنگار ساعت 23 در خصوص حادثه زندان اوین گفت: در حال حاضر آرامش کامل در زندان اوین حاکم است. وی با اشاره به شلوغی برخی بندهای زندان گفت: بند 7 و 8 شلوغ بود اما مشکل اصلی در بند بود که اراذل و اوباش در آن حضور داشتند.

استاندار تهران گفت: با حضور سریع نیروی انتظامی، تیم امدادی هم اکنون در آرامش کامل است و چیز خاصی وجود ندارد، مشکل اصلی آتش سوزی برخی زندانیان بود که با حضور نیروهای آتش نشانی مهار و مهار شد. عوامل. تبدیل شدند. وی گفت: در حال حاضر هم زندان و هم اطراف آن تحت کنترل است.

زندان اوین یکی از زندان های مهم تهران است که علاوه بر سه بند امنیتی موسوم به دو بند الف، ۲۰۹ و ۲۴۱، برخی مجرمان خاص از جمله جرایم امنیتی نیز در این زندان نگهداری می شوند و به همین دلیل همواره زندانی هستند. مورد توجه عناصر و دشمنان ضد انقلاب بوده و هست.

دیدگاهتان را بنویسید