از برگزاری مراسم گلریزان در قزوین تا صلوات خوانی بر پشت بام خانه ها

قدیم ها حتی ماه رمضان هم فضای صمیمی تری داشت، سفره افطاری ساده بدون تزیینات رنگارنگ و بدون نگرانی از حرکات در صفحات اجتماعی، بوی آش مادربزرگ با عطر نعنا و سیر که ذهن را پرت می کند. شیرینی گلوله های رنگی و صدای پدر…

سحرهای عارفانه، نماز شب و صدای آشنای دعای سحر، بیدار کردن همه در خانه، حتی کودکان، و سفره سحری، بیدار کردن همسایه ها با کوبیدن به دیوار و لذت بردن از نماز اول وقت و ده ها دلتنگی زیبا که خدا را به همراه داشت. جشن در -pleasant.

7da992f0 3550 4fe1 a814 5205b1a8f17c خبر خاکستری


مناره با سقف بزرگ

در سال های نه چندان دور که صدای زنگ تلفن همراه خواب ما را مختل نمی کرد، جادوگران ساعتی قبل از اذان صبح به پشت بام خانه خود می رفتند و اذان می گفتند و مردم را به ارسال صلوات دعوت می کردند. به حنجره خود استراحت دهند.

این سخنان حاج رحیم، پیرمرد هفتاد ساله ای است که این روزگار خوش را شاهد بوده، حالا اگر بروم اذان بگویم، محکوم به آزار همسایه هستم.

حاج رحیم ادامه می دهد: الان حتی مسجد محل فقط هنگام اذان بلندگو را بلند می کند تا صدای همسایه ها بلند نشود، اما در گذشته یکی دو ساعت مانده به اذان صبح صدای نماز از مساجد می توانستند صلوات و دعاهای ستاره را بشنوند یا حتی برخی از همسایگان برای بیدار کردن مردم شروع به صلوات خواندن کردند.

وی در مورد آداب و رسوم مردم قزوین در هنگام افطار می گوید: سفره افطار اکثر شب ها در مساجد و هیئت ها باز بود، اما با یک افطاری بسیار ساده، آش رشته یا امام جماعت، نان و پنیر یا حتی چای خرما، اینطور است. ثواب را با روزه تقسیم کردند. البته از شب پانزدهم ماه مبارک رمضان یعنی از شب ولادت امام حسن مجتبی (ع) تا 23 ماه مبارک رمضان در اکثر مساجد علاوه بر افطار افطار صبح هم می دادند.به شب زنده داری برسید. و عزاداری بدون نگرانی

699e5b95 082e 46a2 bcfb 796aaa9a654d خبر خاکستری




چراغ های خانه روشن شد

ملیحه مومنی، زن میانسالی که معلم قرآن است، درباره آداب و رسوم مردم قزوین می گوید: «در قدیم همه اهل خانه سحر از خواب بیدار می شدند. آنها نمی توانستند از لطف سحر محروم شوند، بنابراین وقتی از پنجره خانه بیرون را نگاه می کردیم، چراغ همه خانه ها روشن بود، اما اکنون تعداد لامپ های خانه ها انگشت شمار است.

وی ادامه می دهد: قرائت قرآن در این ماه برای بانوان بسیار متداول بود که معمولاً صبح ها در منزل حامی برگزار می شد. آنها مطالعه کردند.

مومنی می گوید: در ماه مبارک رمضان 4 جلسه صبح تا افطار رهبری کردم. با اینکه خیلی خسته بودم اما با عشق برای خانواده افطاری آماده کردم. افطاری ساده اما دلنشین بود. موجی از صفا و صمیمیت در خانه ها موج می زد، همه اعضای خانه منتظر افطار بودند و بعد با هم حرف می زدیم و می خندیدیم، نه اینکه همه سرشان در موبایل باشد.


غبار یاقوت مساجد که غبار غم را از اهالی می گرفت

حاج حسن شریفی یکی از هیئت های قدیمی قزوین درباره آداب و رسوم هیئت های مذهبی در ماه مبارک رمضان می گوید: مساجد و اماکن متبرکه قبل از ماه مبارک رمضان غبارروبی شدند تا برای ضیافت خدا آماده شوند، همه مردم محل از یکدیگر جلوتر هستند. و این باعث همدلی آنها می شود.

حاج حسن ادامه می دهد: مساجد و مجالس مؤسس خوب بودند و نان و حبوبات و حبوبات را برای خانواده های در تنگنای مالی تهیه می کردند و این بسته ها را قبل از ماه مبارک توزیع می کردند و البته اکثر مردم قزوین برای استقبال از ماه مبارک رمضان به استقبال آن می رفتند. به بازار بروند و هر چه در توان دارند بخرند و به خانواده های نیازمند بدهند.

b0809e17 941d 497a 969d 9d18437de339 خبر خاکستری

این پیرغلام با بیان اینکه در تمام شب های ماه مبارک رمضان پذیرای روزه داران در مسجد بودیم، گفت: بعد از افطار اکثر مساجد به تلاوت قرآن و تلاوت دعا می پرداختند.

حاج حسن گفت: در گذشته برای ماه رمضان احترام بیشتری قائل بودند. تجار در این ماه بهترین و با کیفیت ترین مواد غذایی و محصولات خود را با نازلترین قیمت به مشتریان عرضه کردند. آنهایی که در بقیه ماه ها روزه نمی گرفتند و نماز نمی خواندند، این ماه حرام است، «نگهبانی می کردند و به مساجد می رفتند و عبادت می کردند و آنهایی که به هر دلیلی نمی توانستند روزه بگیرند، آب نمی خوردند و غذا نمی خوردند. اماکنی مثل امروز.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین; اگرچه متأسفانه اکثر آداب و رسومی که در این گزارش به آنها اشاره شده است، هرچند سال ها بعد تا حدودی کم رنگ شده و هنوز افراد کمی با آن ها همراه هستند، اما این را باید با تغییر ساختارهای فرهنگی و اجتماعی پذیرفت. بسیاری از آداب و رسوم در چند دهه اخیر به فراموشی سپرده شده است و امروزه شاید بتوان با برنامه ریزی و استفاده از ظرفیت نهادهای فرهنگی بخشی از این آداب و رسوم را احیا کرد تا نسل جوان در حفظ و نگهداری هر چه بیشتر آن بکوشند. بیشتر .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید