تصفیه نفت از طریق مسکن در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است


ساعت: 12:59
تاریخ انتشار: 14/01/12/01
کد خبر: 1809904

معاون سیاست گذاری وزارت اقتصاد از در دستور کار قرار گرفتن تهاتر نفت با ساخت مسکن در وزارت راه و شهرسازی خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید محمد هادی سبحانیان در همایش مسکن و مقاومت که امروز 1 اسفندماه در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، درباره اقدامات وزارت اقتصاد در حمایت از نهضت ملی مسکن، افزود: متفاوت بود. در وزارت اقتصاد نیز سعی کردیم چارچوبی ایجاد کنیم که مسیر فعالیت اقتصادی دولت را برای همه وزارتخانه ها و مردم روشن کند و مقصد و چشم انداز را نشان دهد. با در نظر گرفتن این موضوع، یک نقشه راه رشد غیرتورمی و مبتنی بر ارزش سهام تهیه شده است. این برنامه سه محور کلیدی داشت. یکی بحث رشد اقتصادی، یکی از دلایل اصلی کاهش آن در دولت قبل کاهش سرمایه گذاری و دوم بحث برنامه های کنترل تورم و تمرکز بر این موضوع بود. موضوع سوم پرداختن به موضوع عدالت بود.

وی ادامه داد: در حوزه رشد اقتصادی کار ساماندهی فضای کسب و کار و تسهیل در صدور مجوزها آغاز شده است. یکی از موانع اصلی رشد اقتصادی، سختی ورود افراد به این عرصه و مجوزهای فراوانی است که برای رشد اقتصادی در دستور کار قرار دارد. یکی دیگر از ارکان این برنامه کنترل تورم است و راه های مختلفی برای کنترل تورم وجود دارد. لذا توجه دولت به این موضوع معطوف شده است. یکی از مهم ترین الزامات کاهش تورم، کنترل ترازنامه بانک ها است. منافع عمومی در وام دهی بانکی باید در نظر گرفته شود و منابع بانکی باید به این سمت سوق داده شود و «حداکثرسازی با منابع محدود» در نظر گرفته شود.


لزوم تنوع بخشیدن به روش های تامین مالی مسکن

معاون وزیر اقتصاد در ادامه استفاده از روش های مختلف تامین مالی مسکن برای جلوگیری از رشد تورم بیان کرد: ابتدا سهم تسهیلات در حوزه مسکن 5 درصد افزایش یابد. در عین حال لازم است روش های تامین مالی در حوزه ساخت و ساز مسکن متنوع شود. مردم علاقه مند به سرمایه گذاری در مسکن و استفاده از وجوه زمین و ساختمان یا اجاره حرفه ای هستند. بنابراین با توجه به محدودیت های سیستم بانکی می توان به افزایش عرضه مسکن و ساخت و ساز در کشور کمک کرد. فرآیند پالایش نفت با ساخت مسکن نیز در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد که می تواند چشم انداز خوبی برای انتقال فناوری ایجاد کند و ساخت مسکن را تسهیل کند و اهداف دولت را تسریع بخشد.

وی با اشاره به عدم تمایل بانک ها به ارائه تسهیلات به حوزه مسکن گفت: اینکه چرا شبکه بانکی تمایلی به ارائه تسهیلات به حوزه مسکن ندارد نیازمند آسیب شناسی است.


رونق ساخت و ساز مسکن با استفاده از اراضی دولتی

وی درباره موضوع زمین و نقش آن در قیمت مسکن گفت: قیمت زمین 70 درصد قیمت مسکن در تهران است. لذا زمین رایگان و اجاره 99 ساله در این خصوص ارائه می گردد. اگر بخواهیم به درستی به دنبال تسهیل دسترسی اقشار کم درآمد به مسکن باشیم، باید به روش های غیر اجاره ای بیشتر توجه کنیم. دولت زمین های زیادی در مناطق غنی تهران دارد که با فروش آن یا استفاده از آن به عنوان منبع مالی مناسب برای پروژه ها به دست می آید.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به روش های کاهش قیمت زمین گفت: بحث باز شدن کمربندهای شهری می تواند به کاهش خودکار قیمت زمین کمک کند. اعمال برخی از پایه های مالیاتی مانند LVT و مالیات بر عایدی سرمایه می تواند به کاهش هزینه مسکن کمک کند.


سرعت بخشیدن به مجلس برای تصویب مالیات بر عایدی سرمایه به کاهش قیمت مسکن کمک می کند

سبحانیان در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه نیز گفت: مالیات بر عایدی سرمایه می تواند تقاضای سفته بازی مسکن را کاهش دهد که این امر باعث کاهش قیمت مسکن می شود. از سوی دیگر بیم آن می رفت که اخذ مالیات بر درآمد در یک منطقه باعث فرار سرمایه از بازار آن منطقه و رکود شود که تلاش شد سایر مناطق نیز مشمول این مالیات شود.

وی افزود: امیدواریم با چارچوب اجرایی که وزارت اقتصاد برای مالیات بر عایدی سرمایه در نظر گرفته است در این زمینه با چالش مواجه نشویم. همچنین انتظار می رود مجلس شورای اسلامی در روند تصویب و اجرای این مالیات تسریع کند.

سبحانیان در پایان گفت: توجهی که در حوزه نهضت ملی مسکن وجود دارد، بحث مصالح مورد نیاز برای ساخت 4 میلیون واحد مسکونی است. زیرا تامین مصالح این پروژه ممکن است باعث صادرات مصالح ساختمانی شود که باعث کاهش ارز در این حوزه می شود. بنابراین اگر این نکته از سوی وزارت صنعت جدی گرفته نشود، ممکن است کشور را با چالش ارزی مواجه کند.

انتهای پیام/
منبع: مسیر اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید