پشت صحنه چند هزار میلیاردی 8 هلدینگ مطرح ایرانی

پشت صحنه چند هزار میلیاردی 8 هلدینگ مطرح ایرانی

229 هزار میلیارد تومان وجوه بانکی به جیب هفت دانش رفت. بذرهای کلان ارزی آنهایی هستند که سهم قابل توجهی 4200 تومانی و ارزهای دولتی داشتند و برخی از آنها همچنان از این ارزهای ارزان سهم می برند. بررسی آمار لیست تسهیلات بانکی از سوی بانک مرکزی نشان می دهد که توزیع منابع بانکی به شکل عجیبی در میان زیر مجموعه های شرکت های بزرگ رخ می دهد.

روزنامه هم میهن نوشت: تسهیلات چند صد میلیارد تومانی و منابع ارزی دولتی چگونه در اختیار هشت هلدینگ بزرگ قرار گرفت؟

229 هزار میلیارد تومان وجوه بانکی به جیب هفت دانش رفت. بذرهای کلان ارزی آنهایی هستند که سهم قابل توجهی 4200 تومانی و ارزهای دولتی داشتند و برخی از آنها همچنان از این ارزهای ارزان سهم می برند. بررسی آمار لیست تسهیلات بانکی از سوی بانک مرکزی نشان می دهد که توزیع منابع بانکی به شکل عجیبی در میان زیر مجموعه های شرکت های بزرگ رخ می دهد.

در لیست تسهیلات جاری بانکی به هشت نام برخورد کردیم که هفت نفر از آنها جزو وام گیرندگان کلان هستند. بانک پاسارگاد بزرگترین بانک از این هفت گروه است.

هنگام مطالعه این گزارش، حتما به یاد داشته باشید که در بین 31 بانک و موسسه اعتباری غیربانکی، سایت لیست 13 بانک و موسسه اعلام نشده و ارقام به دست آمده تنها از لیست های اعلام شده است. بنابراین این امکان وجود دارد که هر یک از مجموعه های بررسی شده امکانات بیشتری دریافت کرده باشند که هنوز اطلاعاتی درباره آنها در دسترس نیست. بانک مرکزی پنج بار لیست تسهیلات و معوقات بانکی را به روز کرده و هر بار لیست تعدادی از بانک ها و مؤسسات منتشر نشده است.

.

پشت صحنه چند هزار میلیاردی 8 هلدینگ مطرح ایرانی

بانک پاسارگاد

بررسی لیست تسهیلات نظام بانکی نشان می دهد بانک پاسارگاد 163 هزار و 599 میلیارد تومان تسهیلات بانکی تملک کرده است. بانکی که باید خدمات ارائه دهد، خود یکی از بزرگترین دریافت کنندگان خدمات است. بانک پاسارگاد این 163 هزار میلیارد تومان را به شرکت هایی که توسط خودشان ایجاد شده و از زیرمجموعه های بانک محسوب می شوند پرداخت کرده است. گروه ارزش آفرینان پاسارگاد، گروه تامین آتی کارکنان گروه مالی پاسارگاد، گروه تامین سرمایه امین، گروه تامین مسکن، گروه مالی پاسارگاد، گروه فناوری اطلاعات و ارتباطات آرین پاسارگاد، توسعه انرژی پاسارگاد، کارشناس ارشد توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه زرند ایرانیان، زرند زنجیره تامین ایرانی سرمایه انسانی پاسارگاد و کارگزاری بانک پاسارگاد زیرمجموعه های بانک پاسارگاد هستند. میزان دریافتی هر یک از این زیرمجموعه ها را می توانید در جداول ضمیمه گزارش مشاهده کنید. بانک پاسارگاد علاوه بر مشارکت در سازوکار، معادل یک میلیون و 919 هزار و 967 دلار نیز در بازار نیمایی دریافت کرد. این مقدار ارز بین 1 فروردین 1396 تا 27 اردیبهشت 1400 به دست آمده است.

گلف هلدینگ

گروه پتروشیمی خلیج فارس بزرگترین هلدینگ تخصصی پتروشیمی است که در سال 1389 با مدیریت دولتی به عنوان یک شرکت سهامی عام تأسیس و سپس در سال 1392 به بخش خصوصی واگذار شد. 30 دی ماه 1400 یکی از مهمترین روزهای هلدینگ خلیج فارس است. در آن روز غلامعلی عسگری رئیس سابق صداوسیما از سوی جواد اوجی وزیر نفت به عنوان مدیرعامل این هلدینگ منصوب شد. انتصابی که همه می گفتند غیرقانونی است اما انتقادها تاثیری نداشت و انتصاب تایید شد. در فهرست بانک های کشور 10 زیرمجموعه این هلدینگ بزرگ موفق به دریافت 46 میلیارد و 761 میلیون و 957 میلیون تومان تسهیلات شدند. این هلدینگ علاوه بر ارزهای دریافتی، ۴۲۰۰ تومان نیز معادل ۶ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۷۷۳ دلار دریافت کرد. این گروه 17 آبان ماه امسال با اطلاعیه های فراوان در بورس 12 درصد از سهام پتروشیمی خلیج فارس را خریداری کرد.

صنایع غذایی کشور

گروه صنایع غذایی لبنیات و بستنی میهن در سال 1354 توسط ایوب تصدی تأسیس شد. این شرکت بزرگترین تولید کننده بستنی و لبنیات در ایران محسوب می شود که برای 25 هزار نفر شغل ایجاد کرده است. گروه میهن 10 میلیارد و 344 میلیون و 796 میلیون تومان از بانک های مختلف تسهیلات دریافت کرده است. گروه زرین صنعت خوشبخت، گروه غلات بان، مجتمع صنایع غذایی مهن، گروه مجتمع کاغذسازی راشا کاسپین ایرانیان و زیرگروه های طبیعت پارس کوهن نام زیرمجموعه های این گروه بزرگ است که توسط سیستم بانکی تسهیل شده است. جالب اینجاست که از این پرداخت 10 هزار میلیارد تومانی، 2862 میلیارد تومان به ایوب ذبیح یعنی شخص حقیقی داده شده است. صنایع غذایی میهن از ابتدای سال 1397 تا اردیبهشت 1400 موفق شد مبلغ یک میلیارد و 997 میلیون و 926 هزار دلار را به مبلغ 4200 تومان از دولت دریافت کند.

صندوق بازنشستگی نفت

صندوق بازنشستگی یکی از ذینفعان اصلی نظام بانکی است. صندوق بازنشستگی کارکنان نفت 17 میلیارد و 224 میلیون و 53 میلیون تومان وجوه بانکی تحت عنوان گروه سرمایه گذاری دریافت کرد. شرکت سرمایه گذاری اهداف در بهمن ماه 1397 تاسیس شد. فعالیت این شرکت سرمایه گذاری در سهام یا سایر اوراق بهادار در زمینه پیمانکاری و سرمایه گذاری در صنایع بالادستی و پایین دستی نفت، گاز و پتروشیمی، فعالیت های بازرگانی به طور کلی در زمینه محصولات تولیدی می باشد. صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی به ویژه سرمایه گذاری در معادن، صنایع معدن و مواد معدنی فلزی و غیرفلزی و پیمانکاری و سرمایه گذاری در املاک و مستغلات.

گروه صنعتی مینو

نام اصلی مینو گروه اقتصادی و خودکفایی آزادگان است. این شرکت صنایع غذایی نیز یکی از ذینفعان عمده و ارزیاب های دولتی می باشد. گروه مینو در مجموع 2648 میلیارد و 4 میلیون تومان تسهیلات بانکی دریافت کرد و ارز دریافتی این گروه 4200 تومان بود.

هفت میلیون و 47 هزار و 477 دلار اعلام شد. شرکت صنعتی مینو که 68 درصد آن متعلق به شرکت اقتصادی خودکفایی آزادگان است دارای زیرمجموعه و زیرمجموعه می باشد. 87 درصد از سهام شرکت قاسم ایران، 98 درصد از شرکت صادراتی پرسئوس، 52 درصد از شرکت صنعتی پارسمینو، 23 درصد از شرکت صنایع غذایی مینو شرق و 54 درصد از سهام شرکت شاکوپارس و همچنین اکثریت سهام شرکت دارویی مینو، مینو را در اختیار دارد. شرکت صنایع غذایی شرق و مینوفارس در آن تحت مدیریت گروه صنعتی مینو می باشد.مدل

نامی آشنا در زمینه نهاده های کشاورزی است. این مجموعه اگرچه در بین هشت مجموعه و صندوق بررسی شده کمترین وجوه دریافتی بانکی را دارد، اما در بخش ارز دولتی در صدر جدول قرار دارد. مدلال علاوه بر هزار میلیارد تومان وجوه بانکی دریافتی معادل چهار میلیارد و 742 میلیون و 327 هزار و 503 دلار ارز 4200 تومانی دریافت کرد. بازار مواد اولیه دامی و کشاورزی، نادرست یا نادرست در انحصار گروه مدائل در زمان وزارت محمود حجتی بود و امروز اگر خانواده مدائل دست از کار بکشند، بازار مرغ، تخم مرغ، گوشت و کره دچار التهاب خطرناکی می شود.

گروه کاله

هلدینگ سولیکو که یکی از زیرمجموعه های اصلی آن است، شرکت فرآورده های لبنی کاله است که در سال 1369 توسط غلامعلی سلیمانی در آمل تاسیس شد. هلدینگ سولیکو یکی از ارزیابان دولتی است که خدمات بانکی قابل توجهی دارد. دو هزار و 849 میلیارد و 991 میلیون تومان کل وجوه دریافتی از این گروه و 285 میلیون و 752 هزار و 682 دلار معادل 4200 تومان ارز دریافتی از این هلدینگ است.

مود شده هودرو

در بخش “درباره ما” شرکت مادیریم خودرو آمده است: “شرکت صنایع خودروسازی مادیریم (“ام وی ام”، مادیریم خودرو) با هدف ساخت، واردات و صادرات انواع خودروهای سبک و سنگین و همچنین تحقیق و توسعه در زمینه خودرو. و صنعت خودرو در سال 1381 در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم آغاز به کار کرد.

شرکت نمایندگی ام وی ام و کارش واردات است

و مونتاژ خودرو 4200 تومان معادل 262740700 دلار سهم دریافت کرد و یک میلیون و 637 میلیارد و 837 میلیون تومان وجوه بانکی به این گروه پرداخت شد.

جداول زیر حاصل بررسی لیست های اعلامی بانک مرکزی در دو بخش خدمات جاری بانکی و ارزهای رسمی و نیمه رسمی تخصیصی است. بانک مرکزی لیست تسهیلات ارائه شده توسط بانک ها را پنج بار به روز رسانی کرده است. 1 تیر 1401، 12 مهر 1401، 28 مهر 1401، 3 آبان 1401 و 18 آبان 1401. هر بار فهرست تسهیلات 13 بانک و مؤسسه اعتباری غیربانکی که شامل بانک های ملی و صادراتی می شود.

در مورد جداول ارز دو نکته قابل ذکر است. اولاً بانک مرکزی از 7 اردیبهشت 1400 فهرست دریافت کنندگان ارز دولتی را اعلام نکرده است، یعنی در دولت ابراهیم رئیسی مقرر شد اسامی دریافت کنندگان ارز دولتی و نیمایی محرمانه بماند. این در حالی است که تخصیص ارز 4200 تومانی تا خرداد ماه امسال برای گروه قابل توجهی از واردات ادامه داشت و همچنان در صفحه اول سایت بانک مرکزی در قسمت نرخ ارز، قیمت اعلامی هر دلار آمریکا 4200 است. . لذا با توجه به محرمانه بودن اسامی ارزیابان، اعداد برآورد شده از لیست های اعلام شده از فروردین 1397 لغایت اردیبهشت 1400 1400 می باشد، ثانیاً در لیست ارزها، ارزهای مختلفی به واردکنندگان اختصاص داده شده است و اکثر ارزهای واگذار شده عبارتند از. یوان چین، درهم امارات، روپیه هند، یورو و لیر ترکیه. اما برای دستیابی به مبنای مناسب تری برای تحلیل داده ها، نرخ برابری ارزهای مذکور محاسبه و معادل دلاری ارزهای تخصیصی نوشته شد.

نکته دوم اینکه ممکن است مبلغ درج شده در جداول ابزارهای بانکی به دلیل جمع اعداد ردیف های جدول و حذف ارقام زیر یک میلیون تومان کمی بیشتر از مجموع ظاهری اعداد باشد.

دیدگاهتان را بنویسید