پنجشنبه یا جمعه؟/ زمان دیدن هلال شوال در ایران

پنجشنبه یا جمعه؟/ زمان دیدن هلال شوال در ایران

یکی از اعضای ستاد استهلال استان تهران با بیان اینکه امکان رویت هلال ماه در ایران در شامگاه 10 فروردین ماه وجود ندارد، گفت: در عصر جمعه قابل رویت است.

علی ابراهیمی رصد هلال ماه و عضو ستاد استهلال استان تهران گفت: برای بررسی میزان رویت هلال ماه در شوال 1444، لازم است ابتدا لحظه مقایسه ماه و خورشید را مرور کنیم. ساعت 7:42 صبح روز پنجشنبه 31 آوریل.

وی ادامه داد: در آن زمان بخش هایی از استرالیا، نیوزلند، اندونزی و جزایر جنوب شرق آسیا شاهد خورشید گرفتگی ترکیبی خواهند بود و از آن نقطه به بعد ماه به تدریج از خورشید جدا می شود.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: عصر روز پنجشنبه 10 فروردین در ایران شرایط مناسبی برای جدا شدن ماه از خورشید و رویت هلال شوال وجود ندارد.

یکی از اعضای تیم استهلال استان تهران با تاکید بر اینکه طبق محاسبات انجام شده امکان رویت هلال ماه در شامگاه پنجشنبه 10 فروردین در ایران وجود ندارد، افزود: تنها نقاطی که هلال ماه در آن قابل رویت است غرب است. آفریقا، آمریکای شمالی و مرکزی و بخش هایی از آن از آمریکای جنوبی منشاء می گیرد.

وی تاکید کرد: در روزهای بعد (31 فروردین ماه) هلال ماه در منطقه ایران قابل رویت است.

ابراهیمی تصریح کرد: هلال ماه شوال 1444 در شامگاه جمعه قابل رویت است و پیش بینی های ما حاکی از عدم امکان رویت هلال ماه در شامگاه 31 فروردین است.

وی افزود: در قسمت علمی رصد هلال ماه از قسمت آزمایشی برای پیش بینی استفاده می کنیم. بنابراین، از سال 1856 تا کنون، هزاران گزارش از موفقیت رؤیت هلال ماه جمع آوری شده است تا مبنایی برای پیش بینی رؤیت هلال ماه در آینده باشد.

ابراهیمی افزود: این گزارش ها منجر به طراحی معیارهای پیش بینی رؤیت هلال شد. بنابراین از نظر علمی در مورد رویت هلال ماه اختلاف نظر زیادی وجود ندارد و در بیشتر موارد حالت رؤیت و عدم آن مشخص است. مگر در موارد خاص که به هلالی برخورد می کنیم که مشابه آن در گذشته دیده نشده است. در این موارد ممکن است اختلاف نظر وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در دو دهه اخیر تنها 3 تا 4 مورد از این قبیل در هلال های ماه مبارک رمضان و شوال رخ داده است.

ابراهیمی افزود: عمده ترین تفاوت ها در تفسیر امور قضایی در رؤیت هلال ماه است که در جهان اسلام متفاوت است. بنابراین همین تفاوت صداها باعث می شود که اعلام آغاز ماه مبارک رمضان و شوال در کشورهای مختلف متفاوت باشد.

دیدگاهتان را بنویسید