ماموریت رئیس جمهور به وزیر امور خارجه برای پیگیری روابط با مصر

ماموریت رئیس جمهور به وزیر امور خارجه برای پیگیری روابط با مصر

سخنگوی دولت اعلام کرد: دولت آماده از سرگیری و توسعه روابط با مصر است و رئیس جمهور نیز به وزارت امور خارجه دستور داده است که موضوع را با جدیت پیگیری کند.

علی بهادری جهرمی روز سه شنبه در نشستی خبری از معرفی عباس علی آبادی مدیرعامل گروه مپنا به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت صنعت، معدن و تجارت در شورای اسلامی خبر داد.

سخنگوی دولت همچنین گفت: پنجمین سفر استانی رئیس جمهور در دور دوم سفرها به استان آذربایجان شرقی اواخر هفته آینده انجام می شود.

بهادری جهرمی در بخشی از این جلسه از رای اعتماد نمایندگان مجلس به رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش به دلیل زحمات سرپرستی قدردانی کرد.

وی همچنین به سفر اخیر پادشاه عمان اشاره کرد و گفت: در چند روز گذشته شاهد سفر سلطان عمان به ایران بودیم که با توجه به تداوم دیپلماسی همسایگی انجام شد و توافقات خوبی بین دو کشور در چهار حوزه مختلف انرژی، بهداشت، حمل و نقل و تجارت، نگاه جدی مقامات دو کشور به روابط دوجانبه دارند.

بهادری جهرمی با بیان اینکه در این سفر چهار سند همکاری به امضای طرفین رسید، خاطرنشان کرد: حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته به حدود دو میلیارد دلار رسید که بیش از 40 درصد افزایش یافت.

افزایش 50 درصدی صادرات به آسیای مرکزی

سخنگوی دولت با بیان اینکه صادرات به کشورهای آسیای میانه، قفقاز و روسیه در دو ماهه اول سال 1402 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 50 درصد افزایش داشته است، گفت: بر اساس گزارش جدید مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری 0.2 درصد کاهش و نرخ بیکاری در 23 استان کشور تک رقمی شد.

به گفته بهادری جهرمی، نرخ بیکاری جوانان نیز در این مدت یک درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: بیشترین رشد اشتغال در بخش خدمات است و در این بخش جمعیت شاغل حدود 546 هزار نفر رشد داشته است.

ثبت نام 436 هزار و 550 نفر برای دریافت سهام نوزادان متولد 1401.

بهادری جهرمی یادآور شد: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی بیش از 430 هزار نفر برای دریافت سهام نوزادان متولد 1401 در سامانه حمایت از خانواده و جوانان ثبت نام کرده اند.

آزادی دیپلمات ایرانی یک پیروزی حقوقی و سیاسی برای ایران است

سخنگوی دولت در بخشی دیگر از این نشست خبری آزادی اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی را یک پیروزی حقوقی و سیاسی برای ایران خواند.

در ادامه، بهادری جهرمی از تصویب لایحه انتقال زندانیان جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی بلژیک به شورای اسلامی و کمک دستگاه قضایی در انجام این تبادل تشکر کرد.

وی با بیان اینکه رفتار دولت بلژیک با دیپلمات ایرانی میزان صداقت در ادعای حقوق بشر غربی ها و پایبندی آنها به قوانین بین المللی را نشان می دهد، گفت: این نمونه می تواند موردی مناسب برای فعالان حقوق بشر در مورد صحت ادعای غربی ها باشد. ادعاهای حقوق بشر.

برای صرفه جویی در مصرف انرژی، ساعات کاری را تغییر دهید

بهادری جهرمی درباره احتمال تغییر ساعت گفت: سال گذشته ساعت کار از ساعت 7 صبح شروع شد و امسال طبق قانون مجلس ساعت رسمی را تغییر ندادیم. لذا برای ارائه خدمات مشکلی وجود ندارد و ساعت کاری از 15 خرداد لغایت 15 شهریور ساعت 6 صبح می باشد.

وی در مورد اینکه آیا این امر برای مادران شاغل مشکل ایجاد می کند، گفت: اکثر مادران شاغل از نظر تحصیلی مشکلی ندارند زیرا تعداد مادران شاغل در سایر ادارات محدود است و این افراد می توانند ساعات کاری خود را گسترش دهند. از مدیران می خواهم با مادران شاغل همکاری کنند.

سخنگوی دولت گفت: باید در مصرف انرژی صرفه جویی کنیم و دولت این کار را آغاز کرده و وزارت نیرو نیز مشوق های خوبی در نظر گرفته است.

اعضای هیات علمی که در استخدام کشوری هستند مشمول رای دیوان عدالت اداری نمی باشند

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره مصوبه اخیر دیوان عدالت اداری مبنی بر منع بکارگیری همزمان اساتید دانشگاه در دستگاه های اجرایی، توضیح داد: مصوبه دیوان عدالت اداری تایید بخشنامه مصوب دولت و ابلاغی سازمان امور اداری و اداری کشور است. استخدام.

وی افزود: در گذشته مواردی داشتیم که افراد در سمت های مختلف به طور همزمان و تمام وقت مشغول به کار هستند. بر اساس رای دیوان عدالت اداری، استخدام تمام وقت و همزمان اساتید در دانشگاه ممنوع است، به این معنا که یک نفر نمی تواند همزمان دو شغل داشته باشد.

بهادری جهرمی ادامه داد: افرادی که از اعضای هیات علمی بودند اما از سوی دانشگاه به دولت منصوب شدند طبیعتا در دو سمت همزمان فعالیت نمی کنند و بنابراین مشمول این مصوبه نخواهند شد.

وی یادآور شد: تمامی اعضای شورای دولتی که از اعضای هیات علمی دانشگاه هستند نیز کارمند دولت هستند و تنها از یک منبع حقوق دریافت می کنند، بنابراین مشمول این تصمیم دیوان عدالت اداری نیستند.

سیاست ها و راهبردهای اصلی جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی تغییر نمی کند

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا به دلیل تغییر دبیر شورای عالی سیاست ها در مذاکرات تغییر می کند؟ وی گفت: سیاست ها و راهبردهای اساسی جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی و حوزه هایی مانند انرژی هسته ای روشن و پایدار است و با تغییر مردم تغییر نمی کند.

وی با تاکید بر اینکه تغییر افراد اصول سیاست ها را تغییر نمی دهد، ادامه داد: توان و انگیزه جدید و روش های جدید می تواند مبنای و سرعت اصول سیاست ها و راهبردهای ثابت باشد.

سخنگوی دولت همچنین از زحمات آقای شمخانی تشکر کرد و به دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی تبریک گفت.

یک قانون نویس باید قانونی بنویسد که شامل جدول زمانی لازم برای اجرای آن باشد

بهادری جهرمی با اشاره به اظهارات شب گذشته رئیس مجلس در خصوص اجرا نشدن طرح الکترونیکی کالابرگ، گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر با نمایندگان مجلس تاکید کردند که قانونگذاری باید مبتنی بر قانون باشد. در مورد حقایق و در لایحه برنامه نیز همین موضوع مطرح شد.

وی تاکید کرد: برخی پیشنهادها و طرح ها خوب است اما باید دید قابل اجراست یا خیر.

سخنگوی دولت با بیان اینکه دولت از ابتدا با ایجاد این قانون موافق بود، گفت: دولت به سرعت و با جدیت ایجاد این سازوکار و زیرساخت های لازم را در دستور کار قرار داد.

بهادری جهرمی گفت: قانونگذار باید قانونی بنویسد که برنامه زمان بندی اجرایی و زیرساخت های لازم را در آن لحاظ کند.

وی گفت: کاتالوگ الکترونیک به میل خود در اختیار مردم قرار گرفت اما این طرح با استقبال مردم مواجه نشد زیرا مردم باید انتخاب نهایی را داشته باشند.

وی تصریح کرد: بر این اساس دولت سعی کرد طرح جدیدی را با تخفیف های بیشتر فعال کند که مورد استقبال بیشتر مردم قرار گیرد. ما هم موافق این طرح هستیم و این دولت در این زمینه پیشگام است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: قوای مجریه باید در قانون گذاری و اجرا لحاظ شود.

مستاجران دیگر مجبور نیستند به آژانس های املاک مراجعه کنند

بهادری جهرمی در ادامه با برشمردن اقدامات دولت در حوزه مسکن اظهار کرد: یکی از اقدامات دولت برای ساماندهی وضعیت مسکن، بخشنامه شورای عالی مسکن در تصویب سقف افزایش 20 و 25 درصدی اجاره بها در سال جاری بود.

وی افزود: گام دوم ادامه توسعه اجرای قانون اخذ مالیات از خانه های خالی بود. با توجه به اینکه این قانون سابقه کمی دارد، تبدیل شدن به رویه و اجرای کامل آن زمان بر است و تنظیم مقررات بنگاه های معاملات ملکی سومین اقدام دولت در این راستا است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: مهمترین اقدام دولت در حوزه مسکن افزایش تولید و عرضه مسکن است.

به گفته وی، با سامانه جدید وزارت راه و فواید عمومی در خصوص ثبت رایگان اجاره بهای مسکونی، دیگر نیازی به تماس موجر و مستاجر با شرکت ها نخواهد بود.

تلاش دولت برای تکمیل کریدور شمال-جنوب

بهادری جهرمی درباره اقدامات دولت در خصوص تکمیل کریدور شمال – جنوب گفت: در این زمینه اقدامات زیادی انجام شده است که می توان به توافق اخیر ایران و روسیه در مورد تکمیل خط ریلی رشت – آستارا اشاره کرد. مطابق با یکی از این راهروها امضا شده است.

وی افزود: برنامه ریزی برای توسعه ترانزیت از طریق حمل و نقل ریلی، حمل و نقل ریلی – دریایی در مسیر شمال به جنوب و غرب به شرق وجود دارد و تکمیل راه آهن چابهار – زاهدان – مشهد نیز در حال پیگیری است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر امنیت بیمارستان حضرت مهدی (عج) گفت: هر ساختمانی که در کشور ساخته می شود زیر نظر نظام مهندسی، نظارت سازمان آتش نشانی، شهرداری و نظام مهندسی است. این ساختمان نیز همینطور بوده و مراحل اداری و بررسی ها و بازدیدهای لازم انجام شده است.

بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: این ساختمان دارای گواهی ایمنی بوده و حتی در برابر زلزله 9 ریشتری ایمن است و در تشریفات اداری معمولاً بازدید و فرآیندها زمان بر است. به عنوان مثال، بازدیدها، اقدامات اصلاحی برنامه ریزی شده و توافقات انجام می شود، فقط انجام آنها زمان می برد.

وی با بیان اینکه این امر در روند اداری یک روند عادی تلقی می شود، از رسانه ای شدن این موضوع ابراز تعجب کرد و از مراجع سه گانه خواست بیشتر به مواضع خود فکر کنند که می تواند باعث التهاب و ایجاد سوال شود.

بهادری جهرمی بیان کرد: در بحث نرخ ارز نیز کار مشابهی داشتیم. در حالی که تشریفات اداری قانونی بین دولت و مجلس مشخص است، در مواردی که جنبه حقوقی و پاسخ قانونی دارد، باید در موضوعی که باعث ایجاد سوال در بین مردم می شود، رسانه ای کنیم.

وی با یادآوری تاکید رهبر انقلاب بر همدلی و همکاری قوا گفت: بهتر است در دولت، مجلس و قوه قضائیه با همدلی و همکاری تا حد امکان رویه های اداری در چارچوب قانون که خط قرمز است اعمال شود. برای همه ما و تنظیم کننده همه روابط ما. بیایید آن را انجام دهیم.

سخنگوی دولت با تشریح موضع دولت در خصوص تخصیص جریمه به حساب های طرح جوانان، گفت: دولت مجری قانون است و قانون جوانان در این زمینه مشخص است.

وی ادامه داد: کسانی که الگوی مصرف را رعایت نکنند یارانه کمتری دریافت خواهند کرد. در قانون نویسی کم سلیقه است زیرا هزینه کسانی که الگوی مصرف را رعایت نمی کنند واقعی شده و در جای دیگری مصرف می شود.

بهادری جهرمی همچنین افزود: منابع قانون جمعیت جوانان محدود به این موضوع نیست و کاهش یارانه مصرف کنندگانی که الگو را رعایت نمی کنند تنها یک منبع است.

تورم کاهش یافته است

سخنگوی دولت در خصوص احتمال تورم در ماه های آینده گفت: رئیس کل بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرد که در ماه های آینده شاهد کاهش تورم خواهیم بود و امسال نیز شاهد آثار اقدامات دولت برای کاهش نرخ تورم در ماه های آینده هستیم. کاهش تورم همانطور که مدیریت در جلسه اخیر اعلام کرد، قانون باید با شرایط واقعی تطبیق داده شود. گاهی اوقات طرح ها خوب هستند، اما زمینه و ساختار گم شده است.

دیدگاهتان را بنویسید