پشت پرده جدایی کویروس از قطر/ چرا سی کیو یک سال در قطر نماند؟

قرارداد کارلوس کی روش با قطر 37 روز مانده به شروع جام ملت ها با توافق دوجانبه فسخ شد.

این خبر حاکی از آن است که همزمان با حذف پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا، استعفای محمدرضا ساکت، مدیرعامل سپاهان و تشکیل جلسه کمیته انضباطی برای بررسی اختلافات قراردادی 3 باشگاه پرسپولیس، تراکتورسازی و استقلال و… به عنوان سرمربی پرتغالی با توجه به تجربه حدود 9 ساله خود تاثیر زیادی در کشورمان داشت. فعالیت در کشورمان از پایان جام ملت های 2019 نیز از تیم چهارمی که او هدایت می کرد جدا شده است.

* آیا عدم نتیجه باعث تقسیم CQ شد؟

جدایی ناگهانی کی روش از قطر را نمی توان تنها از منظر عدم امکان نتیجه گیری تحلیل کرد، زیرا اگر او تنها به همین دلیل باید نیمکت نشینی را به تن تن مارکز لوپز اسپانیایی واگذار می کرد، حداقل می توانست پس از پایان سنگین این اتفاق بیفتد. شکست 4-0 مقابل ایران در فینال تورنمنت اردن پس از پیروزی در 2 بازی رسمی مقدماتی جام جهانی 2026 با امتیازهای بالا مقابل افغانستان و هند برگزار نمی شود.

* خبری که بازیکنان قطر زودتر از پرتغالی ها متوجه شدند

در حالی که هفته گذشته کارلوس کی روش در حال برنامه ریزی اردوی جدید در قطر بود، فدراسیون فوتبال این کشور با وی تماس گرفت و اعلام کرد که برای مذاکره برای فسخ این قرارداد چهار ساله باید به دوحه برود.

سرمربی 70 ساله روز دوشنبه نیز با تایید خبر غافلگیرکننده ای مبنی بر مطلع شدن ملی پوشان این کشور در هفته گذشته، زودتر از سوی کی روش، به قطر سفر کرد.

پس از مذاکرات نهایی، فدراسیون قطر اعلام کرد در شرایطی که هنوز یک سال از سرمربیگری کی روش با توافق دوجانبه و با توافق آمار 11 بازی، 4 برد، 3 تساوی و 4 باخت به پایان رسیده است. آغاز همکاری بین طرفین

در متن بیانیه فدراسیون فوتبال قطر در خصوص افشای این موضوع آمده است: ما صمیمانه از کی روش به خاطر فداکاری، رهبری و کمک های بی دریغش در دوران سرمربیگری خود در تیم ملی تشکر می کنیم و برای او در آینده آرزوی موفقیت داریم.

* برنامه قطری ها با کی روش چه بود؟

یکی از مهمترین ماموریت های کی روش در شروع این همکاری، کاهش میانگین سنی قطر بود که با استفاده از ترکیب قدیمی جام جهانی 2022، علیرغم میزبانی، سه شکست متوالی را متحمل شد و در گروه آه، تورنمنت میزبانی خود، قعرنشین شد. . حذف شد. هدایت این تیم به جام جهانی 2026 را نیز بر عهده داشت. کاری که قبلا در ایران (2 بار)، آفریقای جنوبی و پرتغال انجام داده است.

کی روش با کمک همکارانش در این مدت تلاش کرد تا استعدادهای لیگ ستارگان را کشف کند. آن هم در شرایطی که قطر لژیونر ندارد.

یکی از برنامه های او برای توسعه فوتبال قطر این بود که به جوانان فرصت کسب تجربه بین المللی در بازی های دوستانه را بدهد.

با توجه به اینکه این مربی در بهمن ماه 1392 قرارداد خود را با عنابی امضا کرد، تا خرداد ماه امسال هیچ جلسه تمرینی برای این تیم در نظر گرفته نشد. در عوض، او و دستیارانش روی تجزیه و تحلیل و جستجو برای شناسایی استعدادها تمرکز کردند تا تیم را بازسازی کنند و هدف اصلی را محقق کنند.

* سرمربی سابق ایران در بین عابیس ها به گل اول رسید؟

در راستای این استراتژی تعریف شده، کی روش و قطر اولین مسابقه بین المللی (جام طلا) را فرصتی برای پرورش استعدادهای نوظهور می دانند. بر این اساس 14 فوتبالیست مطرح قطری از لیست بازیکنان این مسابقات حذف شدند تا راه برای حضور استعدادهای جدید باز شود.

قطر با استفاده از این جوانان، مکزیک را 1-0 در جام طلای کونکافاف شکست داد و برای اولین بار در تاریخ مقابل تیمی که در رده بندی زیر پانزدهم رنکینگ فیفا قرار داشت، پیروز شد، اما در نهایت با شکست 4-0 از پاناما، از مسابقات کنار رفت.

نکته جالب اینکه در مدت کوتاه حضور سی کیو در قطر، بازیکنانی مانند یوسف ایمن، احمد راوی، صلاح زکریا (بهترین بازیکن آخرین بازی پرسپولیس و الدیل)، جاسم جابر، محمد النعیمی و تمیم آل -عبدالله اولین بازی خود را برای این تیم انجام داد.

* چرا کی روش یک سال در قطر نماند؟

برخی رسانه های داخلی قطر می گویند رویکرد تدافعی کی روش و عدم استفاده از امکانات کمپ اسپایر که در سال 2004 برای ارتقای سطح ورزشکاران این کشور تاسیس شد، تاثیر بسزایی در پایان همکاری با این مربی داشته است.

شاید یکی از مهم ترین دلایلی که این مربی سخت کوش و سخت کوش نتوانست در کار خود دوام بیاورد این بود که بر خلاف ایران نتوانست فرصتی مشابه قطری ها را با افکار خود وفق دهد تا توانایی شما را در این زمینه نشان دهد. تیم