وقایع اوکراین چه تاثیری بر روابط چین و کره شمالی دارد؟


ساعت: 09:11
تاریخ انتشار: 14/11/12/14
کد خبر: 1812336

این کارشناس شرق آسیا گفت: کشورهای شرق آسیا با همکاری سایر کشورها روابط جدیدی را آغاز کرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین فجاد امین در گفت و گو با تهران نیوز با اشاره به تاثیر توسعه اوکراین بر سیاست خارجی چین گفت: عملیات روسیه در اوکراین را باید یک تحول بزرگ تلقی کرد. در این راستا کشورهای شرق آسیا روابط جدیدی را با همکاری سایر کشورها آغاز کرده اند.

وی با اشاره به اینکه چینی ها در سال 2018 با آمریکا برای تحمیل قطعنامه علیه کره شمالی همکاری کردند، افزود: چینی ها اکنون در عرصه بین المللی با شرایطی مواجه هستند که باید بخشی از همکاری خود با آمریکا را جبران کنند. برای اعمال تحریم ها علیه کره شمالی.”

این کارشناس آسیای شرقی در تحلیل نامه ای که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی ارسال کرده است، گفت: چینی ها در شرق آسیا در حال آماده شدن هستند و رویدادهای اوکراین نشان می دهد که آمریکایی ها برخلاف ادعاهای آنها در دوران تاریخی کار نمی کنند. متحدان تنها مانده اند.

فرجاد امین گفت: شاید چینی ها از این موضوع درس گرفته اند که اگر قصد اقدام در تایوان را داشته باشند، آمریکایی ها مرد میدان نخواهند بود و تغییر نخواهند کرد، بنابراین نامه رئیس جمهور چین به رهبر کره شمالی حاکی از آن است که آمریکایی ها برای اعمال حداکثر فشار بر کره شمالی در سال های اخیر کار می کنند و همکاری با چینی ها خنثی می شود.

وی خاطرنشان کرد که کره شمالی با وجود فشارها و تحریم های اقتصادی آمریکا در سال های اخیر تسلیحات جدیدی را آزمایش کرده است.

آیا فکر می‌کنید چینی‌ها از زمان جنگ جهانی دوم، به ویژه بین سال‌های 1950 تا 1953، که جنگ شبه جزیره کره (بین کره شمالی و کره جنوبی) همیشه از کره شمالی حمایت کرده‌اند، چین قصد دارد در پرتو توسعه اوکراین متحد استراتژیک کره شمالی باشد. به عبارت دیگر آیا جنگ سرد بین چین و کره شمالی محتمل است یا شاهد گسترش روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور خواهیم بود؟ وی گفت: چین و کره شمالی در 70 سال گذشته متحدان استراتژیک بوده اند.

فرجاد امین یادآور می شود: با درگذشت کیم جونگ ایل، رهبر فقید کره شمالی، چینی ها تصور کردند که می توانند رهبر جدید کره شمالی را به دلیل شخصیت و تحصیلات وی تحت تأثیر قرار دهند و این حتی در زمان روابط چین و کره شمالی نیز نامشخص بود.

همانطور که اشاره کردم، چینی ها در سال 2018 به قطعنامه آمریکا علیه کره شمالی رای مثبت دادند، اما با بازگشت رهبر کنونی کره شمالی، چین تصمیم گرفت روابط استراتژیک خود با کره شمالی را بهبود بخشد و اشتباهات گذشته را جبران کند. او گفت.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید