وزیر امور خارجه مصر: گسترش روابط تهران و قاهره به نتایج توافق ایران و عربستان بستگی دارد

وزیر امور خارجه مصر: گسترش روابط تهران و قاهره به نتایج توافق ایران و عربستان بستگی دارد

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر که اخیراً به آنکارا سفر کرده بود، شب گذشته (پنجشنبه) در مسیر بازگشت به کشورش با هواپیما، در گفت و گو با نشاط الدیحی، روزنامه نگار مصری، تاکید کرد که گسترش روابط تهران و قاهره منوط به یک ارزیابی توافق اخیر ایران و عربستان سعودی

وی در خصوص احتمال گسترش روابط کشورش با تهران نیز گفت: توافقات صورت گرفته بین ایران و عربستان بسیار مهم است و باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

شکری گفت: در این دیدار در جده در جریان مزیت های توسعه روابط ایران و عربستان قرار خواهد گرفت.

وزیر خارجه مصر گفت که قاهره این تحولات را ارزیابی خواهد کرد و گام های متفکرانه ای را در این ارزیابی برمی دارد.

خبرگزاری المعلومه اخیراً به نقل از یک دیپلمات ارشد عراقی در مصر گزارش داده است که عراق و پادشاهی عمان در تلاش برای میانجیگری میان تهران و قاهره برای احیای روابط دو کشور هستند.

این دیپلمات ادامه داد: مصر از این میانجیگری به ویژه میانجیگری عراق استقبال می کند، زیرا دو کشور روابط خوبی با یکدیگر دارند، اما قاهره نیز تحولات منطقه را زیر نظر دارد.

وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه تأیید کرد که جمهوری اسلامی ایران از هرگونه تحول مثبت و مترقی با هدف تحکیم روابط بین مردم ایران و مصر و همچنین از هرگونه گشایش مصر به روی ایران و اعمال هرگونه محدودیت مسافرتی برای مصری ها استقبال می کند. شهروندان به ایران رد شد.

روابط ایران و مصر پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1979 در پی اقدام قاهره برای امضای توافقنامه کمپ دیوید با رژیم صهیونیستی رو به وخامت گذاشت.

بر اساس این گزارش، عزت سعد، رئیس اجرایی شورای روابط خارجی مصر در گفت و گو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: روابط ایران و مصر عادی نیست زیرا موارد بحث برانگیزی در مسیر آنها وجود دارد، اما میانجیگری عراق، که در کنفرانس بغداد 2 در اردن برگزار شد. اشاره شد که می تواند درها را برای شروع رایزنی ها (بین تهران و قاهره) باز کند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از کنفرانس 2 بغداد گفت: نخست وزیر عراق پیشنهاد داد که مذاکرات ایران و مصر در سطح امنیتی و سیاسی با میانجیگری بغداد آغاز شود.

در همین راستا، احمد عیسی، وزیر گردشگری مصر، اخیراً در یک کنفرانس مطبوعاتی که در مقر وزارت میراث فرهنگی برگزار شد، اعلام کرد که قاهره برای کسانی که می خواهند به مصر سفر کنند تسهیلات جدیدی برای جذب گردشگران از جمله اتباع این کشور فراهم می کند. چین، هند، ترکیه، ایران، مراکش و الجزایر.

وزیر گردشگری مصر همچنین خاطرنشان کرد: شهروندان ایرانی می توانند از طریق شرکت های مسافرتی وارد مصر شوند و در حال حاضر فقط می توانند به جنوب سینا سفر کنند.

دیدگاهتان را بنویسید