پرتاب دیگ گندم و سکه از پشت بام خانه ها به نیت صدقه مستمر


ساعت: 08:28
تاریخ انتشار: 1400/12/24
کد خبر: 1815629

از آداب و رسوم کرمانی ها در چهارشنبه سوری چه می دانید؟

رئیس اداره مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان گفت: مردم کرمان سه شنبه شب مقداری گندم و سکه در کوزه ها ریخته و از پشت بام خواهند زد. آنها به قصد رهایی از پیری و ناملایمات این کار را کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; آیین چهارشنبه سوری در کرمان با برخی ویژگی‌ها و نمادهای محلی همراه است که بسیاری از این آیین‌های باستانی در سال‌های اخیر به فراموشی سپرده شده‌اند. با این حال برخی از آداب و رسوم در استان باقی مانده است و بسیاری از افراد مسن در تلاش برای انجام آیین های چهارشنبه سوری هستند.

فاطمه رضاپور در گفتگو با خبرنگار ما; وی در خصوص آیین کرمانی ها در چهارشنبه سوری با بیان اینکه کرمانی ها در گذشته حتماً در کوچه ها آتش روشن می کردند و برای چهارشنبه سوری از روی آتش می پریدند، گفت: کرمانی ها گندم، سکه و چیزهای قدیمی را داخل آن می ریختند روی پشت بام و می انداختند. شب سه‌شنبه که شب چهارشنبه سوری بود برای رهایی از پیری و مصیبت از پشت بام بیرون می‌آمد و وقتی کوزه را پرت می‌کردند، بیچاره‌ها در نوبت پول پیدا می‌کردند و این یک نوع صدقه مستمر بود.

رئیس اداره مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: چهارشنبه سوری در حال انجام است.

گفت: دختران جوان و شاداب برای این کار کوزه و کاسه چینی یا مشروب برمی دارند و هر که اراده کند مهره و انگشتر و سنجاق و باهی را به عنوان علامت در داخل بارگاه می گذارند.

رضاپور گفت: این ظرف را زیر آب دختر نابالغ یا زیر بوته گل کنار آب روان می گذارند و بعد نیت می کنند و بیتی از شعر حافظ یا یکی از اشعار محلی و یکی از اشعار محلی را می خوانند. مهره ها توسط دختر نابالغ از ظرف برداشته می شود. مهره به نام همه بود، بر اساس شعر خوانده شده، قصدش را تعبیر می کند که امروز این مراسم با حضور همه اعضای خانواده، پدر، مادر، خواهر، برادر و خانواده برگزار می شود.

رئیس اداره مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه «فال سوزنی» در شب چهارشنبه سوری نیز توسط زنان انجام می شود، گفت: برای انجام این فال، زنان دور هم می نشینند، و سوزن دوخت در آن را می گیرند، نیت می کنند، سپس سوزن را در ظرف آب می گذارند.

وی خاطرنشان کرد: مردم بر این باورند که اگر سوزن به صورت روان در ظرف قرار داده شود، نیاز فرد برآورده نمی شود، اما اگر در ته ظرف قرار گیرد، نیاز فرد برآورده می شود؛ اما در صورت قرار گرفتن در ته ظرف، نیاز فرد برطرف می شود. در شب چهارشنبه سوری اعضای خانواده دور هم جمع می شوند تا با کشمش، رشته پلو و … عدس پلو درست کنند. همچنین خوردن تنقلاتی مانند آجیل محلی مانند «دندلو» (مغز زردآلو)، «ترشاله» (برگ زردآلو و هلو) و هندوانه، کدو تنبل و تخمه آفتابگردان رایج است.

سید محمدعلی گلوب زاده در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: برگزاری مراسم سوری در روز چهارشنبه یکی دیگر از مراسمی بود که مردم در گذشته تصور می کردند باید قبل از فرا رسیدن سال نو انجام دهند و این مراسم مانند امروز نبود. گذشته.» مردم با کمی آرامش و صفا، بوته ای را در جاده روشن کردند و از روی بوته ها پریدند و گفتند: «زردی من از تو، سرخی تو از من».

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید