پشت پرده صف های چند ساله برای خرید چند سهم

پشت پرده صف های چند ساله برای خرید چند سهم

روز جدید :فاطمه آقایی فرد: در شرایطی که ارزش معاملات روزانه بازار سرمایه کاهش چشمگیری را تجربه کرده و بسیاری از سهام شرکت های بورسی با نوسانات نزولی روبه رو هستند، سهام برخی از شرکت ها همچنان در صف خرید قفل شده است. همان شرکت هایی که در بین فعالان بازار سرمایه به سهام نهادی معروف هستند و سال هاست با سقف قیمتی روزانه سودهای جذابی را به جیب سهامداران می فرستند.

این در حالی است که ارزش روز این گونه سهام مربوط به بالاترین سقف قیمتی است که به گفته فعالان بازار سرمایه، خرید این سهام کار هرکسی نیست و قدرت هرکسی برای خرید این گونه سهام به سازمان بورس و اوراق بهادار نمی رسد. به عبارت ساده‌تر، حتی اگر با یادداشت‌های پرسرعت اقدام کنید، باز هم هیچ یک از آن سهم‌ها را دریافت نخواهید کرد و از حد مجاز خارج خواهید شد. این گزارش با بررسی چند سهم طی سالهای گذشته تهیه شده و به منظور عدم ارائه سیگنال خرید و فروش از نام سهام خودداری شده است. اما با نگاهی به وضعیت بازار سرمایه در سال های اخیر به راحتی می توان دریافت که برخی از سهام در بازار سال هاست که در اوج قیمت خود معامله می کنند و دلیل اصلی رشد آنها مشخص نشده است. سوالی که ذهن بسیاری از فعالان بورس را به خود مشغول کرده این است که چه افراد یا سرمایه گذارانی پشت رشد این سهام هستند که با وجود رشد چندین ساله این سهام، به دلیل سوءظن سازمان بورس و اوراق بهادار، مانع از رشد این سهام نشده است. و اوراق بهادار قبول نمی کند

لازم به یادآوری است که توقف نماد معاملاتی یکی از معضلاتی است که فعالان بازار سرمایه با آن مواجه هستند به این معنی که معاملات شرکت های بورسی در شرایطی متوقف می شود که در اصطلاح به آن بسته شدن نماد گفته می شود. ; در این شرایط سهامداران شرکت نمی توانند این سهام را معامله کنند. معمولا در بازار سرمایه زمانی که سهام یک شرکت بیش از یک هفته صف خرید سنگینی را تشکیل می دهد، نماد آن شرکت به دلیل سوءظن دستکاری هفته ها متوقف می شود و این در حالی است که برخی از سهام شرکت های بورسی از فیلتر عبور کرده اند. ناظران بورس و همیشه با صف های طولانی برای خرید مواجه می شوند. به عنوان مثال یکی از نمادهای شرکت های بورسی در سال گذشته 4900 واحد افزایش یافته و بدون اخطار سازمان بورس معامله می شود. در همین حال، اگر سایر توکن‌ها تنها 20 درصد افزایش پیدا کنند، به دلیل مشکوک بودن به دستکاری، تراکنش‌ها به حالت تعلیق در می‌آیند و سهام برای مدت طولانی به حالت تعلیق در می‌آید. به نظر می رسد سازمان بورس و اوراق بهادار نیازمند شفاف سازی این موضوع برای سهامداران است. زیرا در صورت نیاز به تبیین، قانون باید به طور یکسان در مورد تمامی سهام شرکت ها اعمال شود. به عنوان مثال در سال 1378 که بازار سرمایه برای مدتی از روند نزولی فاصله گرفت و متعادل شد، کنترل نظارت بازار بر معاملات شرکت ها در بورس و بورس افزایش یافت تا از رشد سریع جلوگیری شود. یا افول بازار . این شبهه از سوی ترافیک پیام ناظر بازار مبنی بر توقف نمادها به ظن دستکاری قیمت ها مطرح شد. از هجدهم هازارد تا ابتدای دی ماه همان سال، یعنی در کمتر از سه هفته، 18 نماد معاملاتی به دلیل دستکاری احتمالی قیمت متوقف شدند. نیمی از این نمادها در هفته های بعد در حالی بازگشایی شدند که ناظر بازار دلیلی برای بازگشایی آنها اعلام نکرد، به این معنا که نگفت این شبهه دستکاری قیمت از کجا آمده و چه بررسی هایی در این مدت انجام شده است. نماد متوقف شد.او این شک را برطرف کرد. از این رو بدون اینکه اتفاق خاصی رخ داده باشد باز هم رشد قیمتی این نمادها ادامه یافت. در حال حاضر نیز این سیاست ادامه دارد و بسیاری از سهامداران به دلیل توقف طولانی مدت سهام خود با ظن دستکاری مواجه شده و گلایه خود را اعلام کرده اند.

و این در حالی است که برخی از سهام شرکت های بورسی که تعداد آنها به اندازه انگشتان دست نیست، سال هاست در صف خرید قفل شده و مشخص نیست چرا از سوی آنها متوقف نشده است. سازمان بورس حالا این روند با این ذهنیت در بین سهامداران همراه است که ناظر بازار مطابق سلیقه خود رفتار می کند. این در حالی است که وظیفه اصلی بورس و غیربورس نظارت بر عملکرد نمادها و شرکت های حاضر در بازار سرمایه است به این معنا که در صورت وقوع تخلف در هر شرکتی از معاملات آن نماد جلوگیری می کنند. اعلام آن تخلف این سیاست ظاهرا فقط در مورد برخی از سهام اعمال می شود و به نظر می رسد سازمان بورس از اعمال آن برای برخی نمادها خودداری می کند. به هر حال، مشخص نیست که تعریف ناظر بازار از دستکاری مشکوک قیمت به چه معناست و چگونه و بر اساس چه تعریفی این مشکل را تشخیص می دهد که برای برخی از سهام قابل اجرا است و برای برخی دیگر، مانند اقدام سازمان در سمبل سازی بدون هیچ سند و مدرکی انجام می شود، حالا گمانه زنی ها رفتار پیچیده سازمان را در برخورد با شرکت ها مطرح کرده است. با از بین رفتن اطمینان بازار سرمایه، آیا وقت آن نرسیده که سازمان بورس و اوراق بهادار علت اصلی صف های طولانی مدت خرید برخی از سهام شرکت های بورسی را روشن کند؟

دیدگاهتان را بنویسید