فرصت برگزاری کمیسیون مشترک برجام فردا جمعه/ روند مذاکرات آرام و رو به جلو است

فرصت برگزاری کمیسیون مشترک برجام فردا جمعه/ روند مذاکرات آرام و رو به جلو است

روز جدید یکی از مهم ترین رویدادهای روز چهارشنبه در وین اعلام توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تعویض دوربین های مداربسته در تاسیسات تولید سانتریفیوژ کرج در روزهای آینده بود.

منابع ایرانی نزدیک به مذاکرات وین، مذاکرات را “آرام” و “رو به جلو” توصیف کردند و گفتند که مذاکرات در مسیر درستی پیش می رود.

در هفتمین روز از مذاکرات وین، رایزنی‌های دوجانبه و چندجانبه هیئت‌های مذاکره‌کننده ایران و 1+4 در سطح کارشناسی و سیاسی ادامه یافت.

مذاکره کننده ارشد ایران روز چهارشنبه با روسای نمایندگی های دیپلماتیک سه کشور اروپایی و همچنین با نماینده اتحادیه اروپا، روسای هیئت های چین و روسیه دیدار کرد. همچنین سه کارگروه برای رفع تحریم ها، اقدام هسته ای و برنامه ریزی برای اجرای توافق وجود داشت.

برخلاف فضای رسانه ای غربی، روند مذاکرات کند اما پشت درهای بسته است.

همچنین روز جمعه کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان و مدیران کل سیاسی وزرای خارجه ایران و 1+5 در وین برگزار می شود تا این دور از مذاکرات به نتیجه برسد. علاوه بر این، این احتمال وجود دارد که هیئت های کارشناسی دو کشور هفته آینده در وین اقامت کنند تا در قالب سه کارگروه به بررسی های خود ادامه دهند.

شایعه شده است که هیئت آمریکایی روز پنجشنبه وین را ترک می کند.

یکی از مهم ترین رویدادهای روز چهارشنبه در وین اعلام توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی برای تعویض دوربین های مداربسته در تاسیسات تولید سانتریفیوژ کرج در روزهای آینده بود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که توافق با ایران برای جایگزینی دوربین‌های مداربسته در تاسیسات کرج گامی بزرگ رو به جلو در «فعالیت‌های نظارت و راستی‌آزمایی ایران» است. در بیانیه آمده است: «این توافق به ما امکان می دهد تداوم اطلاعات لازم را در این تأسیسات حفظ کنیم.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای گفت: من صمیمانه امیدوارم که بتوانیم گفت‌وگوهای سازنده خود را برای رسیدگی به مشکلات عمده ایران و حل مشکلات موجود ادامه دهیم.

در بیانیه آژانس بین المللی انرژی اتمی به تداوم همکاری ها در زمینه مسائل پادمانی اشاره شده است: ایران و آژانس در یک سری تبادل اطلاعات و ارزیابی ها از جمله از طریق نشست های کارشناسی دوجانبه شرکت خواهند کرد.

موارد زیر به شرح زیر است: در 19 دسامبر 2021 (یکشنبه، 19 دسامبر)، آژانس گزیده ای از دوربین و اطلاعات فنی مرتبط را برای تجزیه و تحلیل و بررسی توسط مقامات امنیتی و قضایی ایران در حضور بازرسان آژانس در اختیار ایران قرار خواهد داد.

دوم تیرماه اعلام شد که یک حمله تروریستی در حوالی کرج به یک ساختمان مرتبط با سازمان انرژی اتمی خسارت وارد کرده است.

محمد اسلامی، رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران، در اکتبر گفت که اسرائیل “حمله تروریستی” را به سانتریفیوژ کرج انجام داده است.

وی گفت که جزئیات “حادثه مهم” به آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) رسیده و سایت تاسیسات هسته ای کرج و “به ویژه محل دوربین های نظارتی آژانس” در جریان این حمله تخریب شده است.

مدتی بعد آژانس بین المللی انرژی اتمی درخواست کرد که کارت ذخیره سازی آژانس در تاسیسات هسته ای ایران از جمله تاسیسات کرج که در آن زمان مورد حمله تروریستی قرار داشت و بازسازی شد، تعویض شود، اما ایران نپذیرفت.

کاظم قریب‌آبادی، نماینده وقت ایران در سازمان‌های بین‌المللی و آژانس گفت: با ادامه تحقیقات امنیتی و قضایی در مجتمع تسا کرج، تجهیزات نظارتی زیر نظر پشتیبانی فنی و دوربین‌های این مجتمع نخواهد بود. مشروط به توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.

شایان ذکر است که ایران برای کاهش تعهدات خود طبق پروتکل الحاقی و کد 3.1 اصلاحیه، نصب کارت حافظه دوربین‌های نصب هسته‌ای را لغو کرده است، اما با توجه به رویکرد همکاری ایران و آژانس و برای جلوگیری از هرگونه رسوایی محرمانه. به ایران اجازه داد تا به طور موقت و داوطلبانه به ضبط تصاویر ادامه دهد، اما این تصاویر تا زمان از سرگیری تعهدات متقابل در ایران نگهداری شد.

تاسیسات تسا در کرج برای تولید ماشین های سانتریفیوژ مدرن ساخته و به بهره برداری رسید. این تاسیسات در اوایل سپتامبر سال جاری، دو ماه پس از حمله تروریستی، تولید قطعات مدرن سانتریفیوژ را از سر گرفت.

ایران بارها نشان داده است که رویکرد سازنده ای در زمینه همکاری های فنی با آژانس دارد و علیرغم برخی اقدامات سیاسی این نهاد و سوء استفاده از جایگاه آژانس توسط برخی کشورهای غربی، مبتنی بر اتلاف وقت و ایجاد اختلال در کار آژانس نیست. همکاری فنی و نظارتی

دیدگاهتان را بنویسید