پاسخ مستقیم رئیس سازمان سینمایی به سینماگران متخلف/ حق توهین به رهبر و مرشد ما را ندارید.


ساعت: 20:24
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۵
کد خبر: 1918221

محمد خزایی رئیس سازمان سینمایی در سخنانی صریح از اظهارات توهین آمیز یکی از بازیگران انتقاد کرد و تاکید کرد که مدیران نباید تریبون سیاسی شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد خزاعی امشب جمعه چهارم آذرماه با حضور در مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت به ایراد سخنرانی پرداخت و مواضع روشنی در خصوص موضع برخی سینماگران در رویدادهای اخیر اتخاذ کرد.

محمد خزاعی در این بخش گفت: خوشحالم که امشب در مراسم اختتامیه جشنواره حضور دارم. امسال جشنواره با شکوه بیشتری نسبت به سال های گذشته برگزار شد. حضور هنرمندانی از تهران و شهرستان برای اولین بار یکی از ابتکارات خوب بود که با تشکر از جناب آقای اسماعیلی وزیر محترم ارشاد که نگاه صمیمانه و پدرانه به عرصه مستند داشتند. شاید برای اولین بار وزیر با مدیران صحبت کرد. من در جریان هستم، بد نیست بدانید هفته ای حداقل 60-70 هنرمند را می بیند و به صورت خصوصی به درد آنها گوش می دهد و به مسائل هنری می پردازد. به همین دلیل مشکلات به ما گوشزد شد. این ارتباط ما را تشویق کرد.

و ادامه داد: جشنواره امسال باشکوه بود و امشب برندگان جوایز خود را دریافت کردند. چندین نگرانی مطرح شده است که باید به آنها رسیدگی کنیم. هنرمندان درخواست کردند آثارشان به برگزاری جشنواره محدود نشود و آثارشان دیده شود. به آقای حمیدی مقدم پیشنهاد می کنم جشنواره های منطقه ای برگزار کنند. اگر به شهرستان ها اجازه رقابت داده شود، به نظرم سینماها باید فعال شوند تا اکران مستند در کشور جدی تر شود. باید فضایی ایجاد کنیم که آثار منتخب دیده شوند. راه اندازی بستری در حوزه مستند، فرصتی برای بررسی تخصصی این معضل ایجاد می کند. اینها دغدغه های مشترک بود.

ما باید در سینما باهوش تر باشیم

رئیس سازمان سینمایی افزود: باید بگویم از نظر اتفاقات اخیر در مرحله سختی قرار داریم. طبیعتا در عرصه سینما باید هوشمندانه عمل کنیم. این روزها می گویند وضعیت سینما خوب نیست، سینما از رونق افتاده است، اقتصاد سینما دچار مشکل است، این را در اجرای ما می بینم. وقتی به اتفاقات اخیر نگاه می‌کنم، ابتدا جنبش «می‌توانی» راه‌اندازی می‌شود و تمام عزت ایران را زیر سؤال می‌برد و هیچکس اعتراضی نمی‌کند. وقتی عده ای علیه سینما اظهارنظر می کنند، انتظار این است که اگر دروغ است تکذیب کنند و با موسسان صحبت کنند، اما به این موضوع رسیدگی نشد و مردم گفتند فشار زیادی به ما وارد شده است. بسیاری با این حرکت بدنام شدند و از سینما محافظت نشد.

وی ادامه داد: سوال دوم سیاسی بود که ربطی به سینما نداشت و آن جمله «اسلحه را زمین بگذار». هرچند این عدد صنفی نیست اما عده ای بیانیه دادند و 170 نفر آن را امضا کردند. از اتحادیه ها پرسیدم چرا نگفتید ربطی به اتحادیه ندارد؟ ما سینماگران نباید حزب سیاسی باشیم، هنرمند فراتر از یک حزب سیاسی است. ارتباط هنرمند با مردم می تواند راه حل مشکل باشد.

هزائی گفت: موضوع سوم حوادث امروز است. امروز سه دسته از هنرمندان داریم. برخی تحت تاثیر فضای موجود ابراز همدردی کردند. دسته دوم کسانی هستند که می گویند ما تحت تأثیر افکار عمومی هستیم و دسته سوم که تعدادشان کم است رسما با برخی بنیادها دعوا می کنند و ما با دسته سوم سروکار داریم. ما گروه اول و دوم را دنبال می کنیم، اما گروه سوم چطور؟ شما نمی توانید از یک طرف خیابان به سینما بروید. شما نمی توانید آنچه را که می خواهید بگویید و دستگاه قضایی با آن برخورد نمی کند. باید بگوییم سینما تریبون سیاسی نباشد!

شما حق ندارید به رهبر و مربی ما توهین کنید

وی ادامه داد: این اتفاقات اخیر باورنکردنی بوده است. اظهارات روز گذشته یکی از بازیگران از خط قرمزها عبور کرد. نمی شود کسی اصول اولیه را زیر سوال برد و ما چیزی نمی گوییم. شما حق ندارید به رهبر و مربی ما توهین کنید. حوزه فرهنگ نباید اینقدر بی پروا باشد. اینجا هنوز جمهوری اسلامی است. برخی دچار توهم هستند. تا کی باید تحت تاثیر رسانه های شیشه ای باشیم؟ ما تا کی پیاده نظام بین المللی خواهیم بود و شما؟ یک لحظه به خاطر بسپار این مملکت را به کسی دو دستی نمی دهند. این کشور روز به روز در حال رشد است.

خزایی تاکید کرد: از هیات مدیره جدید خانه سینما ممنونم، اگر این سینما مشکلی دارد، برخی از آنها مربوط به خود سینماگران است، چون اظهار نظر سیاسی می کنند. شما بسیاری از سینماگران را بیکار کرده اید. سال آینده سال بیکاری سینماست. کسانی که بیانیه می دهند جیب پر دارند. معیشت همه را زیر سوال می بری. درخواست ها درست است، اما بیایید چشمانمان را باز کنیم.

وی ادامه داد: سال آینده هنرمندان را بیکار کردید. شما باید مسئولیت پذیر باشید. جلساتی را با سینما برگزار کردیم تا مشکلات را حل کنیم.» در مرداد ماه بیشترین فروش را داشتیم. احساس درد کردم من دو ماه سکوت کردم و دوستانم از من خواستند که حرفی نزنم تا سوءتفاهم ایجاد نشود، اما به اهداکنندگان خون چه بگویم؟ بگم من رئیس سازمان سینمایی هستم ولی کاری از دستم بر نمیاد؟ این جریان از سال 88 شروع شد. احزاب سیاسی وارد سینما شدند اما هنرمندان زیادند. تا روزی که من باشم در سینما حجاب را از دست نمی دهیم و فیلم بدون حجاب اکران نمی شود. ما نیامده ایم که به دهه 40 و 50 برگردیم، اینجا سینمای جمهوری اسلامی ایران است و ما برایش خون داده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید