وزارت راه و شهرسازی: چینی ها برای ساخت مسکن به ایران می آیند

وزارت راه و شهرسازی: چینی ها برای ساخت مسکن به ایران می آیند

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی گفت: پس از سفر اخیر دولت به چین، گروه ها و شرکت های مختلفی برای اجرای طرح ملی ترافیک مسکن به ایران می آیند. قبل از آن یک شرکت چینی آمد که ما با آنها موافقت نکردیم.

روح الله اکبری – دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی – در حاشیه امضای تفاهم نامه ساخت 84 هزار واحد نهضت ملی مسکن گفت: در حال بررسی استفاده از ظرفیت های دیگر از جمله هستیم. اجاره های کوتاه مدت، مالی و تسویه حساب. زیرا با توجه به پروژه های زیربنایی دولت تنها از یک روش نمی توان استفاده کرد.

وی افزود: یکی از موضوعات مطرح شده بحث تهاتر نفت است. رویکرد او این است که باید از ابزارهای دیگری مانند مالی و وام های کوتاه مدت استفاده کنیم.

اکبری تصریح کرد: پس از سفر اخیر دولت به چین، گروه ها و شرکت های مختلفی به کشور ما می آیند و با رعایت منافع ملی و مردم در حال تعامل با این شرکت ها هستیم تا بتوانیم به یک جمع بندی برسیم. تعداد واحدها

دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این مذاکرات شرایط اجرای پروژه ها را در کشورمان در نظر گرفته ایم، گفت: به هر حال بین کشور ما و سایر کشورها در زمینه زلزله و زلزله تفاوت هایی وجود دارد. مشکلات دیگر و ما آنها را در نظر می گیریم. دوستان در حال انجام این مذاکرات هستند تا بتوانیم در اسرع وقت مسائل را حل کنیم و بروکراسی اداری غیرضروری را کاهش دهیم.

اکبری در پاسخ به این سوال ایسنا که چند واحد مسکونی با شرکت های ساختمانی خارجی به دست آورده اید؟ وی گفت: تاکنون نتوانسته ایم از ظرفیت خارجی استفاده کنیم و در حال حاضر در حال مذاکره هستیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از نمایندگان گفته اند چینی ها طرح نهضت ملی مسکن را با متری 4.5 میلیون تومان می سازند، خاطرنشان کرد: مجموعه ای که قبلا از چین آمده بود، دوستان وزارتخانه گفتند که شما مانند سایر پیمانکاران هستید، اجازه دهید بلوک های کلبه ای را با همان قانون و شرایط تنظیم کنیم. در حالی که این قاعده برای ما چندان مطلوب نیست. چون اگر بخواهیم به همان روش سنتی بسازیم، آنها کارآفرینان بومی هستند. این شرکت نمی توانست بودجه زیادی بگیرد.

اکبری مهم ترین چالش طرح نهضت ملی مسکن را قیمت تمام شده می داند و می افزاید: با توجه به نوسانات قیمت مصالح ساختمانی در بحث صنعتی شدن باید نقدینگی در مدت کوتاهی به پروژه ها تزریق شود. این امر مستلزم استفاده از شرکت های خارجی یا سایر روش های تامین مالی برای اجرای طرح است. زیرا نامزدهای نهضت ملی مسکن اکثراً از اقشار ضعیف جامعه هستند.

دیدگاهتان را بنویسید