پردیس پیرانشهر مقصدی برای دوستداران طبیعت و گردشگران بازار است


ساعت: 09:11
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1818116

پیرانشهر با جاذبه های طبیعی و بازارهای پرطرفدار، پردیس طبیعت گردی و گردشگران بازار در فصل بهار و تابستان است. بهشتی که این روزها پذیرای گردشگران بومی و تعداد زیادی از شهروندان کشورهای همسایه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اروم نیوز ، پیرانشهر، این گنجینه گردشگری بی نظیر در 129 کیلومتری جنوب ارومیه و در مرز ایران با شمال عراق قرار دارد و ظرفیت قابل توجهی در حوزه گردشگری دارد.

این شهر دارای جاذبه های طبیعی بسیاری از جمله جنگل های پردانان، صخره های افسانه ای هورنجی، کوه قندیل و آبشار هاراپاپ است. مناظر بکری که امسال با وجود بارندگی های چشمگیر بهاری، سرسبزی با طراوت و رویایی دارد.


سرزمین سنگ های افسانه ای

روستای خورنج در 20 کیلومتری شمال شرقی پیرانشهر و جاده پیرانشهر – مهاباد قرار دارد و در مجاورت این روستا محوطه ای پوشیده از سنگ های عظیم وجود دارد که به طرز شگفت انگیزی روی هم انباشته شده اند.

این سنگ های افسانه ای سالانه هزاران مسافر داخلی و خارجی را برای بازدید از این روستا به سوی خود می کشاند و لانه سازی برخی از پرندگان از جمله لک لک و عقاب در ارتفاع این سنگ ها جلوه های خاصی به این منطقه می دهد.


جنگل های پردانانی

جنگل های در هم تنیده و سرسبز پردانان در 22 کیلومتری جنوب پیرانشهر در مسیر جاده پیرانشهر به سردشت قرار دارد. زیبایی های آن اضافه شده است.

وجود منطقه نمونه گردشگری در این جنگل ها زیرساختی برای جذب هرچه بیشتر گردشگر است و به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی فاز اول این طرح در سال گذشته به بهره برداری رسید و اجرای آن به بهره برداری رسید. ادامه دارد.


آبشار هارپاپ

آبشار هارپاپ در میان جنگل های سرسبز و سرپوشیده پردانان نیز یکی از مناظر زیبا و منحصر به فرد این شهر است که تحسین هر بیننده ای را بر می انگیزد.

هارپاپ در زبان کردی به معنای مکانی زیبا با آب فراوان است و کوچک بودن یکی از سرچشمه های اصلی رودخانه زاب نیز بر جذابیت های جنگل های پردان افزوده است.


کوه قندیل

قندیل بخشی از کوه زاگرس است که در مرز ایران و ترکیه و همچنین ایران و عراق قرار دارد و بلندترین قله آن به نام «کهکز» در ترکیه در ارتفاع 3800 متری از سطح دریا قرار دارد، اما بخشی از آن وجود دارد. کوه پیرانشهر برای جذب کوهنوردان و طبیعت گردان این منطقه کافی است.

کوهی که اکثر کوهنوردان آن را به عنوان “چراغ بزرگ” می شناسند، سیا کیو یا کوه سیاه نام دارد که 3610 متر ارتفاع دارد. کوه قندیل کوچک با ارتفاع 3250 متر دارای دیواره ای به ارتفاع 450 متر است که یکی از مرتفع ترین دیواره های کشور است.

قندیل یکی از برف‌گیرترین کوه‌های ایران است که یخچالی دارد و مناطقی چون دوله نی، بادین آوی، حاجی بریام، آوخورده، دالاوان، کلات شای، کانی زرد و زیوکه از جاذبه‌های خاص این کوه بلند است. هر ساله تعداد زیادی از بوم شناسان به این منطقه می آیند.

علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، امکانات گردشگری متعددی در حوزه‌های حراست، بازار و آثار تاریخی پیرانشهر وجود دارد که هر کدام در جذب مسافران و رونق اقتصاد منطقه مؤثر هستند.


منطقه عملیاتی حاج عمران

پیرانشهر در دوران هشت سال دفاع مقدس شاهد رشادت ها و ایثارگری های جوانان دلیر این مرز و بوم و خط مقدم جبهه بوده و یاد و خاطره آنان در تاریخ این خطه ثبت شده است.

همه ساله بسیاری از کاروان های بسیجی و انقلابی در قالب کاروان راهیان نور از مناطق عملیاتی شهرستان بازدید می کنند و روز به روز گردشگری دفاع مقدس منطقه رونق می گیرد.


بازارهای متنوع و پرطرفدار

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های پیرانشهر وجود بازارهایی است که در خیابان امام خمینی (ره) این شهر قرار دارند و بیشتر مسافران این شهر به قصد بازدید و خرید از آن دیدن می‌کنند.

خرید در بازار شهر به دلیل مرزی بودن، قیمت پایین و تنوع برندها در بین خانواده ها و گردشگران طرفداران زیادی دارد.


گمرک و پایانه مرزی تامرسین

گمرک زمینی تامرسین در 15 کیلومتری غرب پیرانحر و روبروی حاج عمران عراق قرار دارد و کوتاه ترین مسیر جمهوری اسلامی ایران به شمال عراق، بنادر مدیترانه و بندر عقبه اردن است.

سالانه بیش از یک میلیون و 100 هزار مسافر از گمرک مرزی تمرسین بین ایران و عراق تردد می کنند و تغییر ارزش پولی گردشگران از کشور همسایه به پیرانشهر در سال های اخیر افزایش یافته است.


تپه های تاریخی

157 تپه باستانی در این شهر وجود دارد که نشان از وجود تمدن های قوی و درخشان قبل از اسلام مانند ماننا، پارسوا، اورارتو، میدی، زاموا و تمدن های اسلامی در این منطقه دارد.

160 محوطه تاریخی شناسایی شده که در مرحله ثبت هستند، این شهرستان دارای پنج منطقه نمونه گردشگری و سه شهرک گردشگری است.

روستاهای خورنج، پردانان، کهنه لاهیجان از جمله این روستاها هستند و تفرجگاه های پردانان، آبشار خارپاپ، سد جلدیان، سد کانی سیب و سد سیلوه نیز از جاذبه های گردشگری شهرستان هستند.

گفتنی است، برنامه های مطالعه شده و اجرا شده در پیرانشهر از جمله سدهای متعدد، این شهر را به مسیر ترانزیتی زائران عتبات عالیات عراق و سوریه در کنار توسعه زیرساخت های گردشگری در آینده نزدیک تبدیل می کند. در یکی از مراکز مهم گردشگری شمال غرب. کشور را متحول می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید