فرصت های اقتصادی، سرمایه گذاری و تجاری ایران و سنگال مورد بحث و بررسی قرار گرفت

در ابتدای این نشست سیدمحمدصادق کنازاده، رئیس اداره کل سازمان توسعه تجارت آفریقا، سهم ایران از پای تجاری آفریقایی را ناچیز خواند و گفت: ایران تنها حدود یک میلیارد دلار از این کیک داشت. 1.1 تریلیون دلار در سال 1400، نه در توان تولید و صادرات جمهوری اسلامی به اندازه ظرفیت های قاره آفریقا نبود.
وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر همکاری ایران با آفریقا یک انتخاب نیست، بلکه یک الزام و راهبرد اصلی برای ایران است، افزود: اگر به دنبال جهش اقتصادی هستیم، قاره آفریقا یکی از بهترین مقاصد برای توجه است.
رئیس اداره کل آفریقا سازمان توسعه تجارت همچنین در خصوص اقدامات این سازمان اظهار داشت: ما باب را در سازمان توسعه تجارت باز کردیم و کشورها را بر اساس ظرفیتشان دسته بندی کردیم نه برندشان. البته تعدادی از کشورهای قاره آفریقا نیز شاخص هستند و بسیاری از آنها متوسط ​​و پایین هستند. ما تقریباً در نیمی از این کشورها وضعیت بازار را بررسی می کنیم و سعی می کنیم با توجه به توانایی هایشان فرصتی را با آنها ایجاد کنیم. در این میان مهمترین مانع ما دانش و انگیزه است، بنابراین نه تجار ما و نه تاجران آفریقایی یکدیگر را نمی شناسند.
کانادا زاده زیرساخت های حمل و نقل را از دیگر مشکلات توسعه روابط اقتصادی و تجاری با آفریقا دانست و تصریح کرد: زیرساخت های حمل و نقل هوایی و دریایی یکی از موانع اصلی توسعه تجارت ایران و آفریقا است که پرواز بین ایران و نیجریه است. و آفریقای جنوبی باید آزاد شوند. همچنین در تلاش هستیم که یک خط کشتیرانی منظم از ایران به غرب و جنوب غرب آفریقا داشته باشیم.
وی وعده داد که به زودی رویدادهای تجاری تخصصی با آفریقا در تمامی استان ها برگزار خواهد شد.
سفیر ایران در سنگال: ایران مهمان ویژه نمایشگاه فیدال سنگال است
دکتر محمدرضا دشیری سفیر جمهوری اسلامی ایران در سنگال با اشاره به برگزاری بازی فوتبال ایران و سنگال در اتریش گفت: بازی دوستانه فوتبال ایران و سنگال در آستانه جام جهانی در اتریش برگزار می شود. 5 اکتبر که نشان دهنده روابط دوستانه دو کشور است ملت ایران و سنگال است.
وی همچنین از برگزاری نمایشگاه بین المللی FIDAK در سنگال خبر داد و افزود: نمایشگاه FIDAL از 15 تا 31 آذرماه در پایتخت سنگال (داکار) برگزار می شود و ایران میهمان ویژه آن است.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در سنگال در ادامه به بررسی 10 فرصت سنگال برای تجار ایرانی پرداخت و تصریح کرد: سنگال دارای فرصت های مختلفی از جمله ثبات سیاسی، رشد مستمر اقتصادی، کشور مسلمان، سابقه سرمایه گذاری ایران در سنگال، علاقه مردم به این کشور است. ایران و انقلاب اسلامی در ایران، بکر بودن فرصت های سرمایه گذاری در سنگال، وجود معادن ارزشمند در آن کشور و جایگاه سنگال در سازمان های بین المللی و منطقه ای.
وی همچنین در خصوص برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و سنگال گفت: این کمیسیون به زودی برگزار می شود و چندین بار درباره تاریخچه آن بحث شده است.
دزیری با اشاره به خواهرخواندگی داکار و اصفهان گفت: ما در پیوندهای اجتماعی موفق بوده ایم اما باید این پیوندها به ویژه روابط اقتصادی را افزایش دهیم.
سفیر سنگال در ایران: ارتباطات کنونی انتظارات را برآورده نمی کند
سالیو نیانگ دینگ سفیر سنگال در ایران از اقدامات دکتر دزیره سفیر ایران در سنگال قدردانی کرد و گفت: اقدامات وی را در رسانه ها، دیدارهایی که با مقامات و از شهرهای مختلف سنگال دارد و پیگیری می کنم. من معتقدم ایران باید قدردان او باشد.
وی با بیان اینکه زمینه های همکاری بین دو کشور بسیار زیاد است، افزود: متاسفانه سطح کنونی روابط دو کشور پاسخگوی انتظارات ما نیست. البته من در یک سالی که به ایران آمدم کارهای زیادی از جمله تسهیل صدور ویزا انجام دادم به طوری که در این مدت کوتاه بیشتر از کل کار سفیر قبلی ویزا صادر شد.
سفیر سنگال در ایران با اشاره به وجود فرصت های تجاری بین ایران و سنگال گفت: همانطور که دکتر دشری گفت سنگال و کشورهای اطراف بازاری 400 میلیون نفری هستند که به دلیل سیاسی و اقتصادی برای ایران بسیار ارزشمند است. ثبات، معافیت های مالیاتی و گمرکی. ثبت شرکت در سنگال نیز در یک روز انجام می شود و تاکنون تعدادی از شرکت های ایرانی این کار را انجام داده اند.
وی ثبت این شرکت در سنگال را راهی برای دور زدن محدودیت های ناشی از تحریم های آمریکا علیه ایران از جمله حواله دانست و افزود: ما در سنگال در حوزه صنعت و فناوری ضعیف هستیم و سرمایه گذاران خارجی که می خواهند ما در این زمینه فعالیت کنیم. علاوه بر مالکیت 100٪، ما به مدت سه سال از مالیات معاف هستیم.
سالیو نیانگ دینگ درباره نمایشگاه فیداک در داکار گفت: این نمایشگاه فرصت بسیار خوبی برای معرفی کالاهای ایرانی و آشنایی با بازار سنگال برای تجار ایرانی است.
وی تصریح کرد: فرصت های سنگال محدود به داکار نیست، از جمله شهرستان توبا برای ایجاد منطقه صنعتی ویژه ایرانیان تلاش می کند و در حال حاضر همه شرایط برای ورود صنعتگران و تولیدکنندگان ایرانی به این شهر فراهم است.
مهندس امیرحسین حسینی فر، رئیس جلسه و رئیس خانه آفریقا و مدیرعامل شرکت آریوآفریکا، طی سخنانی ابتدا به معرفی شرکت آریوآفریکا پرداخت و گفت: شرکت آریوآفریکا از سال 2002 در کشورهای سنگال و غرب آفریقا در زمینه های صنعتی و تجاری فعال است. در حال حاضر در حال ساخت یک واحد صنعتی برای تولید روغن های صنعتی در شهر تیس در سنگال هستیم.
وی در خصوص موقعیت جغرافیایی سنگال نیز اظهار داشت: سنگال با موقعیت اقتصادی بسیار خوبی در غرب آفریقا واقع شده است. بندر داکار بازاری 400 میلیون نفری را پوشش می دهد و کشورهای همسایه آن یعنی مالی، نیجر و بورکینافاسو که به آب دسترسی ندارند، برای تحویل کالا به بندر داکار وابسته هستند. این در حالی است که سنگال تنها 18 میلیون نفر جمعیت دارد. بر این اساس، سنگال همواره دروازه تجارت آفریقا محسوب می شود.
رئیس خانه آفریقا در خصوص سرمایه گذاری در سنگال نیز گفت: موضوع مهم دیگر امنیت سرمایه گذاری در سنگال است. سنگال به دلیل ثبات سیاسی و اقتصادی خود نماد دموکراسی در آفریقا است. دولت های سنگال به ویژه روسای جمهور این کشور همواره بر حفظ و حمایت از سرمایه گذاری خارجی تاکید داشته اند. در 35 سال زندگی در این کشور به خوبی به یاد دارم که چگونه رئیس جمهور وقت اقدام به پلمپ یک کارخانه (به دلیل مسائل مالیاتی) کرد تا تولید متوقف نشود. بنابراین به نظر من سنگال یکی از امن ترین کشورهای آفریقایی برای سرمایه گذاری است.
وی روابط خوب ایران و سنگال را یکی از مزیت های توسعه همکاری های اقتصادی دو کشور خواند و افزود: در حال حاضر روابط دو کشور در سطح بسیار خوبی قرار دارد. همچنین کشورهای آفریقایی و سنگال نظر خوب و مثبتی نسبت به ایران دارند. از نظر فرهنگی دین و شریعت ایران و سنگال بسیار به هم نزدیک است. شمن که مردم سنگال محصولات ایرانی را کالای خوب و باکیفیت می شناسند.
مدیرعامل شرکت آریوآفریکا خاطرنشان کرد: آمادگی داریم با برگزاری تورهای تجاری و شرکت در نمایشگاه های بین المللی به شرکت های ایرانی علاقمند به ورود به بازار سنگال کمک کنیم. علاوه بر این، اکنون دولت ما نگاه ویژه ای به توسعه روابط تجاری با آفریقا دارد.
وی با اشاره به کسب و کار شخصی خود در رابطه با زندگی در آفریقا، خاطرنشان کرد: از مجموع 54 کشور آفریقایی، شخصاً به حدود 30 کشور سفر کرده ام و در 5 کشور زندگی کرده ام، اما در این بین به دلیل حمایت دولت و در دسترس بودن کالاها زیرساخت نه من کشوری بهتر از سنگال برای سرمایه گذاری و فعالیت تجاری پیدا کردم.
تأسیس انجمن دوستی ایران و سنگال
حسینی فر در ادامه از تاسیس انجمن دوستی ایران و سنگال خبر داد و گفت: این انجمن در شرف تاسیس است و حتی اعضای آن که در این نشست حضور دارند نیز مشخص شده اند. امیدواریم این انجمن برای توسعه روابط اقتصادی دو کشور موثر واقع شود. البته مسلم است که تشکیل انجمن های دوستی می تواند در توسعه روابط فعالان اقتصادی و بخش خصوصی دو کشور به ویژه در حوزه حمل و نقل دریایی، تسهیل در ایجاد زیرساخت ها و تسهیل نقل و انتقالات پولی موثر باشد. علاوه بر این، شرکت آریوآفریکا به دلیل روابط خوبی که با مقامات دو کشور از جمله سفیر ایران در سنگال و سنگال در ایران دارد، می تواند در زمینه صدور ویزا، اجازه اقامت و تجارت همکاری بسیار خوبی داشته باشد.
وی حوزه های آی تی و انیمیشن در سنگال را برای سرمایه گذاری بسیار سودآور خواند و گفت: این کشور هنوز در حوزه آی تی فعالیت چندانی ندارد و شرکت هایی مانند اسنپ و دیجی کالا در آن تاسیس نشده اند اما حوزه هایی هستند که کار زیادی دارند. انجام دادن . .
مدیرعامل آریو آفریقا تصریح کرد: ساخت و ساز در سنگال نیز از حمایت خوبی از سوی دولت برخوردار است. در حال حاضر شرکت های هندی، ترکیه ای و چینی در این زمینه بسیار فعال هستند. همچنین شرکت های ساختمانی قدرتمند زیادی در ایران داریم که می توانند در این زمینه فعالیت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید