پرداخت هزینه های تفریح ​​برخی مدیران از جیب کارگران و مستمری بگیران

علی هزاریان در تشریح اقدامات هیات تحقیق و تفحص در خصوص عملکرد شرکت های زیرمجموعه شستا گفت: هیات تحقیق و تفحص شستا در ماه های اخیر اقدام به دریافت گزارش های مربوطه از مشکلات و تخلفات رخ داده طی سال های 1392 تا 1400 کرده است.

رئیس کمیسیون تحقیق و تفحص شستا تصریح کرد: همزمان با رسیدگی به پرونده های تخلفات گذشته شستا، بخشی از اطلاعاتی که می تواند ادامه روند اشتباه گذشته در شرایط فعلی را اصلاح کند به دستگاه حاکمه منتقل می شود. شستا و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: انتظار می رفت مدیران ارشد این مجموعه نسبت به برخورد جدی با تخلفات منعکس شده اقدام کنند. اما با کمال تاسف باید بگویم که علیرغم برگزاری جلسات متعدد با نهادهای نظارتی در وزارتخانه مذکور و سازمان های برون مرزی، نه تنها فرصت و علاقه ای برای مبارزه با فساد وجود ندارد، بلکه اغلب مشاهده می شود که هیئت حاکمه شستا به جای برخورد با بقیه جریانات متخلفانه یا پرونده سازی علیه مدیران سابق، سعی در توجیه تخلفات مذکور دارند که نمونه های زیادی از آن در اختیار این هیئت است.

خزریان با اشاره به دریافت استعلام از یکی از نمایندگان آیین نامه مجلس مبنی بر حضور برخی مقامات رسمی دولتی در بدنه شستا و روشن شدن تخلف قانونی حضور این گونه افراد و تاکید نهادهای نظارتی بر … تخلف از این موضوع را می توان در دیدارهای شخصی با همکاران این هیئت مشاهده کرد، رهبری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کمترین حساسیتی نسبت به تخلف از حضور این گونه افراد نشان نداده است. تخلف از حضور چنین افرادی دلیل بر عدم پیگیری تخلفات مدیران سابق است. بنابراین نباید انتظار داشت افرادی که بر خلاف قانون در مجموعه شستا حضور می یابند و حقوق و مزایا دریافت می کنند، توانایی مبارزه با فساد و تخلف را داشته باشند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم افزود: اینکه علیرغم اطلاع مدیریت عالی شستا از هزینه های غیرعادی کردها در برخی شرکت ها، جای تامل دارد. به عنوان پرداخت هزینه های غواصی و تفریح ​​برخی مدیران از جیب کارگران و مستمری بگیران، در این دوران بحرانی و سخت اقتصادی برای مردم، استفاده از چنین مدیرانی با توجیه و منطق دولت انقلابی سازگار است؟ همانطور که در مکاتبه با مدیران شستا اطلاع رسانی شد، در صورت عدم تمکین و عزل مدیرانی که هیچ ارتباطی با شعارهای دولت انقلابی ندارند، مراتب به اطلاع ریاست جمهوری اسلامی ایران خواهد رسید. مدعیان احقاق حقوق مردم، سهامداران و بازنشستگان تامین اجتماعی وارد خواهند شد تا افکار عمومی با ایجاد مطالبات اجتماعی راهی برای مبارزه با فساد در این نظام داشته باشند.

وی با اشاره به برخی از پرونده های تشکیل و پیگرد قانونی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) و شرکت های تابعه آن، گفت: بر اساس بررسی های هیأت تحقیق و تفحص در پتروشیمی غدیر طی سال های 1394 تا 1398، محصولات پی وی سی به افراد خاصی فروخته شده است. خریداران با قیمتی کمتر از قیمت جهانی و بدون برگزاری مزایده عمومی که باعث زیان هنگفتی شد. همچنین در شرکت نفت ایرانول مشاهده می شود که با تعلل دولت فعلی مدیرانی را در پیگیری مطالبات قانونی این شرکت و با انعقاد قراردادی جدید با بدهکاران شرکت ایرانول برای برون سپاری خدمات پرکن کانتینر منصوب کردند که این امر امکان پذیر شد. توسط خود گروه ایرانول علیرغم ضرر و زیان بیش از ده ها میلیارد تومان به دلیل بی تدبیری مدیران فعلی و برخی فشارها از سوی برخی افراد خارج از گروه شستا و ضعف مدیران شستا در برخورد با برون سازمانی. فشار باعث زیان چند صد میلیارد تومانی این شرکت شد.
عضو هیأت مدیره کمیسیون اصل 90 قانون اساسی با اشاره به تحقیق و تفحص از شرکت نفت پاسارگاد تصریح کرد: در بررسی های این هیئت مشخص شد که مدیران سابق شرکت نفت پاسارگاد محصولات صادراتی را به فروش رسانده اند. آن شرکت به شرکت زیرمجموعه خود به نام هرمز پاسارگاد و با ایجاد رانت، فروش محصولات زیر قیمت و ایجاد زیان ده‌ها میلیاردی برای منافع وزارت دارایی، برای فروش و گاهاً مزایده‌های محدود مذاکره کردند. و متأسفانه مشاهده می شود که به دلیل سهل انگاری در شستا اسناد محرمانه مربوط به بازه زمانی رسیدگی شده توسط هیئت مدیره در بی اعتمادی و در اقدامی تامل برانگیز از سوی برخی مدیران سابق درگیر در پرونده های خلاف و فساد از بین رفته است. در سایر شرکت های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئولیت را بر عهده گرفت و این مشکل بارها به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر مربوطه منعکس شد. اما نه تنها اقدامی برای برخورد با متخلفان تخلفات بنگاه مذکور صورت نگرفته است، به نظر می رسد با ارسال گزارش عملکرد به این گونه افراد، از آنها حمایت می کنند.

خضریان با اشاره به تخلفات گروه صنعتی بارز تصریح کرد: علیرغم وجود اسناد محکم بسیاری از تخلفات گران فروشی، فروش با قیمت پایین، خرید ارز قاچاق، قاچاق محصولات تولیدی با ارز 4200 تومانی در سال های اخیر و دستگیری تعدادی مدیران سابق این شرکت اگرچه بیش از دو سال از حضور دولت انقلاب می گذرد اما حتی یک شکایت از مدیران سابق این شرکت صورت نگرفته است که نمونه ای از استعفای مدیران فعلی حاضر در این شرکت است. و همچنین هلدینگ تاپیکو و در نهایت شستا که برخورد قانونی لازم در خصوص استعفا از سوی این هیات انجام شده است. می پذیرد همچنین علیرغم موارد فوق الذکر و ابلاغ به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ماه های اخیر در خصوص قیمت های شرکت مذکور، اقدام محسوسی برای کنترل قیمت محصولات تولیدی این شرکت و محصولات صورت نگرفته است. که به صورت انحصاری در اختیار نمایندگان این شرکت قرار می گیرد و در این لحظه حساس کشور بدون نظارت با قیمتی بسیار بالاتر به دست کاربر نهایی می رسد.

رئیس هیأت استفساریه شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی تصریح کرد: در بررسی های هیأت تحقیق از شرکت نخ تایر صبا مشخص شد که شرکت مذکور به جای فروش محصولات خود به شرکت های تولیدی شستا. گروه، محصولات را به بخش خصوصی فروخت. بازرگان و شرکت بازرگان محصولات شرکت نخ صبا را با واسطه به تولیدکنندگان می فروشند و رانت ایجاد شده باعث کاهش تولید، افزایش قیمت تمام شده و خرید مواد اولیه محصولات و در نتیجه کاهش سود شرکت های خریدار محصولات شرکت نخ صبا و افزایش قیمت به دنبال قیمت کالاهای مصرفی برای گرانی ها بوده و سود آن به جیب عده ای به نام بخش خصوصی می رود. در بررسی های این شورا مشخص شد که بسیاری از موارد از این دست موجب خشم جریان فساد در دولت قبل و پشت سر گذاشتن دولت انقلابی شده است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: از وزیر انتظار می رود به دستور رهبری فرزانه انقلاب که در دیدار اخیر با کارگران بر مبارزه با فساد تاکید داشتند به جای صدور دستور تحقیق و تفحص بدون نتیجه عمل کند. حکم برکناری مدیران متخلف که اوراق آنها فقط در اختیار این هیئت نیست در بررسی های بازرسی و حراست وزارت تعاون، کار و رفاه و حفاظت شستا نیز تایید شد. البته همانطور که در گذشته به اطلاع مردم عزیز رسیده است، قطعاً اقدامات صورت گرفته از طریق سایر ابزارهای نظارتی مجلس در دستور کار این شورا قرار خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید