پایان عادل فردوسی پور و تلویزیون؟

پایان عادل فردوسی پور و تلویزیون؟

روز جدید عادل فردوسی پور مجری محبوب و سابق برنامه 90 یکی از افرادی است که حرکاتش همچنان مورد توجه و تفسیر قرار می گیرد.

عادل فردوسی پور مجری محبوب و سابق برنامه 90 یکی از افرادی است که حرکاتش همچنان مورد توجه و تفسیر قرار می گیرد. وی با وجود سال ها فعالیت در رسانه ملی تغییری در رفتار خود نداشته و همواره در رویدادهای مهم در کنار مردم بوده است. با وجود موفقیت های بی شماری که در عرصه رسانه، مجری گری و البته تلویزیون به دست آورد، چندین سال از زمانی می گذرد که صداوسیما موفق ترین برنامه دو دهه اخیر 90 را با برنامه ای تقریبا بی مخاطب جایگزین کرد و عادل فردوسی پور را از شبکه جدا کرد. سه. علاوه بر این مشکل، شایعاتی مبنی بر ممنوعیت ویدیویی وی نیز به گوش می رسد. بنابراین نه تنها شبکه های سیما بلکه هیچ یک از شبکه های اینترنتی خانگی نمی توانند برنامه زنده ای را به میزبانی عادل فردوسی پور انجام دهند.

صرف نظر از ماهیت رسانه ای عادل فردوسی پور، او مدرس و استاد دانشگاه صنعتی شریف است. جایی که از جمله، سال ها در بیان نظرات مهم خود در مورد عدم مهاجرت از ایران نقش اساسی داشت. ادل با وجود اینکه هیچ فعالیتی در فضای مجازی و دسترسی به صفحه رسمی ندارد، برخلاف چندین استاد که از چرتکه برای ابراز نظر استفاده می کنند، ترسی از بیان دیدگاه خود ندارد. حداقل با توجه به تحولات اخیر دانشگاه شریف، آشکارا در کنار دانشجویان قرار گرفته است. تقریباً دهه اول مهر بود که افرادی با لباس شخصی وارد دانشگاه شریف شدند، فضای این دانشگاه بهم ریخته و گاه صحنه های دلخراشی از برخورد با دانشجویان پخش می شد. عادل فردوسی پور در عین حال با صدور بیانیه ای محکم از دانشجویان شریف حمایت کرد و نوشت: «تصاویر تلخ و تکان دهنده شب گذشته دانشگاه شریف، خشونت و ارعاب بی مورد علیه دانشجویان فراموش نشدنی است. در 23 سال تدریسم، دانشجویان را تشویق کرده ام که در ایران بمانند تا فردایی بهتر بسازند. با چه دیدگاه و معیاری با فرزندان شریفی که باعث رشد و پیشرفت و سربلندی ایران عزیزمان شده اند این چنین بی رحمانه رفتار می کنید و دیگر چگونه می توان انتظار ماندن و ساختن آنها را داشت؟ بدون شک تشکیل کلاس بدون حضور همه دانش آموزان در شرایط فعلی بیهوده است. امیدوارم دانشجویان بازداشت شده هر چه زودتر آزاد شوند و شرایط برگزاری کلاس با رعایت حق آزادی بیان و اندیشه در محیطی امن و آزاد و به دور از خشونت فراهم شود.»

صحبت کردن تنها کاری نبود که ادل برای دانشجویان این دانشگاه انجام داد. درست یک روز دیگر، در کف دانشگاه در کنار دانشجویان دیگر نشست و با آنها ناهار خورد. این حادثه یکی از حوادثی است که اخیرا رخ داده و سر و صدای زیادی به پا کرده است. این حادثه مربوط به ناهار روز 10 آبان و درگیری دانشجویان بسیجی با تعدادی از دانشجویان دانشگاه شریف بود که خواستار حضور مختلط در سالن غذاخوری دانشگاه البرز بودند. خبر این درگیری به قدری مورد توجه قرار گرفت که روز بعد شورای حاکمیت دانشگاه شریف طی بیانیه ای از تعطیلی سلف دانشگاه خبر داد. در بخشی از این بیانیه آمده است: با توجه به خسارت وارده به سالن غذاخوری البرز، امکان صرف غذا در داخل سالن وجود ندارد و تا پایان بازسازی و ایجاد فضایی آرام، غذا به صورت بسته بندی شده به دانش آموزان تحویل داده می شود. از ضلع جنوبی سالن.” شد”. اما دانشجویان از اقدام اولیه خود دست برنداشتند و با پرتاب میز در حیاط دانشگاه، غذا را با هم خوردند. انتشار عکس های عادل فردوسی پور با آنها بازتاب زیادی داشت و بار دیگر چهره خاص ادل را به نمایش گذاشت.

شکی نیست که ادل همیشه سعی کرده در کنار مردم باشد. اما مشکل اینجاست که او علاقه خاصی به برنامه 90 دارد و با وجود برچیده شدن این برنامه به دلیل بد سلیقه ای کارکنان شبکه سه، همچنان امیدوار است که مکانی فراهم شود تا بتواند دوباره برنامه را توسعه دهد. او می گوید، از کودکی بزرگ شده است. آن را بگیرید، اجرا کنید. در این میان نقل قول هایی از ادل که فرزند رسانه های بومی محسوب می شد و علاقه نشان می داد منتشر شد. با وجود چنین بحث هایی، به نظر می رسد با توجه به اتفاقات و اظهارنظرهای اخیر، راه رسیدن دوباره ادل به تلویزیون که مشخصاً به معنای شبکه سه و برنامه 90 است، فراتر از همیشه است. فردوسی پور این روزها به عنوان تهیه کننده فوتبال 120 به همکاری با شبکه ورزش ادامه می دهد. اما هنوز عکسی از او یا گزارش فوتبالی از این چهره خاطره انگیز در دست نیست. پیش از این علی فروغی، مدیر شبکه سه سیما، دلیل عدم همکاری عادل فردوسی پور را «در زنجیر نماندن» این مجری عنوان کرده بود تا مشخص شود عادل برخلاف سایر مجریان تلویزیون، حاضر به این کار نخواهد بود. هر دستور و فرمانی را بپذیرید اما این رویه با معرفی پیمان جبلی به عنوان سرپرست جدید صداوسیما در آستانه تغییر قرار گرفت. او به صراحت از احتمال بازگشت عادل فردوسی پور به تلویزیون صحبت کرد و برای بازگشت ادل به تلویزیون ابراز علاقه کرد. با این حال گذشت زمان همان حرف ها را به عنوان شعار باقی گذاشت تا اینکه مشخص شد فرصتی برای بازگشت عادل فردوسی پور به تلویزیون وجود ندارد. رئیس صداوسیما چندی پیش به بهانه انتشار ویدئویی از مهران مدیری و احتمال همکاری و پخش برنامه دورهمی گفت: کار در رسانه ملی خدمت به جامعه است، هرکسی می تواند در قالب خدمت این کار را انجام دهد. رسانه ملی باید افتخار کند. از آنجایی که من و همکارانم افتخار فعالیت در رسانه ملی را داریم، هرکسی که بخواهد از این فرصت و فرصت استفاده کند، پذیرفته می شود. اما اگر بخواهد از این فرصت استفاده نکند یا قدر آن را نداند، استعدادهای زیادی در جامعه وجود دارد و ماهیت رسانه ایجاب می کند که استعدادها دائما شناسایی شوند و به نیروهای جدید دامنه داده شود، بنابراین ما محدود به یک مرحله نیستند.

این همان بخشی است که قبلاً در مورد آن صحبت شد. عادل فردوسی پور قبل از آمدن علی فروغی با تلویزیون مشکلی نداشت و همانطور که گفته شد فرزند رسانه ملی محسوب می شد. قسمت دوم اما گفتگوی جبلی است که بازگشت ادل به تلویزیون را بیش از هر زمان دیگری مبهم می کند. «کسی که در رسانه ملی معروف و مشهور است و شهرتش با رسانه ملی پیوند خورده است، باید جایگاهش درست و متعادل با رسانه ملی باشد. اگر این قاعده را رعایت نکند سازمان نیز وظیفه خود می داند که درست عمل کند، بله، افراد مشهوری در دنیا هستند که موضع گیری هایی می کنند که با خط مشی این رسانه همخوانی ندارد، هیچ تعارفی نداشتند. با آنها. شما موظف به اطاعت از نظرات صدا و سیما برای مناصب هستید. در غیر این صورت از صداوسیما جدا خواهید شد.»

این صحبت ها به وضوح یادآور اظهاراتی است که پیش از این علی فروغی درباره عادل فردوسی پور مطرح کرده بود و دلیل قطع همکاری با او را ترک زنجیره عنوان کرده بود. جبلی بر خلاف شعارهای اولیه خود، اکنون همان سخنان را با وضوح بیشتری تکرار می کند. حالا که عادل فردوسی پور نشان داده برای خودش قاعده و ساختار خاصی دارد، از طرفی محبوبیت خاصی هم نزد مردم دارد، تناقض آشکاری در حال شکل گیری است. مناقشه ای که به نظر می رسد یک معضل واضح دارد: ادل یا باید مدار رادیویی را کار کند یا به طور تصادفی دوباره وصل شود. این روزها رفتار عادل فردوسی پور تا حدودی به این ابهام پاسخ داده است.

دیدگاهتان را بنویسید