پشت پرده قدرت‌نمایی تبلیغاتی صهیونیست‌ها در جنگ غزه چیست؟

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری موج


بیش از دو ماه از عملیات موفقیت آمیز می گذرد. طوفان الاقصی و متعاقبا آغاز حملات همه جانبه ارتش صهیونیستی به نوار غزه ادامه دارد. حملاتی که تاکنون منجر به شهادت بیش از 19000 فلسطینی شده است، البته اکثر شهدا را زنان و کودکان (بیش از 9000 نفر) تشکیل می دهند. در عین حال، آمار رسمی وزارت بهداشت فلسطین حاکی از زخمی شدن بیش از 51 هزار فلسطینی ساکن نوار غزه در جریان حملات رژیم صهیونیستی به این منطقه است.

در این راستا، یکی از نکات محوری که مقامات سیاسی و نظامی صهیونیستی و نهادهای تبلیغاتی مرتبط با آنها تلاش کرده اند افکار عمومی جامعه صهیونیستی و البته جهان را تحت تأثیر قرار دهند این است که رژیم اشغالگر قدس به دنبال معرفی خود به عنوان یک رژیم صهیونیستی است. برنده مطلق در قالب نبردهای میدانی در میدان های جنگ غزه.

این در حالی است که وقوع حداقل 3 رویداد مهم تا کنون در جنگ غزه (که صهیونیست ها از افشای آن خودداری کرده اند) تا حد زیادی این روایت صهیونیستی را به چالش کشیده و مقامات ارشد رژیم اشغالگر را با چالش های جدی مواجه کرده است. ایجاد کرده و به معنای واقعی کلمه آنها را در یک بن بست استراتژیک قرار داده است.

در همین راستا شاهد بودیم که اخیراً رئیس سابق سازمان اطلاعات شبک در سرزمین های اشغالی در گفتگو با شبکه 12 رژیم صهیونیستی به صراحت گفته است که آنچه در مورد جنگ غزه در اسرائیل مطرح می شود همان است. واقعاً اتفاق می افتد. در میدان های جنگ غزه، زمین با آسمان متفاوت است.

ناکامی صهیونیست ها در آزادی اسرا

از آغاز جنگ غزه، بسیاری از مقامات نظامی رژیم صهیونیستی و رسانه های مرتبط با آنها به طور مستمر تاکید کرده اند که کماندوها و نیروهای ویژه رژیم اشغالگر قدس در جبهه های جنگ غزه حضور دارند و منجر به آزادی اسیران می شوند. رژیم صهیونیستی که تحت کنترل جنبش حماس هستند. و دیگر گروه های فلسطینی هستند، خواهند بود.

با این حال، کماندوهای اسرائیلی نه تنها تاکنون کاری انجام نداده‌اند، بلکه در شرایط کنونی، بسیاری از مقامات اطلاعاتی و امنیتی سابق اسرائیل ضمن اذعان به شکست فاحش رژیم صهیونیستی در آزادی زندانیان خود، تنها راه آزادی زندانیان را متذکر می‌شوند. اسرای اسرائیلی است. این چیزی جز مذاکره با حماس و پذیرفتن شرایط آن نیست. در اصل افشای همین واقعیت بود که باعث شد خانواده های اسرای صهیونیست به خیابان های شهرهای مختلف سرزمین های اشغالی بیایند و تظاهرات گسترده ای را علیه نتانیاهو و دولت او آغاز کنند. معادله ای که در تمامیت خود به مظهر عینی ضعف صهیونیست ها تبدیل شده است.

زیر سوال بردن روایت شکست حماس از رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی از همان روزهای آغازین بمباران گسترده نوار غزه مدام ادعا می کند که ساختارها و نیروهای فرماندهی حماس فروپاشیده است و البته همچنان این گونه روایت ها را مطرح می کند. با این حال، با گذشت بیش از دو ماه از آغاز جنگ غزه، عملیات پیچیده حماس علیه نیروهای رژیم در قدس اشغالی نشان می دهد که حماس و دیگر گروه های مقاومت فلسطینی بیش از هر زمان دیگری آماده هستند.

به عنوان مثال می توان به عملیات نیروهای قسام علیه گروهی از نظامیان اسرائیلی در نوار غزه اشاره کرد که طی یک شب 10 صهیونیست از جمله چند کارمند این رژیم به هلاکت رسیدند. اتفاقی که بازتاب گسترده ای در عرصه بین المللی داشت و رگبار انتقادات نتانیاهو و ارتش اسرائیل در سرزمین های اشغالی را به همراه داشت.

در عین حال، رسانه های رژیم صهیونیستی به ویژه در خصوص مقاومت شدید حماس و دیگر گروه های فلسطینی در مناطقی مانند خان یونس یا محله شجاعی غزه، خاطرنشان می کنند که به نظر می رسد حماس و مقاومت فلسطین همچنان از قدرت قابل توجهی برخوردار هستند. و اینکه گفته می شود آنها سقوط کرده اند چندان منطقی نیست. مسائلی که همگی حکایت از اعمال فشار قابل توجه بر عالی ترین مقامات و نهادهای سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی دارد.

ناتوانی صهیونیست ها در مهار خسارات جنگ غزه بر اقتصاد رژیم صهیونیستی

پس از دو ماه جنگ در غزه، چالش های اقتصادی این جنگ که صهیونیست ها به هر نحو ممکن سعی در سرپوش گذاشتن بر آن داشتند، بیش از پیش آشکار شده است. اکنون بر اساس گزارش های رسمی نهادهای رژیم اشغالگر قدس، بیش از 200 هزار صهیونیست از مناطق شمالی و بیش از 100 هزار صهیونیست دیگر از مناطق جنوبی فلسطین اشغالی به دلیل جنگ غزه و غزه مجبور به فرار هستند. البته حملات حزب الله لبنان به سرزمین های اشغالی به مناطق مرکزی فلسطین اشغالی.

معادله ای که عملا آنها را از شغل و فعالیت های اقتصادی دور کرد و کل این طیف را به باری بر دوش اقتصاد رژیم صهیونیستی تبدیل کرد. در عین حال تعداد قابل توجهی از نیروی کار سرزمین های اشغالی (حدود 18 درصد از کل نیروی کار رژیم صهیونیستی) نیز در جبهه های جنگ غزه حضور دارند. معادله ای که آنها را از فعالیت اقتصادی مفید دور کرد و چالش های جدی برایشان ایجاد کرد.

در همین راستا شاهد بودیم که اخیراً تعداد قابل توجهی از شرکت ها و مؤسسات اقتصادی بزرگ اسرائیل از دولت نتانیاهو به دلیل عدم حمایت از خود در بحبوحه جنگ غزه با وجود شعارهای مختلف این دولت در این خصوص انتقاد کرده اند.

در این راستا شرکت های فناوری رژیم در قدس اشغالی که 50 درصد ارز این رژیم را به خود اختصاص می دهند، تا حدود زیادی با کاهش چشمگیر فعالیت خود مواجه هستند. یادآور می‌شویم که با توجه به حملات انصارالله یمن به کشتی‌های تجاری رژیم صهیونیستی یا عازم سرزمین‌های اشغالی، کشتی‌رانی این رژیم بیش از ۸۰ درصد تجارت آن وابسته به این منطقه است. ضرر جدی

در این فضا مجموعه معادلات حاکم نشان می دهد که رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ غزه با یک بحران اقتصادی جدی مواجه است که دیگر توانایی مدیریت ابعاد مختلف آن را ندارد و هر اتفاقی که در جنگ غزه بیفتد، ناتوانی صهيونيست ها را كنترل كند و حكومت او هر چه بيشتر آشكارتر مي شود.


آیا این خبر مفید بود؟