ورود به بازارها در کانال جدید / طلا و ارز چقدر گران بود؟

ورود به بازارها در کانال جدید / طلا و ارز چقدر گران بود؟

روز جدید : «6.2 درصد دلار، 6.3 درصد طلا و 5.3 درصد سکه»; اینها قیمت های بالای بازار در اولین ماه بهار قرن جدید است.

رفتار قیمت ها در 31 روز اول سال 1401 به قدری متفاوت بود که امروزه بسیاری از کارشناسان از کلمه آشوب در بازارها صحبت می کنند. جایی که گاهی گفته می شود دولت هنوز امیدی به بازارها تزریق نکرده تا قیمت ها معکوس شود.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که افزایش قیمت ها در بازار به دلیل تغییر انتظارات فعالان بازار از مذاکرات هسته ای است. بلاتکلیفی ناشی از مذاکرات هسته ای باعث شده تا تجار وارد بازار شوند و انتظارات را بالا ببرند.

اما مسئله بازارهای مالی گران این است که آنها به بازارهای کالایی نیز ضربه سنگینی زده اند. تا جایی که هرگونه افزایش قیمت دلار باعث افزایش قیمت کالاها در سایر بازارها شده است. این معضل را به طور قابل توجهی در بازار خودرو شاهد بوده ایم که سمند به تنهایی 60 میلیون تومان و تیبا 26 میلیون تومان در یک ماه گران شده اند. در بازار مسکن نیز این اتفاق افتاده است و گزارش های محلی حاکی از افزایش قیمت ها در این بازار است.

این در حالی است که بازار کالا نیز همزمان با افزایش قیمت ارز مسیر جهشی را انتخاب کرده است. این در شرایطی است که صحبت از حذف ارز ترجیحی می شود و همین موضوع فشار زیادی به بازار مواد غذایی وارد کرده است.

نزدیک به 9 ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم می گذرد و با وجود شعارها برای کنترل تورم و مهار تورم، بازارها تنها شاهد جهش قیمت ها بوده اند. با این حال، افزایش شدید قیمت ها در بازار، رئیس جمهور را به حاکمیت واداشته و در روزهای اخیر از مجریان خواسته است تا گروه های پشت سر افزایش قیمت ها را شناسایی کنند.

البته کارشناسان بر این باورند که پیش از تاریخ تورم موضوع تحریم است، اما از آنجایی که رئیس جمهور قبلا گفته بود تحریم ها تاثیری بر مدیریت کشور ندارد و در عمل شرایط اقتصادی قبلی را به گردن دولت قبل انداخت، نمی توان گفت که تحریم ها. اوضاع اقتصادی را خراب کرد. تیتر پشت صحنه برای آقای رئیسی فراری شد.

با این حال بد نیست نگاهی به بازارهای ماه اول قرن جدید بیندازیم. چگونه بازارهای مالی مانند دلار، طلا و سکه تغییر کرده اند.

دلار 6.2 درصد افزایش یافت

اگرچه شایعات احتمال توافق در وین منجر به کاهش بازار ارز در اواخر سال 1400 شد، اما بازار ارز بلافاصله در اولین روزهای کاری قرن جدید به دلیل شرایط مبهم مذاکره افزایش یافت.

به این ترتیب هر دلار آمریکا که در آخرین روز اسفند ۱۴۰۰، ۲۶ هزار و ۲۳۰ تن بود، در هشتم فروردین وارد کانال ۲۷ هزار تنی شد و این روند صعودی ادامه داشت تا به رنگ کانال ۲۸ هزار تنی در بیستم فروردین رسید. .

اما دلار نتوانست در این کانال بایستد و به کانال 27 هزار تنی بازگشت. در آخرین روز آوریل 1401، هر دلار آمریکا 27864 تن بود و بدین ترتیب پرونده اولین ماه قرن جدید با افزایش 1634 تنی (6.2 درصد) بسته شد.

سکه 5.3 درصد افزایش یافت

گزارش ها حاکی از آن است که در روزهای پایانی سال گذشته با نزدیک شدن به نوروز، کمبود عرضه و تقاضا وجود داشت، اما در اولین ماه سال 1401 پس از افزایش قیمت دلار و سیگنال هایی که در این راستا وارد بازار شد، مسیر صعودی را طی کرد. گرفت.

این در شرایطی است که بررسی ها نشان می دهد سکه تا 20 فروردین در کانال 12 میلیون تومان بوده اما از 30 فروردین وارد کانال جدید شده و همچنان در این کانال است. آخرین باری که سکه توانسته بود به مرز 13 میلیون تومان برسد پاییز و آذر سال گذشته بود.

بر این اساس سکه 13 میلیون تومانی سیر صعودی را در پیش گرفت تا اینکه در نهایت پرونده سکه امامی در پایان فروردین ماه با 13 میلیون و 228 هزار تومان بسته شد. این عدد با توجه به اینکه سکه امامی در آخرین روز اسفند سال گذشته 12 میلیون و 559 هزار تن بود، یعنی در این مدت 31 روزه هر قطعه سکه امامی به ارتفاع 669 هزار تن 5.3 درصد افزایش یافت. .

تقریباً آنچه در بازار سکه در اولین ماه سال 1401 شاهد بودیم در بازار طلا رخ داد. تا جایی که افزایش قیمت ارز بر بازار طلا فشار آورد و منجر به افزایش 6.3 درصدی هر گرم طلای 18 عیار در این مدت شد.

بدین ترتیب هر گرم طلای 18 عیار که در آخرین روز سال 1400 رقم یک میلیون و 229 هزار و 100 تومان بود، در بیستم فروردین سال 1401 وارد کانال یک میلیون و 300 هزار تومان شد. سرانجام پرونده ماه با رقم یک میلیون و 307600 جلد بسته شد. هر گرم طلای 18 عیار در اولین ماه سال 1401 با 6.3 درصد افزایش به 78500 تن رسید.

دیدگاهتان را بنویسید