وزیر اقتصاد: «کالاهای الکترونیکی» پس از یک دوره آزمایشی یک ماهه از ماه های آینده در سراسر کشور اجرایی می شود.

وزیر اقتصاد: «کالاهای الکترونیکی» پس از یک دوره آزمایشی یک ماهه از ماه های آینده در سراسر کشور اجرایی می شود.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه تامین مالی طرح کالاهای الکترونیکی مشکلی ندارد، گفت: پس از اجرای آزمایشی این طرح در یکی از استان های جنوبی، این طرح در ماه های آینده برای کل کشور اجرا می شود. وی گفت: پیش بینی می شود دوره آزمایشی یک ماهه و پس از یک ماه برای سایر استان ها انجام شود.

احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری خود که روز سه شنبه در ساختمان کوتسار برگزار شد، گفت: در تابستان 1401 شاهد اتفاقاتی در شاخص قیمت تولیدکننده در کشور هستیم که می تواند نوید چشم انداز خوبی برای فصل های بعدی می دهد

وی افزود: گزارش تابستانی نشان می‌دهد که این شاخص در کالاهای صنعتی و معدنی وضعیت خوبی را نشان می‌دهد، اما در بخش تولید، تورم در بخش خدمات خوب نیست و افزایش یافته است، اما در حوزه صنعتی و معدنی شاهد کاهش هستیم. و تورم فصلی بخش صنعت 14/ با کاهش 8 درصدی به منفی 2.3 درصد می رسد.تورم نقطه به نقطه تابستان نسبت به فصل قبل 2.16 درصد و تورم سالانه در بخش صنعت کاهش می یابد. 6.7 درصد کاهش داشته است و در معدن نیز وضعیت به همین منوال است.

وی در ادامه گفت: زمانی که این ارقام منتشر شد عده ای گفتند تورم منفی در بخش صنعت و معدن به معنای رکود است اما شاخص های رکود و رونق با شاخص های تورم و کاهش قیمت ها متفاوت است و وقتی گزارش تولید را می بینیم. کالاهای صنعت و معدن نشان می دهد که شرکت های بزرگ معدنی در 7 ماهه نخست سال تولید 12.7 درصد و شرکت های صنعتی 3.5 درصد و فروش 9.9 درصد افزایش داشته اند.

سخنگوی اقتصادی گفت: اخیرا شاهد مشکلاتی در حوزه عرضه ارز بوده ایم که خود را در عرضه بازار و قیمت دارو نشان داده است که با توجه به اینکه دارو حساس ترین دارو است، دولت سخت تلاش می کند تا ارز خود را مدیریت کند و سلامتی برای مردم شوخی است و بردار نیست، سعی شده مشکل پیش آمده با سرعت و جدیت بیشتری جبران شود و نارضایتی ها به سرعت برطرف شود و اقدامات لازم برای توزیع دارو و تامین ارز برای واردات دارو و تولید دارو با سرعت خوبی در حال توسعه است. و امیدواریم تا چند هفته آینده این موضوع برطرف شود و بر اساس اعلام بانک مرکزی بیش از 3 میلیارد دلار ارز به این حوزه اختصاص یافته است و برای پوشش برخی کسری ها اقدامات فوری وارداتی انجام شده است. برای ترخیص این محموله های اولویت دار با گمرک هماهنگی هایی صورت گرفته است.

وزیر اقتصاد گفت: یکی از گلایه های پیمانکاران در پروژه های دولتی موضوع تخصیص اندک پروژه های عمرانی بود که دولت در شش ماهه نخست سال 40 هزار میلیارد تومان و 40 هزار میلیارد تومان دیگر برای آن تخصیص داد. در ماه های اکتبر و نوامبر اختصاص یافت.

هندوزی گفت: تامین مالی طرح کالاهای الکترونیکی مشکلی ندارد و با توجه به اینکه سیستم پرداخت یارانه ها را تحت تاثیر قرار می دهد، لازم است دولت از قابلیت اطمینان زیرساخت های فنی اطمینان حاصل کند و تغییرات در وزارت کار باعث شده است. باعث تاخیر در کار پروژه شد. بیان کرد: اما قول داده شد که پس از اجرای آزمایشی در یک استان، این طرح در ماه های آینده برای کل کشور اجرا شود و این مشکلی ندارد و مشکلی برای تامین اعتبار وجود ندارد، پیش بینی می شود یک ماه. دوره آزمایشی ادامه خواهد داشت و پس از یک ماه برای سایر استان ها انجام می شود.

سخنگوی اقتصادی دولت در خصوص گلایه نمایندگان مبنی بر عدم تخصیص در موضوع اشتغال گفت: تا قبل از دولت سیزدهم منابع بند الف تبصره 18 عمدتاً به صورت کمک بلاعوض توزیع می شد. یعنی تقریبا رایگان بوده و طبق گزارش اتاق حسابرسی اجرای آن تا سال 1398 حدود 8 درصد است.

وی در ادامه گفت: دولت سیزدهم از 6 ماهه دوم سال 1400 تغییرات مهمی در دستورالعمل اجرایی این بند ایجاد کرد که این تسهیلات را اجرایی کرد.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: طرح موسوم به انحلال عایدی سرمایه که طرحی برای مالیات بر سفته بازی و واسطه گری است، یکی از طرح هایی است که باعث کاهش انگیزه ها و روی آوردن به سمت نقدینگی غیرمولد و سفته بازی می شود و 160 کشور قانون مشابهی را وضع کرده اند. این یکی از اقدامات عملی برای حمایت از تولید است. اولین پیش نویس این طرح سال گذشته در صحن علنی تصویب شد و جزئیات طرح در کمیسیون اقتصادی داشا به تصویب رسید و این طرح در فهرست برنامه های مجلس قرار گرفته و امیدواریم این طرح قبل از آن مشخص شود. اعطای بودجه 1402. مقدمات لازم را به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده ایم تا به محض تصویب، آماده اجرای آن در دولت باشیم.

هندوزی درباره اقدامات انجام شده برای تعیین تکلیف اموال گفت: در هفت ماهه امسال انهدام کالاهای قاچاق 470 درصد و فروش کالاهای متروکه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 680 درصد افزایش داشته است.

سخنگوی اقتصادی گفت: دولت لایحه بودجه سال 1402 را آماده کرده و آماده ارائه آن به مجلس است اما با توجه به اینکه مجلس تدوین و تصویب برنامه هفتم را در اولویت قرار داده است، سازمان برنامه و بودجه مشغول برگزاری آن است. جلسات لایحه برنامه هفتم به لایحه در هفته های آینده به دولت می رسد. باید منتظر بمانیم تا ببینیم چه کسی اول بازبینی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید