پاسخ 21 نفر از اعضای شورای شهر پنجم تهران به ادعای چمران

پاسخ 21 نفر از اعضای شورای شهر پنجم تهران به ادعای چمران

روز جدید : الهام صالحی- اعضای شورای شهر پنجم تهران در شورای شهر تهران با ۶۷ درصد و در شورای شهر ششم با حداقل ۲۶ درصد انتخاب شدند. بر اساس مشاهدات میدانی و آمارهای موجود، گزارش شورای پنجم شهرداری شفاف و قابل قبول است. به عنوان مثال، این شورا پیروز حناچی، استاد دانشگاه و دانشجوی معماری و شهرسازی از دانشگاه تهران را به عنوان شهردار تهران انتخاب کرد، اما شورای اصل ششم، علیرضا زاکانی، دکترای پزشکی هسته ای را انتخاب کرد که رشته تحصیلی و تجربی او به عنوان شهردار هیچ ربطی به شهرداری ندارد. به گونه ای که سازمان بازرسی کل کشور با این انتصاب مخالفت کرد. مهدی چمران رئیس شورای شهر ششم تهران در حاشیه نودمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: مدیریت شهرداری را از اصلاح طلبان تحویل گرفتیم و ماه ها تلاش کردیم تا وضعیت شهر را به امروز برسانیم. شرایط ۲۱ نفر از اعضای شورای پنجم تهران در نامه ای سرگشاده به ادعای چمران پاسخ دادند و ادعای وی را رد کردند. متن کامل آن نامه را در ادامه بخوانید.

اعضای شورای پنجم: در دوره های دوم، سوم و چهارم 200 هکتار از باغات تهران تخریب و به ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی تبدیل شد و شورای پنجم این روند را متوقف کرد.

همانطور که سعی می کنیم مثبت باشیم، سعی می کنیم با نگاه مثبت به این اظهار نظر پاسخگوی افکار عمومی و بررسی عملکرد پنجمین دوره مدیریت شهری تهران باشیم. واقعیت این است که طی دوره گذشته عملکرد اصلاح طلبان در مدیریت شهری در برخی ابعاد زیر صفر بوده است که به این موارد اشاره دارد:

1- جذب نیروی انسانی به زیر صفر رسیده بود

در حوزه نیروی انسانی اگرچه در دوره مسئولیت شوراهای دوم، سوم و چهارم، یعنی. 12 سال است که تعداد کارکنان رسمی و قراردادی و شرکتی در شهرداری تهران از 30 هزار نفر به حدود 70 هزار نفر رسیده است، اما در دوره پنجم نه تنها از رشد آن جلوگیری کردیم، بلکه با بازنشستگی، بازنگری و تکمیل برخی از قراردادها موفق شدیم. و استعفای برخی از نیروهای مازاد شهرداری، افزایش نیروی انسانی شهرداری تهران که یکی از عوامل جدی افزایش هزینه های مدیریت شهری و ناکارآمدی آن نه تنها به صفر، بلکه زیر صفر و در حدود 15 درصد کاهش نسبت به گذشته داشته و به حدود 59 هزار نفر رسیده است.

همچنین در حوزه پیمانکاران فعال شهرداری نیز تعداد آنها به بالای 45 هزار نفر در شهر رسید. با غربالگری و کنار گذاشتن نورچشمی ها و بدون حضور و بررسی قراردادهای پرسنلی، حداقل حدود 10 هزار نفر کاهش یافت.

2- روند تخریب باغات به زیر صفر رسیده بود

جلوگیری از تخریب باغات و فضای سبز شهری علیرغم همه حساسیت ها و پیگیری های آقای چمران در دوره های دوم و سوم و چهارم در خصوص حفاظت از فضای سبز و باغات شهر تهران متاسفانه در این سال ها قسمت زیادی از باغ های تهران نزدیک به 200 هکتار تخریب و به ساختمان ها و برج های اداری، تجاری و مسکونی تبدیل شد به گونه ای که رهبری در تذکرات کتبی، محرمانه و شفاهی به شهرداری و شورای شهر خواستار توقف این روند وصیت باغ ها شدند. و امامزاده های تهران با احیای تعدادی از باغ های تهران، روند تخریب باغ ها به زیر صفر رسید.

3 – فروش شهری و فروش قانونی نزدیک به صفر بود

فروش شهری و فروش قانونی نیز یکی دیگر از معضلات بزرگ مدیریت شهری تهران در گذشته بود که با تصویب آیین نامه های لازم توسط شورا و حمایت شهرداری، فروش شهری و فروش قانونی از میلیون ها متر مربع به تقریباً کاهش یافت. صفر بود و ملاک صدور مجوز فقط طرح تفصیلی تهران بود.

4- اختیارات فراقانونی شهرداری توسط شورا به صفر رسید

اقدامات غیرشفاف و فراقانونی در مدیریت شهری که در گذشته حجم زیادی داشت و پرونده های آن همچنان در انتظار بررسی و احیای حقوق شهرداری از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی است، با سامانه ای به صفر رسیده است. شفافیت و لغو اختیارات فراقانونی شهرداری از مشاوره. تنها یک نمونه از این قرارداد شهرداری با گروه یاس و رسا تجارت که بیش از 5 هزار میلیارد تومان از منابع پولی شهرداری را نشان می دهد به سرقت رفته و هنوز مسترد نشده است.

5- جلوگیری از نقل و انتقالات غیرقانونی

در خصوص واگذاری امکانات و املاک شهرداری موسوم به املاک نجومی، برخلاف دوره های گذشته، توانستیم از نقل و انتقالات غیرقانونی مدیران ارشد، حامیان و اطرافیان جلوگیری کنیم و این مهم را در شهرداری به حد معقول خود رساندیم.

6 – کاهش بدهی شهرداری

با در نظر گرفتن بدهی های باقیمانده 65 هزار میلیارد تومانی شهرداری از دوره های دوم، سوم و چهارم سعی کردیم بیشتر وارد بدهی نشویم و سطح بدهی ها را کاهش دهیم و به همین دلیل شورا و شهرداری در دوره پنجم. دوره زیر صفر بودند اما متاسفانه سود بدهی های بانکی باعث افزایش سطح بدهی شهرداری ها شد که شهردار تهران اکنون از 80 هزار میلیارد تومان بدهی صحبت می کند.

7- توسعه حمل و نقل عمومی

در مورد پروژه عمرانی سعی کردیم زیاد درگیر نشویم و پروژه های نیمه تمام را تمام کنیم. البته باید انصاف داشت که در حوزه توسعه حمل و نقل عمومی که در اولویت شهرداری تهران بود، همانطور که بارها اعلام کرده ایم، به دلیل تحریم ها و همچنین ضعف پیگیری های شهرداری و بی تفاوتی و ضعف دولت وقت، در توسعه پارک حمل و نقل شهری بر اساس برنامه مصوب و مطابق با اهداف و انتظارات شورا صورت نگرفت و تنها 13 قطار و حدود 500 اتوبوس و ون راه اندازی شد و افتتاح حدود 30 ایستگاه مترو محقق شد که باید بیش از این می بود که امیدواریم شهرداری فعلی در سه سال فرصت باقی مانده این کسری را جبران کند. لذا شایسته است شورای اسلامی شهر تهران و ریاست محترم آن به دنبال بنیانگذاران وضعیت فعلی شهرداری تهران باشند و اجازه ندهند آنچه در دوره پنجم به زیر صفر رسیده است دوباره بالای صفر برود.

دیدگاهتان را بنویسید