سهم خراسان شمالی برای بهره مندی از اعتبارات ملی عمران در انتهای جدول/ برای متقاعد کردن دستگاه های اجرایی برای سهم خواهی از وزارتخانه ها

ساعت: 11:04
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۱۵
کد خبر: 1922039

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی مطرح کرد؛

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی گفت: سهم خراسان شمالی برای بهره مندی از بودجه عمومی سالانه کشور از محل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای (وام های عمرانی) از ردیف های پیوست 1 است. تبصره 14 و سطرهای دیگر در رتبه آخر جدول.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مصطفی عربی معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی در گفتگو با عصرترک در خصوص وضعیت خراسان شمالی که در هر سال مالی از محل اعتبارات کل کشور از اعتبارات تملک و دارایی های سرمایه ای (اعتبارات عمرانی) بهره مند می شود. وی بیان کرد: اعتبارات و دارایی های سرمایه ای از محل بودجه کل کشور در هر سال مالی در چهار سطح شامل ردیف جدول 1، ردیف تبصره 14، ردیف اعتبارات متفرقه و ردیف اعتبارات ابلاغی به استان ها در سال 1396 تخصیص می یابد. زیرساخت های توسعه در کشور

عربی درباره ردیف پیوست یکی از اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای از محل بودجه کل کشور گفت: این ردیف دارای دو قسمت شامل طرح های ملی با نام استان های دارای مجوز ماده 23 و همچنین دارایی های سرمایه ای است. طرح های ملی مشترک بین استان ها

وی گفت: بر اساس پایش های انجام شده در حال حاضر حدود 430 طرح ملی مشترک بین استان ها در الحاقیه قانون بودجه 1401 وجود دارد.

این مسئول با اشاره به استان خراسان شمالی گفت: خراسان شمالی از تعداد پروژه های ملی دارای مجوز ماده 23 و تعداد پروژه های ملی مشترک بین استان ها بهره مند است و استان از این نظر وضعیت خوبی ندارد.

وی با بیان اینکه خراسان شمالی در زمانی که هنوز استان نشده بود وضعیت مناسبی برای بهره مندی از تعداد طرح های ملی دارای مجوز ماده 23 نداشت، افزود: وضعیت خراسان شمالی در این زمینه حتی پس از استان شدن نیز بهتر نشده است.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی تصریح کرد: خراسان شمالی تاکنون حدود 40 طرح از طرح های ملی بهره مند شده است که هرکدام توسعه فیزیکی متفاوتی دارند.

وی طرح احداث راه ها و بزرگراه های بزرگ، پروژه های عمرانی در دانشگاه ها، احداث شبکه فاضلاب شهری و احداث سد در استان را از جمله پروژه های ملی به نام استان در پیوست قانون بودجه عنوان کرد و گفت: این پروژه ها همه هنوز ناتمام هستند و برخی از آنها تاریخ مصرف گذشته است و به بیش از 10 سال رسیده است.

عربی خاطرنشان کرد: اجرای پروژه راه آهن گرگان – بوینر – مشهد که مشترک سه استان است همچنان در نقطه صفر است و عملیات اجرایی آن آغاز نشده است.

وی افزود: در سال مالی 1401، 497 میلیارد تومان برای این 40 پروژه ملی با نام خراسان شمالی مصوب شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: خراسان شمالی علاوه بر تعداد پروژه های ملی ذکر شده، همچنین در حوزه اعتبار مصوب برای تکمیل و بهره برداری از آنها نیز در رتبه آخر جدول پیوست یک قرار دارد.

وی در ادامه بر لزوم افزایش تعداد طرح های ملی با مجوز ماده 23 ردیف اعتباری وام های عمرانی کشور برای خراسان شمالی تاکید کرد و گفت: در صورت افزایش تعداد این طرح ها برای استان، منجر خواهد شد. به میزان اختصاصی وام های ملی این بند برای استان نیز افزایش یابد.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی با انجام بررسی ها، تعیین و تهیه طرح های مهم برای استان و تلاش دستگاه های اجرایی ذیربط در استان برای توجیه وزارتخانه های ذیربط و استفاده از همکاری آنها برای به دست آوردن این مهم پی می برد. نظر سازمان برنامه و بودجه کشور برای اخذ مجوز ماده 23 برای طرح های پیشنهادی مشروط به

وی افزود: ارائه طرح های جدید عمرانی از استان به سازمان برنامه و بودجه برای بهره مندی از مجوز ماده 23 و اعتبارات عمرانی در حوزه های مختلف از جمله راه و آبرسانی قابل تعیین و آماده سازی است.

عربی همچنین درباره طرح های ملی مشترک بین استان ها از محل ضمیمه اعتبارات بودجه ای و دارایی های سرمایه ای از محل بودجه کل کشور اظهار داشت: اعتبار ملی این اداره کل برای اجرای تمامی طرح های مصوب در این دستور مشترک و مشترک است. و بدون سهم برای استان ها تعیین می شود.

وی افزود: استان ها در هر سال مالی در فضای رقابتی باید تلاش کنند تا سهمی از این کل اعتبار را برای تکمیل پروژه های پیش بینی شده در منطقه خود به دست آورند.

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی با ذکر نمونه هایی از پروژه های مشترک ملی گفت: تخریب و بازسازی مدارس فرسوده، ساماندهی و مرمت بناهای تاریخی و کامل مساجد تاریخی، احداث محوطه موزه ها و بهسازی آثار با ارزش. بافت های روستایی از جمله طرح های مشترک ملی بین استان هاست که هر استان باید برای خود سهمی برای دریافت اعتبارات ملی از این بخش داشته باشد.

وی با بیان اینکه وضعیت خراسان شمالی در این زمینه وضعیت مناسبی نیست، تصریح کرد: دستگاه های اجرایی ذیربط در استان باید با ارائه توجیهات و مستندات و پیگیری، وزارتخانه های متبوع خود را متقاعد کنند که سهم بیشتری از این اعتبار را به خود اختصاص دهند. یکی به دیگری اعتبار بیشتری دریافت کنید.

اعرابی با تاکید بر اینکه تعیین سهم اعتبارات استان ها در زمینه طرح های ملی مشترک بین استان ها بسیار ضروری است، یادآور شد: در این راستا نمایندگان مجلس می توانند اطمینان حاصل کنند که استان ها از توسعه کمتر این اعتبارات ملی برخوردار خواهند شد. به موقعیت مناسب تری برسد.

وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه خراسان شمالی 1.2 درصد از جمعیت کل کشور را در اختیار دارد و با وجود توسعه برخی زیرساخت ها، از نظر بهره مندی از برخی زیرساخت های عمرانی وضعیت مناسبی ندارد و وام تملک دارایی های سرمایه ای در دو بخش از طرح های ملی با نام و طرح های ملی مشترک بین استان ها تقریباً 9 دهم درصد است.

این مسئول گفت: بر اساس شاخص سهم جمعیت و وضعیت محرومیت استان، بهره مندی از اعتبارات ملی از محل الحاقی به قانون بودجه می تواند هر سال حداقل 1.5 درصد باشد.

وی تصریح کرد: خراسان شمالی در حال حاضر از نظر اعتبار مصوب از الحاقیه قانون بودجه در انتهای جدول قرار دارد.

در ادامه معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی نیز اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای را در ردیف اعتبارات متفرقه ذکر کرد و گفت: اعتبارات این ردیف به اعتبارات اعمال شده کمک می کند.

وی افزود: استان ها می توانند از اعتبارات مختلف برای افزایش پیشرفت فیزیکی طرح های ملی خود استفاده کنند.

اعرابی با بیان اینکه در این ردیف اعتباری متاسفانه سهم استان ها مشخص نیست و استان ها باید در فضای رقابتی تلاش کنند تا از این اعتبارات بیشتر بهره مند شوند، گفت: خراسان شمالی از این نظر وضعیت خوبی ندارد.

وی همچنین در خصوص تبصره 14 وام های تملک دارایی های سرمایه ای کشور اظهار داشت: منبع تامین مالی این مقوله اجرای قانون هدفمندی یارانه ها است که شامل پرداخت یارانه ها و رفع محرومیت ها از توزیع و توزیع می شود. مناطق.

این مسئول گفت: با توجه به اینکه در این ردیف سهم استان های مشمول جزء اعتبارات تعیین شده است، بنابراین وضعیت خراسان شمالی در جدول این ردیف کمی بهتر است.

وی خاطرنشان کرد: طرح های سوگواری از جمله طرح هایی است که طبق تبصره 14 تامین اعتبار می شود.

نایب رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی در خاتمه به ردیف اعتباری اعلام شده استان ها از محل اعتبارات و دارایی های سرمایه ای کشور در بودجه عمومی سالانه اشاره کرد و گفت: سهم سالانه اختصاص یافته به استان از محل اعتبار مذکور. 2، 6 درصد است.

اعرابی توزیع این سهم را مناسب استان عنوان کرد و افزود: خراسان شمالی در حال حاضر رتبه هجدهم را در بین استان ها در جدول این سطح اعتباری دارد.

انتهای پیام/شخصیت

دیدگاهتان را بنویسید