آمریکا: با ایران رابطه مستقیم نداریم/ اگر می‌توانستیم با تهران مستقیم مذاکره کنیم، دیپلماسی راحت‌تر می‌شد.

آمریکا: با ایران رابطه مستقیم نداریم/ اگر می‌توانستیم با تهران مستقیم مذاکره کنیم، دیپلماسی راحت‌تر می‌شد.

روز جدید ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا آخرین پیام رد و بدل شده از واشنگتن یا تهران بوده است، گفت: ما گزارش لحظه به لحظه از این دیپلماسی ارائه نکرده ایم. باز هم می گویم که ما هیچ ارتباط مستقیمی با ایران نداریم. البته ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که اگر در شرایطی قرار می‌گرفتیم که می‌توانستیم مستقیماً با تهران مذاکره کنیم تا نیازی به میانجی وجود نداشته باشد، در این مورد انریکه مورا، کار دیپلماسی تسهیل می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در یک کنفرانس مطبوعاتی به سوالاتی درباره سفر نماینده اتحادیه اروپا به تهران برای بحث در مورد تعلیق مذاکرات در وین پاسخ داد.

به گزارش وب سایت وزارت امور خارجه، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که آیا اطلاعات جدیدی در مورد مذاکرات در وین وجود دارد یا خیر، گفت. ما هنوز در جایی هستیم که آخرین بار در مورد آن صحبت کردیم. ارزیابی ما همچنان این است که اگر موفق به بازگشت متقابل به تعهد شویم، بدیهی است که این امر به نفع امنیت ملی ما خواهد بود، زیرا باز هم محدودیت‌های دائمی و قابل راستی‌آزمایی را بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال خواهد کرد که از بسیاری جهات از سال 2018 نامحدود و نامحدود است. گام های بزرگی به سمت جلو برداریم که برای ما غیرقابل قبول است. بعد از بحثی که دفعه قبل داشتیم، دیگر چیزی برای به اشتراک گذاشتن با شما نداریم.

پرایس در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات او به این معنی است که او در روز اول سفر انریکه مورا، فرستاده اتحادیه اروپا به تهران، هیچ اطلاعی ندارد، گفت: مطمئن هستم که تیم ما در کنار انریکه مورا است. و تیم او با هم تماس خواهند گرفت. انریکه مورا پیام ها را ارائه کرد. این نقشی است که او مدتی است بازی می کند. من مطمئن هستم که تیم ما این فرصت را خواهد داشت که با او در مورد مدت زمان حضورش در آنجا صحبت کند[ایران] مینا، وجود خواهد داشت. من همچنین مطمئن هستم که ما نمی توانیم بسیاری از این گفتگوها را به اشتراک بگذاریم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آخرین پیام رد و بدل شده از سوی واشنگتن یا تهران بوده است، گفت: ما گزارش لحظه ای از این دیپلماسی ارائه نکرده ایم. باز هم می گویم که ما هیچ ارتباط مستقیمی با ایران نداریم. البته ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که اگر در شرایطی قرار می‌گرفتیم که می‌توانستیم مستقیماً با تهران مذاکره کنیم تا نیازی به میانجی وجود نداشته باشد، در این مورد انریکه مورا، کار دیپلماسی تسهیل می‌شود. اما غیر از این، شما مجبور نیستید [از این دیپلماسی] جزئیات کامل و لحظه به لحظه ارائه دهید.

دریا در تهران

اظهارات پرایس به دنبال ورود انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا به وین و هماهنگ کننده در روز سه شنبه به تهران آمد تا درباره تعلیق مذاکرات در وین گفتگو کند و قرار است تا روز جمعه در تهران بماند.

مذاکرات در وین از زمان روی کار آمدن دولت بایدن در سال 2021 برای احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها علیه ایران به دنبال برخی تحولات بین‌المللی اخیر، از جمله حمله روسیه به اوکراین و مناقشه تهران-واشنگتن بر سر برخی سؤالات باقی‌مانده، انجام شد. مذاکرات تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

در همین راستا، سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اخیرا در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره اخبار منتشر شده در رابطه با سفر مورا به تهران و جزئیات این سفر گفت: مذاکرات برای رفع تحریم ها علیه ایران و … احیای مذاکرات بین طرف های مذاکره کننده تا به امروز ادامه دارد. در وین وقفه ای رخ داد، اما تبادل پیام از طریق هماهنگ کننده گفتگو صورت گرفت. سفر آقای مورا به تهران در این هفته پس از مکالمه تلفنی اخیر بین امیر عبداللهیان و بورل انجام خواهد شد. این بدان معنا نیست که پس از قطع شدن آنها پیام جدیدی می آید. ارتباطات بین ایران و آمریکا به طور مداوم از طریق اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات رد و بدل می شود.

حاتب زاده با بیان اینکه به پیشنهاد آقای بورل و با استقبال امیر عبداللهیان ضروری است دیداری حضوری داشته باشیم، افزود: مورا در این سفر با آقای باقری از مذاکره کنندگان ارشد جمهوری اسلامی دیدار خواهد کرد. ایران در مذاکرات وین. دستور کار مذاکرات تهران مشخص است و امیدواریم پس از این مذاکرات بتوانیم نتیجه را بهتر اعلام کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره رفتار نادرست آمریکا در اجرای تعهداتش و اتخاذ تصمیم سیاسی لازم، گفت: سفر آقای مورا نشان می‌دهد که علی‌رغم اقدامات ضد دیپلماتیکی که گاهی سنا و کنگره آمریکا انجام می‌دهند، ما در مسیر درست به مذاکره ادامه داده‌ایم. . ایران و 1+4 خود را متعهد به دیپلماسی و دستیابی به یک توافق خوب، پایدار و معتبر کرده‌اند.

حاتب زاده تاکید کرد: اگر آمریکا امروز تصمیم لازم را بگیرد و آنچه را که از حقوق و جیب مردم ایران برداشته است پس بدهد، حقوق از دست رفته مردم ایران را بپذیرد و به آن احترام بگذارد، می توانیم فردای بازگشت مورا به وین برگردیم و پیش به توافق.»

دیدگاهتان را بنویسید