خواندن صلوات بدون تردید; با رایحه مطبوع گیاهان بهاری

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، آب هر کجا که باشد، هر نامی که باشد، مقدس است که چشم مردم برایش روشن است و دل شاد زمین از دل دردمندش گل های رنگارنگ زاییده است. باد گل ها، علف ها و دشت های شقایق را می برد.

هیچ کس نمی داند اولین سبزه خاک از کجا آمده است، اما سرزمین که از این امانت خشنود است، کوله بار مردان کردستان را پر از تره و نعناع و ریواس و کنگر و پیچک می کند. بله، آن را با خود به یک اتاق غذاخوری رنگارنگ یا دردناک می برند. گیاهان بهاری وارد شهر شده اند، آنهایی که پای کوه رفتن ندارند یا وقت دیدن بهار را ندارند.


3c542dec 5802 4f76 be86 1e403bacc9f4 خبر خاکستری

بهار هر سال بخشی از سبد غذایی انسان را همان گیاهان ماشین کوهستانی تشکیل می دهد و مردم علاوه بر طبخ غذاهای مختلف، از خواص درمانی آنها نیز بی خبرند.

امروزه در گوشه و کنار شهرهای کردستان، هرجا که نگاه کنی، وانت یا مغازه هایی وجود دارد که پر از گیاهان بهاری است و مردم را به سمت خرید ترازو جذب می کند. تره بار سنندج نیز در این روزهای بهاری داغ و پر رونق است.

بسیاری از مغازه های اطراف میدان انقلاب و بازار میوه فردوسی، با آغاز فصل بهار رویش گیاهان، شغل خود را به فروش گیاهان بهاری تغییر داده و بازاری گرم برای خود ایجاد می کنند.

با توجه به شرایط نامساعد اقتصادی و قیمت بالای محصولات پروتئینی، گیاهان بهاره در این فصل می توانند جایگزین مناسبی برای گوشت و مرغ باشند.


35e4bf37 b26a 41be 9061 4a07e8f847b1 خبر خاکستری



زلزله در زمستان خواب شیرینی دید که در بهار به گل های هفت رنگ تعبیر می شود.

از گذشته تاکنون زنان کرد هر ساله در دو ماه اول بهار گیاهان خوراکی را به دلیل خواص درمانی و درمانی خریداری می کنند و حتی برای فصول دیگر سال به روش های مختلف نگهداری می کنند.


e2da5af0 8364 491f 9eee d95d2ee9f6c7 خبر خاکستری




غذای مقوی بدون گوشت و مرغ

فاطمه حسین پناهی بانوی 73 ساله کردستانی در گفتگو با خبرنگار کُردتودی گفت: با شروع فصل بهار اشتیاق مردم به غذاهای بهاری با استفاده از این گیاهان خودرویی افزایش می یابد و می توان از آن برای تهیه انواع غذاهای مقوی بدون استفاده از آن استفاده کرد. مرغ. «و گوشت درست کرد.

وی بیان کرد: گیاهان بهاری از خانواده سبزیجات و دارای فیبر هستند و برای عملکرد دستگاه گوارش بسیار مفید هستند و به گفته متخصصان تغذیه کم کالری بوده و برای افرادی که اضافه وزن دارند یا کبد و خون سیاه دارند مفید است. بیماری های قندی.”


8b960b05 c581 4f92 8e88 e8111ef32637 خبر خاکستری


بیش از 2000 گونه گیاهی در کردستان می روید

سعدی نقشبندی مدیرکل منابع طبیعی و مدیریت آب استانداری کردستان گفت: استان کردستان دارای آب و هوای مطلوب، پراکندگی بارندگی و تنوع گونه های منحصر به فرد است که به بهشت ​​گمشده گیاه شناسان معروف است. تنوع آب و هوا و آب و هوای معتدل رشته کوه های زاگرس، این منطقه را زیستگاه بیش از 2000 گونه گیاهی کرده است و اکثر مردم این سرزمین نیازهای غذایی خود را به گیاهان بهاری تامین می کنند.

وی افزود: برداشت های بی رویه در سال های اخیر این ذخایر ارزشمند ژنتیکی را آشکار کرده و بسیاری از آنها در خطر انقراض قرار دارند. حفظ ساختار خاک و اندام های زایشی و رویشی این گیاهان.

نقشبندی خاطرنشان کرد: بر اساس سیاست های حفاظت، احیا و بهره برداری سازمان جنگل ها و مراتع، بهره برداری تجاری و برداشت پیاز چرا ممنوع است و ناآگاهی از نحوه برداشت منجر به کاهش تدریجی و از بین رفتن چرای چرا می شود.

وی با تاکید بر پرهیز از برداشت این گیاهان بهاره، گفت: برخی از مصرف کنندگان و بهره برداران به دلیل عدم اطلاع رسانی، اقدام به برداشت نامناسب و غیراصولی این گیاهان می کنند تا زمانی که گیاه مراحل رشد خود را طی کرده باشد.


34c602ac 7166 417e 9d95 f0b1205695d6 خبر خاکستری

مدیرکل اداره منابع طبیعی و مخازن استان کردستان گفت: خانواده ها به اندازه نیاز خانواده خود گیاه را به مقدار بسیار کم و با رعایت اصول جمع آوری کنند تا آسیبی به رویشگاه و ریشه و یا بذر گیاهان وارد نشود.

خواص برخی از خواص گیاهان خوراکی به شرح زیر است:


ریواس

ریواس مقوی معده است و جگر را از حرارت زیاد حفظ می کند، شیره آن اگر با بنفشه و شن پخته شود برای دفع سنگ کیسه صفرا و مثانه مفید است.


لیلاحه

گیاهی است با خاصیت ضد عفونی کننده روده و برای معالجه رماتیسم و ​​بیماری های کبدی مفید است و پنجه آن برای نرم شدن ورم و افزایش خروجی ادرار مفید است.


کنگر

ضدعفونی کننده، اشتها آور، تب بر و هضم کننده است و مصرف آن تقویت کننده دستگاه هاضمه، برگ های آن ادرار آور و نشاط آور و همچنین مقوی قلب است. کنگر فرنگی در درمان یرقان، نارسایی کبد و کم خونی نیز موثر است و از کبد در برابر سموم شیمیایی محافظت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید