پرونده اتوبوس خبرنگاران وارد فاز پیچیده ای شده است

در آبان ماه هزار و 400 پرونده اتوبوس خبرنگاران از دادسرای ناکده به دادسرای ارومیه منتقل شد. در حال حاضر داستان ناکده علاوه بر راننده اتوبوس، سه مقام دولتی یعنی مدیرکل محیط زیست استان آذربایجان غربی، مدیرکل محیط زیست ارومیه و رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه را متهم می کند. در آذربایجان غربی
پس از واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران در جاده پیرانشهر به نقده در تاریخ 11 تیر 1400 که منجر به جان باختن خبرنگاران مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی شد، خانواده‌های قربانیان و خبرنگاران بازمانده شکایت کردند و به دنبال شناسایی عاملان
در همین تیرماه هزار و 400 پرونده برای خبرنگاران با خانواده مشهد کریمی و ریحانه یاسینی و سایر خبرنگاران تشکیل شد و دادگاه شروع شد. تا آبان ماه 1400 پرونده در ناکده به عنوان محل حادثه بررسی می شد اما چهار ماه پیش پرونده در اختیار کلانتری ارومیه قرار گرفت.
با گذشت چهار ماه از گزارش این پرونده به دادسرای ارومیه، به خبرنگاران اعلام شد که سه کارمند دولتی که پیش از این توسط دادسرای ناگادا محکوم شده بودند، توسط بازپرس ارومیه تبرئه شده اند.
به گفته وکلای خبرنگاران، این حادثه بدون اطلاع شاکیان و وکلای آنان رخ داده و بر خلاف قانون آیین دادرسی کیفری حتی حکم قطعی به وکیل و شکات اعتراض در مهلت قانونی به آن ابلاغ نشده است. .
محمد داسومه، وکیل مدافع خبرنگاران گفت: بازپرس دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه بدون تشکیل جلسه و دعوت از اینجانب به عنوان وکیل شکات و شکات، رای نهایی را صادر کرد که باید طبق ماده 13 به ما ابلاغ شود. ماده 270 قانون آیین دادرسی کیفری می توانستیم اعتراض کنیم.
اما تمامی آرای قطعی دادسرای انقلاب قطعی نیست و ظرف مدت 10 روز قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه کیفری 2 می باشد.
داسومه ادامه داد: بنا به گفته بازپرس ارومیه در صورت اعتقاد وی به منع تعقیب سه مدیر این دستور باید طبق ماده 270 به ما ابلاغ شود تا ظرف 10 روز اعتراض خود را در دادگاه کیفری دو ارومیه ثبت کنیم. و روند بررسی مجدد “برای شروع. اما اکنون این سفارش به ما ابلاغ نشده و حقوق مشتریان به نوعی سلب شده است.
بر این اساس، وکیل خبرنگاران بازمانده از حادثه واژگونی اتوبوس امروز، به محض اطلاع از ممنوعیت تعقیب سه تن از سران قوا، به بازپرس شعبه ششم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه و شعبه ۲ ارومیه مراجعه کردند. دادگاه تجدیدنظر آذربایجان غربی خواستار تعیین قرار قطعی متهمان و ابلاغ قانون به وی شد تا طبق قانون آیین دادرسی کیفری با وی برخورد قضایی شود.
متن لایحه اعتراضی وکیل روزنامه نگار به رئیس شعبه دوم دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی به این شرح است: علیرغم رسیدگی به شعبه 6 بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه. دستور قطعی صادر کرده است) اما متاسفانه این دستور به هیچ وجه به اینجانب و موکلان ابلاغ نشده است، این مغایر با ماده 270 قانون آیین دادرسی کیفری است. لذا خواهشمند است با ارتکاب اشتباه در این موضوع، تحقیقات فوق را مکلف نمایید تا با رعایت ماده 270 ق.آ.د. صادق ترین روزنامه نگاران آن مرز و کوچه ای که در این حادثه جان خود را از دست دادند. «بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری اقدام قانونی کنیم.
با توجه به اینکه اتهامات سه مدیر دولتی از سوی بازپرس شعبه ششم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب ارومیه، محمد داسومه، وکیل خبرنگاران بازمانده از واژگونی اتوبوس خبرنگاران در لوایح خطاب به این مقام مسئول بدون اطلاع شاکیان به موضوع رسیدگی کند. ، اعتراض کرد که متن لایحه به شرح زیر است:
وی ادامه داد: علیرغم اینکه بازپرسی بدون دعوت از من و همه موکلان (مظنونین) دستور قطعی داد، اما متاسفانه این دستور به هیچ وجه به اینجانب و موکلان ابلاغ نشده است، این امر با ماده 270 قانون آیین دادرسی کیفری مغایرت دارد. . لذا خواهشمندم در راستای حفظ حقوق مددجویان و پاسداشت خون پاک دو تن از خبرنگاران شریف این خطه، رای قطعی مطابق ماده ۲۷۰ قانون آیین دادرسی کیفری به اینجانب و موکلانم ابلاغ شود. که جان خود را در این حادثه از دست داده اند. ; «بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری اقدام قانونی کنیم.
به گزارش داسومه، بر اساس اعلام کمیسیون عالی تصادفات، کمیسیون ایمنی راه ها، فرماندهی سه نفره پلیس راه متشکل از فرمانده پلیس راه استان آذربایجان غربی، رئیس پلیس بازرسی و رئیس پلیس راهور و نظارت بر عملیات ترافیکی. اداره و گزارش حمل و نقل جاده ای 50 درصد از کارکنان این سفر مقصر هستند. عناصر مادی و مصادیق قصور و تقصیر نسبت به قانون حصری نبوده و جنبه تمثیلی دارد. از سهل انگاری، عدم رعایت نظامات دولتی، بی توجهی به … می توان از مصادیق قصور و تقصیر و سهل انگاری و سوء استفاده باشد، این اقدامات هم تخلف اداری و هم مجرمانه است.
حدود هشت ماه از حادثه دلخراش واژگونی اتوبوس خبرنگاران می گذرد و تاکنون شاکیان از روند رسیدگی به پرونده برای مشخص شدن عاملان این حادثه و علل مرگ این دو خبرنگار رضایت نداشته اند. . خبرنگاران و خانواده مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی خواستار رسیدگی فوری، دقیق و البته منصفانه به این پرونده هستند.

دیدگاهتان را بنویسید