وقتی سوریه نمی خواهد از ایران فولاد بخرد!

وقتی سوریه نمی خواهد از ایران فولاد بخرد!

روز جدید یکی از اعضای هیئت مدیره انجمن فولادسازان گفت: تولیدکنندگان ایرانی مجبورند فولاد خود را با تخفیف زیاد به تجار ترکیه بفروشند و سپس تجار ترکیه با حاشیه سود قابل توجهی فولاد ایران را به سوریه صادر می کنند.

حاکمان دمشق اکنون به فکر بازسازی زیرساخت های سوریه پس از جنگ هستند و همانطور که از ایران انتظار می رفت در بازسازی شهرهای سوریه و ساخت این کشور نقش اساسی داشته باشد، کاملاً در حاشیه قرار گرفته و در عوض ترکیه تنها خانه و بازار شهری این کشور است. توسعه.

سید رضا شهرستانی می گوید:

*هدف اصلی دولت ترکیه کنترل کامل روند بازسازی حلب است و دولت ترکیه طرح جامعی را برای بازسازی سه مرحله ای حلب تهیه کرده است که با ساخت و ساز و زیرساخت های آب و برق در حلب آغاز می شود. شبکه استان و ادامه خدمات شهری .

* در این میان سهم ایران در صادرات مصالح ساختمانی مانند سیمان و فولاد به سوریه ناچیز است و جالب است بدانید سوریه هم اکنون از طریق ایران فولاد خریداری می کند.

* متاسفانه ایران در بازار مصالح ساختمانی سوریه نقش چندانی ندارد و این کشور تمایل کمتری به خرید مستقیم فولاد از ایران دارد. به همین دلیل صادرکنندگان ایرانی مجبورند فولاد خود را با تخفیف بالا به ترکیه بفروشند و ترکیه نیز فولاد ایران را به سوریه صادر می کند.

* تجار ترک تا همین اواخر، فولاد صادراتی ایران را به قیمت 580 دلار در هر تن خریداری و با سودی حدود 170 دلار به سوریه صادر می کردند.

* ترکیه و پس از آن چین و امارات در حال حاضر بیشترین سهم را از بازار سوریه دارند و روسیه نیز توانسته سرمایه گذاری قابل توجهی در بخش نفت و گاز سوریه انجام دهد. الجزیره می نویسد که برخی توافقات اخیر روسیه با سوریه به ویژه در زمینه نفت و گاز نشان از عزم جدی مسکو برای به دست گرفتن فرماندهی بازسازی سوریه دارد.

* این در حالی است که سهم ایران در اقتصاد سوریه تنها حدود سه درصد است و تقریباً هیچ سهمی در بازار مصالح ساختمانی این کشور ندارد. فرزاد پیلتن، مدیرکل دفاتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به سهم ناچیز ایران در اقتصاد سوریه به فارس گفت: سهم ایران از بازار سوریه تنها سه درصد است و بر اساس آمارهای رسمی در چهار ماهه اول از سال 1400 حدود 38 هزار تن کالا از جمهوری اسلامی ایران به سوریه 66 میلیون دلار صادر شد که ترکیه با 38 درصد در رتبه اول، چین با 20 درصد، مصر با 7 درصد، روسیه با 4 درصد و هند و لبنان کمی بیش از 3 درصد.

تجارت نیوز به نقل از محمدرضا شهیدی تبار، نماینده وزارت صنعت و معدن در اتاق بازرگانی ایران گفت:

* تقریبا برای همه کشورها و برای همه کالاها تخفیف می دهیم و از طرفی همه کالاها را گرانتر وارد می کنیم. هیچ کشوری با قیمت های رسمی از ما کالا نمی خرد.

* به دلیل تحریم ها مجبوریم کالاهای خود را با تخفیف بالا به ترکیه بفروشیم و این بخشی از قیمت تحریم است.

* پیش از این ایران باید نفت خود را با تخفیف می فروخت تا به دلیل تحریم ها از بازار جهانی حذف نشود. اما اکنون به نظر می رسد که تخفیف ها تنها به نفت محدود نمی شود و ایران باید تمامی کالاهای خود را با تخفیف به فروش برساند.

رستم جنگوان عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه در گفت و گو با نود اقتصادی:

* متاسفانه در روزهای اخیر فضای رسانه ای برای تخریب روابط اقتصادی ایران و سوریه ایجاد شده است. دیروز ممنوعیت واردات خودرو را اعلام کردند و امروز هم خبر از خرید فولاد سوریه از ایران از طریق ترکیه می دهند.

* امکان ندارد سوریه به فولاد ایران نیاز داشته باشد و آن را از طریق ترکیه خریداری کند. این خبر قطعا دروغ است. طی شش ماه گذشته، سوری‌ها به دلیل محدودیت‌های ارزی، محدودیت‌هایی را برای واردات برخی از کالاهای داخلی خود اعمال کرده‌اند که باید توسط بانک مرکزی این کشور تأیید شود.

* سوریه یکی از بزرگترین واردکنندگان سخت افزار، فولاد و کالاهای مشابه از ایران است و نباید با اخبار نادرست در این زمینه شایعه شود. در مورد اخباری که دیروز در مورد خودروها در رسانه ها منتشر شد، باید بگویم که تاکنون خودرویی به سوریه صادر نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید