پرونده یک میلیارد دلاری کهنه سرباز آمریکایی علیه ایران

پرونده یک میلیارد دلاری کهنه سرباز آمریکایی علیه ایران

به گزارش آسوشیتدپرس، مایکل وایت، کهنه سرباز نیروی دریایی ایالات متحده، برای آنچه که “آزار و اذیت طولانی مدت و مداوم” در زندان در ایران می خواند، خواستار غرامت یک میلیارد دلاری شده است.

او در شکایت خود مدعی است که توسط مقامات زندان در ایران شکنجه شده است. ضرب و شتم و مشت، شلاق زدن، محرومیت از غذا و نوشیدنی و فشار برای اعتراف به جاسوسی به نفع دولت آمریکا از جمله این موارد است.

اتهامات موجود در شکایت 31 صفحه ای ادعاهای او را در دست نوشته ای 156 صفحه ای که پشت میله های زندان نوشته و نسخه ای از آن به دست آسوشیتدپرس رسیده است، منعکس می کند.

او مدعی است که در تابستان ۲۰۱۸ در ایران توسط زنی که او را به عنوان «دوست دخترش» می‌شناخت، اغوا شد تا توسط مقامات دولتی ایران ربوده و زندانی شود. او به همکاری با دولت آمریکا علیه ایران متهم شد – ادعاهایی که در این پرونده مطرح می کند ساختگی است – و بدون محاکمه به 10 سال زندان محکوم شد.

در این شکایت همچنین آمده است که حبس وایت تلاشی از سوی ایران برای کسب امتیاز از دولت ترامپ و «استفاده از دیپلماسی» پس از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران در سال 2018 است.

این پرونده در دادگاه فدرال در واشنگتن دی سی تشکیل شد. به غیر از وایت، دیگر شاکیان این پرونده مادر و دو برادرش هستند.

مایکل وایت پس از آزادی از زندان با برایان هوک، مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا

پرونده یک میلیارد دلاری کهنه سرباز آمریکایی علیه ایران

در صورت رسیدگی به پرونده و حکم قاضی، دادگاه می تواند به وایت اجازه دریافت غرامت از صندوقی که برای قربانیان اقدامات تروریستی تحت حمایت دولت ایجاد شده است را بدهد.

در ژوئن 2020، وزارت امور خارجه مبادله او را با مجید طاهری، پزشک ایرانی-آمریکایی زندانی در ایالات متحده به دلیل نقض تحریم ها به عنوان بخشی از توافق نامه تبادل زندانیان، ترتیب داد.

دیدگاهتان را بنویسید