پس از ۱۳ سال کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سنگال فردا برگزار می‌شود

رئیس آفریقای سازمان توسعه تجارت گفت: پنجمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سنگال پس از 12 سال وقفه نهم آذرماه در داکار برگزار می شود.



لیلا باغبان، رئیس آفریقاسازمان توسعه تجارت گفت: آفریقا قاره ای پر از منابع طبیعی، پتانسیل و ظرفیت بسیار زیاد است که به دلیل دسترسی سخت، امکانات لجستیکی پایین و جذابیت بازارهای همجوار کمتر مورد توجه تجار کشورمان قرار می گیرد.

باغبان همچنین افزود: سال گذشته صادرات کشورمان به قاره آفریقا یک میلیارد و سیصد میلیون بوده است. برای 8 ماه امسال این رقم حدود 500 میلیون دلار است که نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. در حال حاضر بیشترین صادرات ما به این قاره در صنایع غذایی مانند کشمش، ماکارونی، خشکبار و … است.

وی درباره خطوط کشتیرانی ایران با قاره آفریقا گفت: خطوط دریایی مستقیم از کشورمان به دو منطقه از قاره آفریقا راه اندازی شده است. اولین خط کشتیرانی ایران به شرق آفریقا به این صورت است که این خط به طور منظم ماهیانه یک بار به مقصد کنیا و تانزانیا حرکت می کند و دومین خط کشتیرانی کشورمان با آفریقا به شمال آفریقا است که از دو ماه پیش آغاز شده است.

باغبان قاره آفریقا را قاره فرصت های ناشناخته دانست و گفت: این قاره به دلیل داشتن آب و هوا، بارندگی و زمین های بایر بهترین فرصت برای همکاری در حوزه کشاورزی است. ما می توانیم با صادرات ماشین آلات کشاورزی، بذر، سم، کود، واکسن های دامی و محصولات فراسرزمینی از این فرصت استفاده کنیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: حوزه‌های صنایع غذایی، معدن، مصالح ساختمانی، دارو و تجهیزات پزشکی، پلیمرها و پلاستیک‌ها از دیگر حوزه‌هایی هستند که فرصت‌های خوبی برای فعالیت صادرکنندگان ما در قاره آفریقا دارند.

رئیس آفریقای سازمان توسعه تجارت گفت: در حال حاضر مذاکراتی را با کشورهای آفریقایی آغاز کرده ایم، به عنوان مثال می توان به پنجمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سنگال اشاره کرد.این کمیسیون پس از 12 جلسه در داکار برگزار می شود. تعطیلات سال 29 آذر با حضور وزرای ایران و سنگال. در پایان این کمیسیون، قراردادهایی در زمینه های مختلف تجاری بین دو کشور امضا خواهد شد. کمیسیون چهارم در سال 1388 برگزار شد.



آیا این خبر مفید بود؟