فروش گیاهان بهاری نان کردهای بیکار است/ برداشت بی رویه در کمین گیاهان خوراکی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، طبیعت بکر و سرسبز کردستان با کوه های سر به فلک کشیده و رودخانه های جاری در دشت، محل رویش گیاهان خوراکی است که رنگ و بوی معطری به این استان زیبا می بخشد.

همزمان با آغاز فصل بهار همه ساله سبزی های کوهی رویش در کوه های مرتفع کردستان به یکی از غذاهای اصلی مردم این استان تبدیل می شود و این روند در فصل بهار در منطقه کردستان تا 40 روز ادامه دارد.

استان کردستان از نظر تنوع گونه های گیاهی در کشور حتی در جهان به عنوان استانی نمونه شناخته شده است و ویژگی خاص و منحصر به فرد این استان گیاهان بومی این منطقه است که در هیچ کجای کشور جز این گیاهان نمی توان یافت. کردستان.

گیاهان خوراکی که در کردستان و کوه های مرتفع و کوهپایه ها می رویند و به دلیل عدم استفاده از مواد شیمیایی در کشت و تولید آنها دارای املاح مفید فراوانی هستند و در اکثر موارد متخصصان تغذیه و پزشکان مصرف آن را به انسان توصیه می کنند.

وجود مواد معدنی، وجود مواد مغذی غنی از سبزیجات کوهی، فیبر فراوان برای جذب چربی، از مهمترین خصوصیات گیاهان بهاره کردستان است.


76b54370 4ad5 4269 bccd 29bea7bac01a خبر خاکستری


جمع آوری گیاهان کوهی یک فعالیت فصلی برای مردم کردستان است

با شروع فصل بهار و پس از بارندگی که سرسبزی زمین چشم هر بیننده ای را خیره می کند، هر روز صبح شاهد حضور جمعی از زنان و مردان در دامنه کوه برای چیدن گیاهان بهاری هستیم.

یکی از اهالی بیجاری که سبزی فروشی کوهی است، می گوید: هر سال در فصل بهار سبزی هایم را جمع آوری کرده و به بازار می آورم تا مخارج زندگی ام را تامین کنم.

وی گفت: اکثر خانواده ها در ایام بهار برای تهیه انواع غذاها و غذاهای محلی اقدام به خرید گیاهان و سبزیجات کوهی می کنند و معتقدند برخی از این گیاهان دارای خواص درمانی و برای سلامتی هستند.


39d8fd05 89c5 440f a629 6993b6690668 خبر خاکستری


خطر انقراض در کمین گیاهان کوهستانی کردستان

یکی از معایب برداشت بی رویه این گیاهان، تخریب طبیعت است که باید مورد توجه انسان قرار گیرد و از سوی دیگر توجه کارشناسانه به گیاهان بهاره و قرار دادن آنها در بسته بندی های طولانی مدت و ایجاد فرآوری. این کارخانه منبع درآمدی برای جوانان جویای کار در استان کردستان باشد.

گیاهان بهاری، جادوی نهفته در دل زمین هستند که سفره شهروندان کردستانی را در فصل بهار رنگ آمیزی می کنند.

بیش از 135 گونه گیاه خوراکی، دارویی و صنعتی در منطقه بیجار جمع آوری می شود که مصرف آنها از قدیم الایام رایج بوده و مردم در اوایل بهار مواد پروتئینی را جایگزین آن می کنند.

برخی از شهروندان کرد با جمع آوری و فروش این گیاهان کسب درآمد می کنند و بازار فروش این محصولات به ویژه در فصل بهار از رونق خاصی برخوردار است.

علف بهاره (بلاغ اوتی)، نعناع خوراکی، گل آقا (گیلاغه)، شنگ، بره (گوشت برخیله) کنگر، قارچ ترشک (اولکه)، پیاز وحشی (پیاز قرته)، علف کوهی (پرشک)، تعدادی گیاه بهاری در کوه های کردستان در فروردین و اردیبهشت به عنوان غذا میهمان سفره های ملی هستند.


a23435f6 cf57 405f aaa6 20200e128b9f خبر خاکستری


60 گونه گیاه خوراکی در دشت ها و کوهستان های کردستان شناسایی شده است

سعدی نقشبندی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: 60 گونه گیاه خوراکی در دشت ها و کوهستان های کردستان شناسایی شده است و آموزش صحیح نحوه رشد و زمان جمع آوری و برداشت این گیاهان مهم ترین راه موثر است. برای جلوگیری از ناپدید شدن آنها

وی افزود: پروانه بهره برداری بر اساس ظرفیت و ظرفیت مرتع به کشاورزان استان اعطا می شود که از این تعداد 67 هزار خانوار روستایی در طرح های مرتعی و 14 هزار خانوار در طرح های جنگلداری مشغول هستند.

نقشبندی با اشاره به اینکه برداشت بی رویه گیاهان خوراکی برای مراتع مضر است، افزود: سال گذشته در 154 روستا برای کتیرا، 32 روستا برای محصولات جنگلی و 32 روستا برای گیاهان خوراکی مجوز برداشت صادر شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبفای کردستان یادآور شد: در راستای حمایت از رشد گیاه و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی، مناطقی که در سال گذشته مجوز جمع آوری گیاهان خوراکی داشتند، امسال اجازه برداشت ندارند.

وی با اشاره به افزایش گشت و مراقبت از مراتع در فصل بهار و زمان برداشت گیاهان خوراکی، گفت: مراتع.

انتهای پیام/

نقشبندی از جمع آوری کنندگان گیاهان خوراکی خواست در زمان برداشت از تخریب مراتع و کندن پیاز و ریشه گیاهان خودداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید