پایان کرونا در کشور به کارایی و کیفیت مدیریت اپیدمی بستگی دارد / هیجان در مدیریت اپیدمی نتایج منفی می دهد


ساعت: 12:42
تاریخ ارسال: 1401/04/14
کد خبر: 1881090

رئیس کمیسیون اپیدمیولوژی کشور در گفتگو با دانا؛

رئیس یگان منحله واکنش سریع کرونا با انتقاد از اینکه اطلاع رسانی و توضیحات مسئولان در مورد وضعیت ویروس کرونا اغلب منجر به عادی شدن مردم ما می شود، گفت: هیجان در مدیریت این اپیدمی نتیجه معکوس دارد، پس وقتی بتوانیم پایان آن را اعلام کنیم. ویروس کرونا قبل از اینکه این سازمان جهانی بهداشت ریشه کنی آن را اعلام کند.


دکتر حمید سوری، رئیس کمیته ملی اپیدمیولوژی و رئیس تیم واکنش سریع وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار شبکه خبری اجتماعی راه دانا؛ وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش از 1401 مورد فوتی امروز (دوشنبه 22 تیرماه) به هشت نفر و شناسایی 1007 بیمار کرونایی می‌تواند زنگ خطری برای بازگشت ویروس کرونا باشد یا این آمار را می‌توان روند عادی بیماری دانست. وی بیان کرد: بی شک این آمار ناشی از بی توجهی مردم به هشدارهای کارشناسان در هفته های اخیر است که این رویه می تواند با روندی تصاعدی تعداد فوتی ها و مبتلایان را به آماری عجیب برساند. اما مردم باید منطقی رفتار کنند و در رعایت پروتکل ها اشتباه نکنند.


4a65e2d7 5ffb 47a6 a602 72f8c3e2a870 خبر خاکستری


نمی توان زمان خاصی را برای ریشه کنی کرونا تعیین کرد

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به این سوال که آیا می توان زمان خاصی را برای ریشه کنی کووید 19 پیش بینی کرد، گفت: مسلم است که عوامل بیماری زا در خانواده کرونا و به طور کلی ویروس ها، زیرا نحوه انتقال آنها از طریق مجاری تنفسی و به اصطلاح قطرات هوا بسیار خطرناک هستند. در عین حال قابلیت پخش و حمل و تنوع آنها بسیار زیاد است. این ویژگی ها کار و درمان بیماران را دشوار می کند. زیرا پیش‌بینی آنچه در همه‌گیری در پیش است بسیار دشوار و تقریباً غیرممکن است. بنابراین نمی توان ریشه کنی و کنترل کامل بیماری کرونا را پیش بینی کرد.


سادگی متاثر از سیاست های مدیریتی/ ما نمی توانیم بر هوش ویروس تأثیر بگذاریم


8f531ab3 5817 46ca bdd6 554584928a40 خبر خاکستری


عضو هیئت مشورتی علمی و رئیس کمیته ملی اپیدمیولوژی کووید 19 ضمن تشریح ساختار این ویروس گفت: عدم پیش‌بینی ریشه‌کنی کرونا به این دلیل است که یکی از شرکا و ستون اصلی این بیماری همه گیر خود ویروس است. ویروسی که هم هوشمند و هم مرموز است، قادر به پنهان کردن و اعطای آتش‌بس یکجانبه است. به طور کلی می توان گفت که این ویروس واکنش های هوشمندانه ای دارد. در مواجهه با این ویروس، جامعه بشری در این سوی گودال باقی می ماند. با یک سری رفتارها و سیاست هایی که باید در مدیریت شیوع بیماری استفاده شود. ما؛ این بدان معنی است که جامعه انسانی و پزشکی نمی تواند در هوش ویروس دخالت کند. ما نمی توانیم بر هوش ویروس تأثیر بگذاریم و توسعه آن را کاهش دهیم یا متوقف کنیم. تنها چیزی که ما را نگران می کند سیاست ها و رفتار مدیریتی است که تنها با این امکان می توانیم با پیشرفت و بیماری زایی ویروس مقابله کنیم. اما متأسفانه در کشور ما سیاست مدیریتی به گونه ای پیش می رود که ناآگاهانه سوءتفاهم ایجاد می کند. چند بار مردم برای کرونا عادی شدند و هر بار ضربات مرگ بیشتری می خوردیم.


کشورهای در حال ظهور آسیب های ناشی از کرونا را به حداقل رسانده اند


4b16e1e1 e8d4 40dc 9f41 796c84e4ce78 خبر خاکستری

سوری نگرش شخصی خود را به عنوان یک اپیدمیولوژیست نسبت به ساختار و عملکرد ویروس کرونا توصیف کرد و گفت: مشکل اصلی را در این می بینم که به وضعیت موجود رسیدگی نمی کنیم. این بدان معنی است که بیش از ما ویروس را مدیریت کنیم. ویروس بر ما حکومت می کند. البته این که اوج اپیدمی داشتیم در بسیاری از کشورها اتفاق افتاد و در حال حاضر بسیاری از کشورهای غرب آسیا این افزایش را تجربه می کنند. اما مهم این است که تصور نکنیم بالاخره به وضعیت و سرنوشتی خواهیم رسید که برخی کشورهای اروپایی در گذشته داشته اند. نه! برعکس، آنها مجموعه ای از اقدامات را برای به حداقل رساندن شدت و آسیب ناشی از جهش و آسیب به سویه های کرونا انجام داده اند.


اظهارات کارکنان باید کنترل شود تا مردم احساس عادی نداشته باشند


dd98e7a2 26d8 4285 9d67 adc292d225aa خبر خاکستری

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بخشی دیگر از بیانات خود گفت: در چنین شرایطی این سوال مطرح است که چه باید بکنیم و در گذشته چه کرده ایم؟ باید با دقت پاسخ داد؛ زیرا پاسخ به این سوال وضعیت تقابل را روشن خواهد کرد. علاوه بر این تکانه‌ها و سیگنال‌هایی که آگاهانه یا ندانسته مسئولان به مردم ارسال می‌کنند و باعث عادی‌شدن مردم می‌شود نباید تکرار شود و اظهارات مسئولان مرتبط با حوزه مقابله با کرونا به شدت کنترل شود. زیرا حتی کوچکترین رفتار یا سخنان کارکنان ما می تواند مردم را ساده لوح کند.


هیجان در مدیریت اپیدمی نتیجه معکوس داد

وی در ادامه بحث با اشاره به اینکه به نظر من وزیر محترم بهداشت مشاوران خوبی ندارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه مشاوران وزیر بهداشت اطلاعات درستی به ایشان نمی دهند. به همین دلیل بارها این اتفاق افتاد، یعنی جملاتی که مردم را عادی می کند و هر بار برای جامعه ما خالی از اشکال نبود. خیلی ساده انگارانه است که به محض اینکه تعداد قربانیان کرونا صفر شد، بخواهیم یک جشن ملی برای ریشه کنی و پایان دادن به کرونا برگزار کنیم! می خواهیم اعلام کنیم که این بیماری تمام شده است. یا آمار واکسیناسیون را اعلام می کنیم که چند دوز واکسن تزریق شده و هیجان زده می شویم. این آشفتگی ها در مدیریت اپیدمی درست نیستند و اغلب نتیجه معکوس می دهند.


ما نمی توانیم اعلام کنیم که کرونا در کشور ما نابود شده است


8953a034 077a 4276 ad93 a760859fdf76 خبر خاکستری

رئیس تیم منحله واکنش سریع کووید 19 وزارت بهداشت در پایان بحث قبلی خود یادآور شد: تا زمانی که سازمان جهانی بهداشت رسما ریشه‌کنی و توقف اپیدمی کرونا را اعلام نکند، نمی‌توانیم اعلام کنیم که کرونا در کشورمان نابود شده است. کشور. و اگر رفتار ما به همین منوال پیش برود، همین سناریو را خواهیم داشت، یعنی دچار آسم می شویم. وقتی مجامع علمی بین‌المللی مانند سازمان بهداشت جهانی اعلام می‌کنند که پایان همه‌گیری فرا رسیده است، می‌توانیم پایان و ریشه‌کنی ویروس کرونا را زمانی اعلام کنیم که تعداد قربانیان و مبتلایان به صفر برسد. همانطور که یک بار اعلام کردند، جهان درگیر کرونا است. بنابراین در این مورد نمی‌توانیم یکطرفه عمل کنیم و باید بدانیم که اگر چند روز متوالی آمار صفر یا پایین باشد، این به معنای پایان کرونا نیست. همانطور که در جنگ، ممکن است روزی شما کشته و زخمی نشوید. این نمی تواند به معنای پایان جنگ باشد. کرونا هم یک جنگ است. جنگی بسیار وحشیانه تر و جدی تر که در آن دشمن دیده نمی شود. به طور کلی پایان همه گیری مربوط به زمانی است که حداقل دو دوره از بیماری گذشته باشد و مورد جدیدی نداشته باشیم. من می گویم مورد جدید لزوماً مرگ جدید نیست!


شاخص های ارزیابی کرونا در کشور ما اشتباه است


927f2b40 bf0c 49a5 b00d 5eb84691aed6 خبر خاکستری


این اپیدمیولوژیست ضمن انتقاد از شاخص های مورد استفاده برای ارزیابی ویروس کرونا در جامعه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات کرونا در کشور ما شاخص های اشتباهی است که برای ارزیابی کرونا اتخاذ کرده ایم. شاخص هایی مانند آمار فوت، شناسایی و بستری شدن بیماران مبتلا به کرونا یا رنگ آمیزی شهرها اشتباه است و نمی تواند شاخص درستی برای ارزیابی پیشرفت و پسرفت بیماری باشد. این شاخص ها کاملا گمراه کننده هستند. به طور خاص، ما با انواع یا فرعی‌هایی مانند Omicron مواجه هستیم که بار بیماری و مرگ و میر آنها کم است، اما میزان آلودگی آنها بالا است. با این حال، هر چه میزان عفونت بیشتر باشد، تعداد مرگ و میر بیشتر است. شدت و کشندگی Omicron در مقایسه با Delta کمتر است.


با جدی گرفتن احتمالات ناچیز، ویروس ما را شگفت زده نخواهد کرد


وی ادامه داد: در تفاوت رفتار دلتا و اومیکرون باید به این نکته اشاره کرد که در «دلتا کرونا» اگر به ازای هر 100 مبتلا، یک نفر جان خود را از دست بدهد. از هر 1000 نفر 1 نفر در اثر Omicron می میرند. اگرچه این مقایسه به این معنا نیست که چون بار بیماری در واریانت یا فرعی کم است، نگران بستری شدن و مرگ بیماران نباشیم. همچنین اشاره کردم که یکی دیگر از بازیگران ویروس کرونا است که به هیچ وجه نمی توان آن را برای روز بعد پیش بینی کرد. حتی در شرایطی که شانس بسیار کمی برای دیدن مجدد پیک هایی مانند پیک چهارم در کشور می دهیم. بنابراین وظیفه نظام سلامت و مدیریت اپیدمی کرونا در کشور ما این است که حتی توان ضعیف متخصصان این حوزه را بسیار جدی بگیرد. زیرا با جدی گرفتن احتمالات، هرگز از این ویروس غافلگیر نخواهند شد.


پایان کرونا در کشور به کارآمدی و کیفیت مدیریت این اپیدمی بستگی دارد


9d7a4b6a b5ca 4b06 a3d7 9ab2d80ed5db خبر خاکستری

سوری در بخشی دیگر از این گفت‌وگو اظهار داشت: متولیان سلامت کشور می‌دانند که بار و فشاری که شیوع کرونا به هر شکل و شکلی بر کشور ما وارد می‌کند بسیار سنگین است. باری که ویروس کرونا بر دوش کشور ما می کشد، فقط هزینه جان انسان ها نیست. بلکه این بار در بدترین شرایط خود آسیب های اقتصادی، معیشتی و روانی را بر جامعه و مردم ما تحمیل کرد و فشار ناشی از شیوع کرونا در کشور همچنان ادامه دارد. بنابراین این احتمال وجود دارد که پس از بهار سال 1401 مجدداً روند افزایشی بیماران و مرگ و میرها را داشته باشیم و تصور پایان یافتن کرونا در این روزها اشتباه است. اما مدت زمان ماندگاری ویروس کرونا مشخص نیست و به کیفیت و برنامه ما برای مدیریت اپیدمی کرونا بستگی دارد.


چرا تعداد کرونا دوباره افزایش یافته است؟


aae55de1 b4c3 4307 9d3f 135508d1c9b2 خبر خاکستری

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اقدامات مغفول مانده در زمینه مهار و انهدام کرونا، گفت: یک سری اقدامات در زمینه مهار و انهدام کرونا وجود دارد که باید انجام می شد، اما متاسفانه نشد. انجام شده و سهم مردم در افزایش آمار این است که علیرغم هشدارهای کارشناسان در چند هفته اخیر در خصوص مراقبت شخصی و رعایت پروتکل ها، مردم آن را جدی نگرفتند و گوش نکردند و به دلخواه عمل کردند. این مشکل باعث شده است که تعداد مبتلایان امروز (دوشنبه 22 تیر 1401) به 1007 نفر برسد و پس از چند روز تعداد جان باختگان به هشت نفر برسد. با این حال عادی سازی و عدم رعایت دستورات و رعایت نکردن پروتکل ها به همین جا و این میزان ابتلا و مرگ ختم نمی شود و ممکن است در روزهای آینده تعداد کرونا به صورت تصاعدی رشد کند. اما اخیراً تعدادی از اقدامات مغفول مانده مانند تقویت نظارت بر ترافیک مرزی و قرنطینه مسافران بین‌المللی مشکوک به این بیماری، افزایش تشخیص بیماری و ادامه غربالگری‌های بهداشتی، افزایش و تداوم تست کرونا و غیره، کنار گذاشته شده است. و متأسفانه ادامه این اقدامات صورت نگرفته است. اگرچه هیچ منبع رسمی پایان کرونا را اعلام نکرده بود. متأسفانه این نواقص تأثیر منفی بر افزایش آمار ابتلا و فوتی که امروز اعلام شد، داشته است.


پایان قسمت اول مصاحبه با دکتر حمید سوری

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید