وزیر امور خارجه عربستان: در مذاکرات با ایران به نتیجه ملموسی نرسیدیم، اما پیشرفت کافی داشته ایم. این به ما اجازه می دهد تا به جلو برویم

وزیر امور خارجه عربستان: در مذاکرات با ایران به نتیجه ملموسی نرسیدیم، اما پیشرفت کافی داشته ایم.  این به ما اجازه می دهد تا به جلو برویم

روز جدید فیصل بن فرحان گفت که تاکنون به نتیجه ملموسی در مذاکرات با ایران نرسیده‌ایم، اما به اندازه کافی پیشرفت کرده‌ایم که به ما اجازه می‌دهد به جلو برویم. فیصل بن فرحان در پاسخ به این سوال که آیا بازگشایی کنسولگری های دو کشور روی میز صلح قرار دارد یا خیر، افزود: قطعاً آماده بررسی همه پیشنهادها و موضوعات در صورت جدی و ملموس هستیم. ممکن است موضوع بازگشایی کنسولگری ها مطرح شود اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

فیصل بن فرحان گفت که تاکنون به نتیجه ملموسی در مذاکرات با ایران نرسیده‌ایم، اما به اندازه کافی پیشرفت کرده‌ایم که به ما اجازه می‌دهد به جلو برویم.

فیصل بن فرحان بن عبدالله، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در گفت وگو با تلویزیون فرانس 24 از عدم دستیابی به نتیجه ملموس در مذاکرات با ایران و حوادث لبنان و یمن صحبت کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وزیر امور خارجه عربستان گفت: تاکنون مذاکرات شفاف و شفاف بوده اما نتیجه ای نداشته است. ما در حال مذاکره جدی با ایران در زمینه هایی هستیم که ما و سایر کشورهای منطقه نگران آن هستیم. این به ما اجازه می دهد تا با همسایه خود ایران روابط عادی داشته باشیم.

وی افزود: به نظر من نوعی توافق بر سر منافع وجود دارد اما این بستگی به رفع نگرانی هایی دارد که داریم. تاکنون در این مذاکرات به نتیجه ملموسی نرسیده‌ایم، اما آنقدر پیشرفت کرده‌ایم که بتوانیم جلو برویم.

مجری شبکه فرانس 24 از او پرسید که آیا این بدان معناست که به زودی شاهد دور جدیدی از مذاکرات خواهیم بود که وی در پاسخ گفت: امیدوارم این برنامه برنامه ریزی نشده باشد اما آماده انجام آن هستیم. این موضوع در عراق یا جاهای دیگر بررسی نشده است.

فیصل بن فرحان در پاسخ به این سوال که آیا بازگشایی کنسولگری های دو کشور روی میز صلح قرار دارد یا خیر، افزود: قطعاً آماده بررسی همه پیشنهادها و موضوعات در صورت جدی و ملموس هستیم. ممکن است موضوع بازگشایی کنسولگری ها مطرح شود اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

وی در خصوص از سرگیری مذاکرات هسته ای ایران و غرب گفت: در این زمینه تردیدهای زیادی داریم. سطح غنی سازی که ما شاهد آن هستیم بسیار بالاتر از سطح مورد نیاز برای یک برنامه هسته ای صلح آمیز است. این کاملاً هشدار دهنده است. ما امیدواریم که این گفتگوها انجام شود و به صورت مثبت ادامه یابد و امیدواریم که ایران به توافقی دست یابد که به ما و همسایگانش اطمینان دهد که برنامه هسته ای آن فقط برای اهداف غیرنظامی است، زیرا تهدید ناشی از برنامه سلاح های هسته ای مهم است. به ما در منطقه ما باید شاهد شفافیت در مورد این برنامه هسته ای با پیشرفت مذاکرات باشیم.

فیصل بن فرحان در پاسخ به سوال مجری شبکه فرانس 24 درباره اتفاقات اخیر لبنان و فراخواندن سفیر ریاض از بیروت گفت: هیچ بحرانی در روابط عربستان و لبنان وجود ندارد. بحرانی در لبنان وجود دارد که به طور خاص توسط حزب الله ایجاد شده است. این وضعیت بسیار بدی است که عربستان همچنان نگران آن است. به نظر ما، طبقه سیاسی لبنان باید گامی به جلو بردارد و اقدامات لازم را برای حرکت به سوی آینده ای بهتر انجام دهد.

وزیر خارجه عربستان افزود: در حال حاضر هدف مفیدی از همکاری با دولت لبنان نمی بینیم. این موضوع به این وزیر مربوط نمی شود. این به این دلیل است که طبقه سیاسی لبنان از انجام هر کاری جدی برای انجام اصلاحات در بخش اقتصادی و سیاسی خودداری کرده است. یکی از نگرانی های ما در مورد لبنان، فساد داخلی در آن کشور است. به همین دلیل است که در حال حاضر دلیلی برای ماندن سفیرمان در لبنان نمی بینیم. ما امیدواریم که شرایط در لبنان به گونه ای تغییر کند که به ما امکان ارتباط مثبت با لبنان را بدهد.

وی در پاسخ به اظهارات وزیر لبنان مبنی بر بی نتیجه ماندن جنگ یمن، افزود: ما به نمایندگی از عربستان و ائتلاف تحت رهبری آن از دولت قانونی یمن حمایت کرده ایم. ما می خواهیم راهی برای پایان دادن به این درگیری پیدا کنیم. در پایان ماه مارس، ما یک آتش بس کامل و یک راه حل سیاسی را پیشنهاد کردیم. ما بسیار متعهد به پایان دادن به این درگیری هستیم.

فیصل بن فرحان یک زن یمنی را به عدم پذیرش آتش بس پیشنهادی در ریاض متهم کرد و مدعی شد که این پیشنهاد همچنان روی میز است. این پیشنهاد بررسی نشده است. هوتوها همچنان به شلیک موشک های بالستیک و حملات پهپادی به عربستان سعودی ادامه می دهند. آنها هیچ نشانه ای از گفتگو برای پایان دادن به درگیری نشان نمی دهند.

فیصل بن فرحان خروج نظامی عربستان از یمن را رد کرد و بر حمایت خود از دولت فراری منصور هادی تاکید کرد.

وزیر امور خارجه عربستان با تکذیب محاصره طولانی مدت مردم یمن و بسته شدن بنادر و تصرف نفتکش‌ها، گفت: هیچ محاصره‌ای صورت نگرفته است و تمامی بنادر یمن از جمله بندر الحدیده تحت کنترل حوتوها. باز شده بود و ادامه داشت. ایناهاش.

وزیر امور خارجه عربستان در پاسخ به اینکه به نظر می رسد جنگ یمن به بن بست سیاسی و نظامی رسیده است، گفت: ما فقط می توانیم آتش بس و گفتگوی سیاسی را دنبال کنیم. این به ما امید می دهد. پیشنهادهای جدی برای پایان دادن به درگیری روی میز است. ما امیدواریم که هوتوها منافع یمن را بر منافع خود ترجیح دهند. امیدواریم این اتفاق بیفتد.

دیدگاهتان را بنویسید