واکنش ها به درگذشت مهسا امینی

واکنش ها به درگذشت مهسا امینی

روز جدید : جمعی از مردم در چند شهر کشور شامگاه دوشنبه در اعتراض به مرگ «مهسا امینی» دختر ۲۲ ساله ساکزی دست به تجمع اعتراضی زدند. تعدادی از شهروندان در برخی از شهرهای کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، البرز، تهران، گیلان و خراسان رضوی به مرگ مهسا امینی در خیابان ها و دانشگاه ها اعتراض کردند. در پاسخ به اعتراضاتی که به صورت پراکنده در شهرستان ها صورت می گیرد، مسئولان باید علل و عوامل مرگ مهسا امینی را اطلاع دهند و همانطور که رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه و رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرده اند. سران و عواملی که در قتل مهسا امینی نقش داشتند شناسایی و مجازات شدند. جزئیات بیشتر را در زیر بخوانید.

هیچ کس نمی تواند آنطور سقوط کند

مسعود مزیکیان وزیر بهداشت در دولت اصلاحات و نماینده مجلس یازدهم در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «همه باید بیایند و به جای خانم مهسا امینی جواب بدهند!» از نظر علمی امکان ندارد یک نفر اینطور بیفتد! کی می خواهد نگوید اینها ضد نظام هستند! شما می گویید ما با این خانم بد رفتار نکرده ایم. پس توضیح بده! یک گروه ارزیابی ایجاد کنید. به گزارش شبکه خبر، وی تاکید کرد: من دکتر هستم، جراح قلب، خودم درس خواندم و صعود کردم، دکتر مهمانی نیستم!

تظاهرات در استان کردستان

تجمعات اعتراضی در اعتراض به درگذشت مهسا امینی روز گذشته در چند شهر استان کردستان برگزار شد. سنندج بامداد شاهد تعطیلی برخی از مغازه ها بود، ساعات پایانی روز شاهد تجمعات پراکنده در مناطق حاشیه ای شهر از جمله خیابان حسن آباد و شریف آباد بود. در این تجمعات برخی از معترضان به سمت خودروهای پلیس سنگ پرتاب کردند که در نتیجه شیشه های خودروهای پلیس و خودروهای مردم شکسته شد. دیواندر روز دوشنبه شاهد تجمع اعتراضی تعدادی از جوانان معترض در خیابان اصلی بود. معترضان همچنین شیشه های یک بانک و مغازه ها را شکستند و چندین سطل زباله را آتش زدند و به اموال عمومی آسیب رساندند.

خبرنگار فارس در آن شهر از احتمال مجروح شدن چند نفر در این درگیری ها خبر داد.
تجمع اعتراضی در کامیاران از میدان امام شاه حسینی تا جاده پالنگان تشکیل شد و معترضان لامپ‌های تزئینی و سطل‌های زباله شهر را تخریب کردند.

در مریوان تجمع اعتراضی از میدان سرزاب آغاز شد. معترضان با آتش زدن سطل های زباله خیابان ها را مسدود کردند.
در سقز معترضان تجمع کردند و از خیابان جمهوری به سمت مسجد جامع شهر و از پل هوایی سقز به سمت میدان 22 بهمن حرکت کردند.

گروه کومله دیروز با صدور بیانیه ای از اعتراضات حمایت کرد، برخی از افراد حاضر در تجمعات از نمادهای گروهک های ضد انقلاب در تظاهرات استفاده کردند. در برخی شهرها پلیس از گاز اشک آور استفاده می کند. همه تجمعات به پایان رسیده است. پلیس در سنندج، دیواندره، ساکز و کامیاران تعدادی از رهبران معترضان را بازداشت کرد.

برگزاری تجمعات اعتراضی در شهرها

به گزارش ایرنا شهرهایی مانند یزد، خرم آباد، سنندج، ارومیه، مشهد و کرمان شاهد تجمع اندک مردم بود. اما در استان البرز برای دومین شب متوالی کرج شاهد تجمع محدود اعتراضی و تجمع تعدادی از شهروندان کرجی در منطقه گوهر دشت کرج عصر دوشنبه بود که با حضور پلیس متفرق شدند. عصر دوشنبه جمعی از اهالی رشت نیز تجمع کردند. معترضان در آن شهر شعارهایی علیه درگذشت مهسا امینی سر دادند. تجمع اعتراضی در مشهد دقایقی پس از تشکیل با متفرق شدن معترضان توسط نیروهای پلیس به پایان رسید. در شهر مشهد ترافیک در جاده های منتهی به بلوار وکیل آباد و میدان احمد آباد به دلیل تجمعات سنگین بود.

واکنش استاندار تهران

محسن منصوری، استاندار تهران در توئیتی درباره حوادث شب گذشته تهران پس از اعتراض به درگذشت مهسا امینی نوشت: عناصر اصلی هسته اولیه تجمعات در تهران کاملا سازماندهی، آموزش دیده و برنامه ریزی شده بودند تا در تهران ناآرامی ایجاد کنند. به گزارش «انتخ»، محسن منصوری استاندار تهران در توئیتی درباره حوادث دوشنبه شب تهران در پی اعتراض به کشته شدن مهسا امینی نوشت: آتش زدن پرچم، ریختن گازوئیل در جاده ها، پرتاب سنگ، حمله به پلیس، آتش زدن. به موتورسیکلت و سطل زباله و تخریب اموال عمومی و… کار مردم عادی نیست.

دستگیری ۲۲ نفر در رشت

ساعت 18:00 روز دوشنبه جمعی از معترضان به درگذشت مهسا امینی در میدان مادر رشت تجمع کردند و با سر دادن شعارهایی توهین به مقدسات کشورمان و آسیب رساندن به اموال عمومی را سر دادند. رادیو: سرهنگ حسین حسن پور گفت: پس از انتشار فراخوان های کورکورانه دشمنان نظام اسلامی در فضای مجازی مبنی بر برگزاری اعتراضات غیرقانونی، عده ای به قصد رهبری این اعتراضات و اخلال در نظم و امنیت عمومی و ایجاد اعتراض به پیام های پلیس توجه کردند. خسارت به تعدادی از مردم وارد شد.آنها واحدهای صنفی داشتند که دستگیر شدند. وی از دستگیری 22 عامل اغتشاشات، تحریک، تعرض به شهروندان، تخریب اموال عمومی و خسارت به واحدهای صنفی شهرستان رشت خبر داد و گفت: این افراد با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قضایی به مراجع قضایی معرفی شدند.

دیدگاهتان را بنویسید