غار نهجیر توسط دوستداران طبیعت پاکسازی شد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; با حضور معاون گردشگری استاندار و تعدادی از دوستداران و حامیان محیط زیست به مناسبت روز ملی غار پاک در مقابل غار نهجیر تجمع کردند و برای فرهنگ سازی برای عموم مردم اقدام به جمع آوری زباله کردند.

معاون گردشگری اداره کل میراث، فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه در این برنامه جمعی 28 نفره از کوهنوردان، غارنوردان و دوستداران طبیعت حضور داشتند، گفت: عموم مردم و نهادینه شدن یک فرهنگ حفاظت از محیط زیست و طبیعت

65534dcd b73a 4a4f 8618 a784b1ceac4a خبر خاکستری

حسینی با تاکید بر اینکه همه ساله به مناسبت روز غار پاک با همکاری گروه های مردم نهاد پاکسازی غار انجام می شود، گفت: مثبت بود.

وی افزود: یکی از خطراتی که حیات غار را به طور جدی تهدید می کند وجود زباله است که می تواند منجر به رشد کپک و … شود. غار نهجیر یکی از سرمایه های استان مرکزی است و همه باید در حفظ، ارتقا و نگهداری آن تلاش کنیم.

غار نهجیر یکی از شگفت انگیزترین غارهای جهان است که در شهرستان دلیجان در استان مرکزی وجود دارد، این غار به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود به عنوان پایلوت همایش ملی روز غارهای پاک انتخاب شد.

غار نهجیر بیش از 70 میلیون سال قدمت دارد و یکی از شگفتی های خلقت الهی است که در سال 68 هجری قمری شناسایی و کشف شد و در سال 1360 به عنوان اثر ملی ایران به ثبت رسید.

نهجیر یکی از شگفت انگیزترین غارهای جهان است که منشورها و قارچ های کریستالی کلسیت، باغ های مرجانی، دالان ها، لابی ها، تراس ها و دریاچه های متعدد جلوه ای منحصر به فرد به این غار بخشیده است. بافت آهکی لوسترهای مخروطی، کریستال های شیشه ای و توده های گل کلم مانند که از رسوبات کربنات کلسیم تشکیل شده اند، این غار را به یکی از زیباترین غارهای جهان تبدیل کرده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید