پرتاب دو ماهواره ناهید (1 و 2) تا پایان سال

دکتر سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران نیز از اتمام مراحل طراحی و ساخت ماهواره ناهید-1 خبر داد و با تاکید بر اینکه آزمایشات آن به طور کامل انجام شده است، از ورود این ماهواره به مرحله عملیاتی خبر داد. ماه های آینده ماهواره قائم 100. و مدار می رسد.

سری ماهواره های ناهید، ماهواره های مخابراتی هستند که توسط موسسه تحقیقات فضایی در کشور ساخته شده اند.

ماهواره ناهید 1 که با قرارداد سازمان فضایی ایران در پژوهشکده سامانه های ماهواره ای پژوهشگاه فضایی ایران طراحی و ساخته شده است، در بهمن ماه 1394 در مراسم روز فناوری فضایی رونمایی شد. ماموریت این ماهواره دستیابی به فناوری طراحی و ساخت ماهواره مخابراتی زمین انگشت است.

ماهواره ناهید 1 راهی میانی برای دستیابی به برخی از فناوری های مخابراتی زمین فضایی است و فناوری های به کار رفته در آن پایه اصلی فناوری های مورد نیاز ماهواره های عملیاتی کشور است.

«ونوس 1» ساختاری مکعبی شکل به ابعاد 80×80×85 سانتی متر و جرمی حدود 50 کیلوگرم دارد که توسط یک پرتابگر بومی در مدار ارتفاع پایین (LEO) قرار گرفت. سلول های خورشیدی بر روی چهار وجه از شش وجه این ماهواره نصب شده و همچنین دو صفحه تاشو کوچک که تعدادی سلول خورشیدی دیگر روی آن قرار گرفته اند، بر روی این ماهواره نصب شده است تا پس از قرار گرفتن در مدار مورد نظر، باز شود و عملکرد مجموعه مکانیسم های آن باید به صورت بصری بررسی شود.

ماهواره ناهید 1 اولین ماهواره ایرانی مجهز به مکانیزم بازشدن است. هدف از ترکیب این دو سپر، کسب تجربه در طراحی و استفاده از مکانیزم‌های فضای باز است تا بر اساس قابلیت‌های به‌دست‌آمده در این زمینه، بتوان از آرایه‌های خورشیدی گسترده‌تر در اندازه‌های بزرگ‌تر در ماهواره‌های بعدی استفاده کرد.

مدار در نظر گرفته شده برای این ماهواره بیضوی است و ارتفاع و حضیض آن به ترتیب 375 و 250 کیلومتر با زاویه تمایل 55 درجه است.

«در اولین گام در برنامه راهبردی دستیابی به ماهواره ارتباطی Earth-Ang»، «دستیابی به بخشی از فناوری مورد نیاز در ماهواره های ارتباطی Earth-Ang»، «انجام ارتباطات ماهواره ای باند Ku» و «بهره مندی از «آرایه خورشیدی» مکانیزم گسترش» از جمله اهداف می باشد. طراحی و ساخت اولیه ماهواره ناهید 1 ذکر شده است.

رونمایی از ناهید 1 در حالی با حاشیه هایی همراه بود که رسانه های خارجی از آزمایش موشکی آتی ایران و پرتاب احتمالی موشک ماهواره ای خبر دادند. اتفاقی که اگر رخ می داد به معنای انهدام ماهواره ناهید 1 بود.این خبر زمانی تقویت شد که دونالد ترامپ در توییتی به انفجار موشک سفیر اشاره کرد و آن را یک حادثه فاجعه بار توصیف کرد و نوشت: با آرزوی بهترین ها برای ایران برای یافتن علت آنچه در سایت I رخ داده است. آرزو می کنم موفق شوی.”

ساعاتی پس از انتشار این خبر، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر وقت ارتباطات ایران در توییتر خود این موضوع را تکذیب کرد و نوشت: «به چابکسر رسیدم. گوشی را چک کردم دیدم خیلی ها در مورد ماهواره ما می پرسند. ظاهرا اخباری مبنی بر شکست سومین تلاش برای قرار دادن ماهواره در مدار منتشر شده است. راستش ناهید-1 خوبه. اکنون در آزمایشگاه است. خبرنگاران نیز می توانند از بازدید وی گزارش دهند.»

آذری جهرمی: ماهواره ناهید اینجاست/ اگر آمریکایی ها عکس باکیفیتی دارند، محل دقیق موشک ما را که به پهپادشان اصابت کرد را نشان دهید!

ساعاتی پس از این توییت، مقدمات بازدید خبرنگاران از ماهواره ناهید 1 واقع در پژوهشگاه فضایی فراهم شد و خبرنگاران و عکاسان به همراه آذری جهرمی وزیر ارتباطات وقت از ماهواره ناهید 1 بازدید کردند. بازدید وزیر ارتباطات به محض بازدید از این ماهواره، با آن عکس سلفی گرفت و برای دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا صبح بخیر را آرزو کرد.

ماهواره ناهید 2 یکی از ماهواره های دارای فناوری مخابراتی، مجهز به رانشگر و قابلیت مانور و اصلاح مداری است و می توان آن را گامی مهم در ساخت سامانه های مخابراتی در ارتفاع پایین دانست.

پروژه ماهواره مخابراتی ناهید 2 که طی قراردادی بین پژوهشگاه فضایی ایران و سازمان فضایی ایران اجرا شد، یک ریزماهواره مخابراتی است که برای انجام مأموریت های مخابراتی در مدار LEO و توسعه فناوری زیرسیستم های حساس ماهواره های مخابراتی GEO طراحی شده است.

این ماهواره قابلیت انجام ماموریت های متعدد را دارد که در دو دسته «اولیه» و «ثانویه» تعریف می شوند. در مأموریت‌های اولیه، تمرکز بر توسعه و آزمایش فناوری‌های هسته‌ای ضروری از جمله آزمایش انتقال مداری با استفاده از پیشرانه تک جزیی و دستیابی به عمر عملیاتی ۲ ساله است.

تست موقعیت یابی رادیویی مستقل از GPS، استفاده از تست موقعیت یابی گشتاور به کمک پیشرانه، ارتباطات راه دور S&F، اندازه گیری تشعشع (دزیمتری) و آزمایش ارتباط تلفنی همزمان، ماموریت های ثانویه محسوب می شوند.

ماهواره ناهید 2 یک ماهواره مکعبی شکل است که با استفاده از آرایه های خورشیدی بر روی بدنه خود نیروی لازم را تامین می کند. با توجه به الزامات ماموریت، این ماهواره دارای یک زیر سیستم کنترل موقعیت سه محوره با دقت اشاره 3 درجه RMS در هر هدینگ بهره می باشد.

ارتباطات ماهواره‌ای «ناهید 2» در باندهای فرکانسی S، KU، UHF و VHF انجام می‌شود و از ترکیب کنترل حرارتی فعال و غیرفعال در این ماهواره برای کنترل گرما در سیستم‌های حیاتی مانند نیروی محرکه استفاده می‌شود.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید