وعده تحقق رتبه بندی معلمان پس از رای اعتماد

وعده تحقق رتبه بندی معلمان پس از رای اعتماد

پیگیری ها نشان می دهد که ریشه بسیاری از این درگیری ها در تصمیمی است که وزارت کشور اعلام کرده است. مصوبه ای که از طریق استان ها به اداره کل آموزش و پرورش ابلاغ و توسط کمیته های فوریت و پیگیری ویژه آموزش و پرورش اجرا شد. در این پیام به 2 پیشنهاد «حذف رتبه» و «تنزل رتبه» معلمان به عنوان راهکار مقابله با تجمعات صنفی اشاره شده است.
رضا مراد صحرایی روز گذشته پس از رای اعتماد وزیر آموزش و پرورش به مجلس، یکی از برنامه های خود را برای اجرای طرح رتبه بندی تمامی معلمان کشور اعلام کرد.
تنها در استان کردستان بیش از 48 معلم، در استان کرمانشاه 20 معلم، در استان تهران بیش از 80 معلم و … به دلیل مطالبات بعدی صنفی و مشارکت در تشکل های مدنی از فهرست رتبه بندی معلمان حذف شده اند. این در حالی است که در قانون رتبه بندی تبصره و ماده ای مبنی بر حذف معلمان از رتبه بندی وجود ندارد. با توجه به تماس های مکرر فرهنگیان در کشور، اعتماد به سراغ معلمانی رفت که نامشان از فهرست رتبه بندی استان های کرمانشاه، تهران، کردستان و… حذف شد تا ابعاد پنهان این بحث را روشن کند.

حذف ۴۸ معلم کرد از رتبه بندی
تحسین مصطفی با 24 سال سابقه تدریس در مدارس کم برخوردار استان کردستان در گفت و گو با «اعتماد» گفت: در متن قانون رتبه بندی آمده است که از تاریخ 31 شهریور 1400 هر فرد شاغل در آموزش و پرورش بدون هیچ گونه امتیازی مشمول قانون رتبه بندی می شود. محدودیت ها یا استثنائات، اما متاسفانه وزارت آموزش و پرورش «برخی معلمان را از حقوق قانونی خود برای پیگیری مطالبات صنفی و انتقاد از وضع موجود به بهانه های واهی محروم کرده است».
وی در ادامه با اشاره به اینکه حتی اگر معلمی ممنوع الفعالیت شود باید در قانون رتبه بندی درج شود، یادآور می شود: می گویند قانون عطف به ماسبق نیست مگر اینکه در خود قانون شرایطی پیش بینی شده باشد. نکته جالب اینجاست که در قانون رتبه بندی هیچ گزاره کاهش رتبه ای وجود ندارد. تنها در استان کردستان بیش از 48 معلم به دلیل فعالیت صنفی از طبقه بندی خارج شده اند. در این باره به دادگاه شکایت کردم. اما مسئولان وزارت آموزش و پرورش با اتهامات واهی مانع حق قانونی من می شوند. این وظیفه نمایندگان مجلس است که به دولت اعتراض کنند.
این معلم کرد در پاسخ به این سوال که این محدودیت ها از کجا می آید؟ وی می گوید: «با شروع اعتراضات، در یکی از مصوبات وزارت کشور مورخ 20 مهر 1401 آمده بود که از ظرفیت تخلفات اداری برای مقابله و برخورد با معلمان فعال در اعتراضات استفاده شود. وزارت کشور این مصوبه را به استانداری ها و وزارت آموزش و پرورش ارسال کرد و استانداری ها نیز نسخه ای از آن را به ادارات کل آموزش و پرورش ارسال کردند.
و ادامه می دهد: «طبق قانون رسیدگی به تخلفات اداری، اگر تخلفی مرتکب شدم، ابتدا باید به اداره رسیدگی به تخلفات اداری مراجعه کنم تا پس از بررسی دقیق و ارائه سند، حکم صادر شود. اما این روند تکمیل نشده، بلکه کمیته غیرقانونی به نام «پیشگیری اضطراری» تشکیل شده و بر اساس اعلام این کمیته، 10 نفر در استان کردستان از رتبه بندی حذف، یک نفر تنزل رتبه و یک نفر تنزل رتبه و … یک نفر هم تنزل رتبه پیدا کرده و بعد از آن رد شده است. دوستان بدون آمار اما تنها بر اساس درگیری های سیاسی و جناحی در استان کردستان بیش از 55 نفر را از لیست حذف کردند. سپس از 55 نفر 7 نفر تعهدنامه امضا کردند و مورد ارزیابی قرار گرفتند. با اضافه شدن یک نفر دیگر به لیست، 48 نفر از رتبه بندی حذف شدند. البته این یک نفر به این لیست اضافه شد تا نبض به جامعه مدرسین بفرستد که اگر به خواسته های اتحادیه عمل کنید مثل همین یک نفر از رتبه حذف خواهید شد.
مصطفی می‌گوید: «آموزش و پرورش کردستان در نامه‌ای که به دیوانه نوشته‌اند، معلمان را متهم کرده است که با نوشتن شعارهایی آنها را تشویق به برداشتن حجاب و حضور در خیابان کرده‌اند. بدون اینکه هیچ دادگاهی چنین حکمی را صادر کرده باشد. نمی ترسم یکی بگوید اعتراض و تجمع کرده ام، من همیشه پیگیر مطالبات صنفی هستم، اما هیچ وقت شعار ننوشته ام، هیچ وقت کسی را به برداشتن حجاب و اعتراض در خیابان تشویق نکرده ام. من به علل بزرگتر و اساسی تر برای بهبود جامعه اعتقاد دارم. اما مسئولان آموزش و پرورش ابتدا قانون گذاری کردند، سپس در جایگاه قاضی نشستند و برای خود حکم صادر کردند و در نهایت حکم را به صورت غیرقانونی اجرا کردند.
این دبیر آموزش و پرورش در پایان خاطرنشان کرد: همه این برخوردهای غیرقانونی با معلمان در شرایطی صورت می گیرد که پس از عفو مدیریت در سال گذشته، هرکس در اعتراضات شرکت کرده و حکمی دریافت کرده، عفو شده است. اما دولت معلمان را مشمول این عفو ​​نکرد و آنها را از حقوق قانونی محروم کرد».

صدور حکم برکناری معلمان از دولت
محمدرضا نیک نژاد یکی دیگر از معلمان تهرانی است که به دلیل حضور در اتحادیه های کارگری با مشکل تنزل رتبه مواجه شد. نیک نژاد به اعتماد گفت: طبق قانون حتی معلمانی که امتیاز لازم را نگرفته اند باید رتبه اول را کسب کنند، پس از تکمیل مدارک و دریافت امتیاز آنها را برای ورود به رتبه بندی ببرند، اما حداقل 250 نفر در رتبه قرار نگرفته اند. یک که پایین ترین رتبه است، در یک پرونده خارج از دادگاه و به طور کامل حذف شده است.با پیگیری معلمان این موضوع، مسئولان اداره کل آموزش و پرورش گزارش می دهند که این دستور توسط مقامات ارشد دولتی صادر شده است. همچنین یادآور می شود: اساس قانون رتبه بندی بر اساس نظام تشویقی است؛ این قانون نباید برای اخاذی و تنبیه معلمان استفاده می شد، نکته جالب اینجاست که معلمانی که از رتبه بندی حذف شدند همچنان معلمان برجسته هستند. مسئولان از ابزار قانون استفاده می کنند که قرار بود برای رفاه معلمان استفاده شود، اتهامات بی اساس در خصوص شرکت در اعتراضات و فعالیت صنفی بدون اثبات این اتهام در دادگاه مطرح می شود…» نیک نژاد با اشاره به اینکه وجود دارد. تخلفات اداری در هر استانی است، می گوید: «وقتی معلم یا کارمند دیگری مرتکب تخلف می شود به این هیأت معرفی می شود و در نهایت از فرد دفاع می شود. اما پیگیری مطالبات صنفی یا حتی شرکت در اجتماعات طبق اصول قانون تا زمانی که سلاح نداشته باشد و خللی در اسلام ایجاد نکند کاملا آزاد است. من 27 سال است که معلم هستم، اما هرگز چنین برخوردهایی را تجربه نکرده ام. این رتبه بندی دارای بخش 120 امتیازی مربوط به اعتقاد به مبانی اسلام و تعهد به جمهوری اسلامی و غیره است. در بخش مهارت های عمومی 60 امتیاز وجود دارد. این درجه ها کاملاً به سلیقه اعمال می شوند. اگر معلمی در اتحادیه ها حضور داشته باشد یا در جلسات اعتراضی شرکت کند، به راحتی می توانند آن نمره ها را حذف کنند و حتی اگر وارد رتبه شود، کمترین نمره را به او می دهند.» در نهایت می گوید: «در واقع این قانون ابزاری شده است. دعواهای سیاسی و جناحی و از این طریق به معلمان فشار وارد می شود.

معلمان برای امرار معاش مشکل دارند
معلم دیگری که بیش از 23 سال سابقه تدریس در مریوان را دارد و نامش از رتبه حذف شد، شیدا شمس است. روایت او از رتبه‌بندی این‌گونه آغاز می‌شود: «به من اطلاع دادند که به دلیل فعالیت صنفی از رتبه من خارج می‌شود. وقتی برای بررسی کارم به آموزش و پرورش رفتم به من گفتند که به دلیل فعالیت صنفی از رتبه حذف شده ام. این در حالی است که من یک مقام رسمی هستم. تصمیم وزارت آموزش و پرورش حق رتبه ام را به رسمیت شناخت اما در مرحله دوم که مربوط به کسب رتبه های 1 تا 5 است، اعلام شد که نام من حذف شده است. وقتی نزد مسئولان آموزش و پرورش مریوان رفتم، اعلام کردند که این دستور از سوی فرمانداری صادر شده است».
شمس یادآور می‌شود: در شرایطی که تورم هر روز افزایش می‌یابد، عدم اعمال رتبه‌بندی به معنای فشار اقتصادی بیشتر برای برخی افراد است. شرکت در تشکل های صنفی طبق قانون آزاد است. اما به دلیل پیگیری مطالبات صنفی و قانونی، من و بسیاری از همکارانم از مزایای رتبه بندی محروم شده ایم. من با مادر و پدر سالخورده ام زندگی می کنم و خواستار اعمال قانون برای خودم و همکارانم هستم.»
وی با اشاره به اینکه این محدودیت ها اساسا غیرقانونی است، می گوید: برخی از مسئولان پیام داده اند که باید امضا کنید تا رتبه برای شما اعمال شود. من تا زمانی که طبق قانون در یک تشکل صنفی قانونی بوده و خواسته های صنفی را پیگیری کرده ام، مرتکب گناهی نشده ام.

مشکل رتبه بندی در کرمانشاه
م.ر نیز یکی از بانوان فرهیخته استان کرمانشاه است که نام او نیز در فهرست حذف شدگان رتبه بندی قرار دارد. این معلم کرمانشاهی در گفت و گو با «اعتماد» با اشاره به دلیل حذف از این لیست می گوید: من به همراه سایر همکارانم بر اساس قانون پیگیر حقوق و حقوق صنفی خود هستیم. بعد از اعمال مرحله اول قانون رتبه بندی در مرحله دوم که مربوط به تعیین رتبه 1 تا 5 است، متوجه نشدم که اسمم در رتبه بندی نیست. بیش از 20 نفر از همکاران من در کرمانشاه با این مشکل مواجه بودند. استانداری و کارکنان اداره کل پیام دادند تا مشکل رتبه بندی ما حل شود. اما من در طلب آن گناهی مرتکب نشده ام. من صادقانه حدود 30 سال است که برای بچه های کشورم کار کرده ام. طبق قانون اساسی کشورم این حق من و همه همکارانم است که مطالبات صنفی را پیگیری کنیم.»
آقای ر در پاسخ به این سوال “اعتماد” که اگر به شما بها داده نشود چه مشکلاتی برای شما پیش می آید؟ او می گوید: «دلیل اینکه اسم واقعی ام را به شما نگفتم این است که در شرف بازنشستگی هستم. نگرانم درج نامم باعث لجبازی بیشتر مسئولان شود و روند بازنشستگی با مشکل مواجه شود. زمانی که رتبه بندی اعمال نشود، تاثیر مستقیمی بر افزایش حقوق، دریافت مستمری و سایر مزایای قانونی معلمان دارد. البته این موضوع برای ترساندن معلمان برای پیگیری حقوق قانونی خود تذکر داده می شود.»

دیدگاهتان را بنویسید