پنج خدمه ایرانی هواپیمای بازداشت شده در آرژانتین آزاد شدند و به ایران رفتند


ساعت: 18:13
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۶
کد خبر: 1904263

سخنگوی وزارت امور خارجه از آزادی پنج خدمه ایرانی هواپیمای ونزوئلای توقیف شده در آرژانتین خبر داد و گفت: خدمه ایرانی در ابتدای بازگشت به کشور هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ناصر خانانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه شنبه) 5 مهرماه 5 خدمه ایرانی هواپیمای ونزوئلایی اسیر شده در آرژانتین را پس از 129 روز آزاد کرد. از تلاش دیپلماتیک و کمپین حقوقی و کنسولی مشترک ایران و ونزوئلا خبر داد.

به گزارش فارس، مقامات دادگاه آرژانتین روز جمعه اعلام کردند که به پنج خدمه باقی مانده هواپیمای بوئینگ 747 متعلق به شرکت ونزوئلایی امتراسور که از ژوئن در آرژانتین توقیف شده بود اجازه خروج داده شد. (اطلاعات بیشتر)

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این باره گفت: قاضی تحقیق آرژانتین در نهایت مدارک و اسناد ارائه شده از سوی شاکیان این پرونده، انجمن صهیونیستی آرژانتین (دایا) و دو تن از نمايندگان صهيونيستي پارلمان آرژانتين را ناكافي و باطل دانستند و دستور آزادي و رفع ممنوعيت خدمه ايراني را صادر كردند.

کنعانی همچنین گزارش داد: خدمه ایرانی هواپیمای ونزوئلا در ابتدای راه بازگشت به میهن اسلامی هستند.

به گزارش فارس، یک فروند هواپیمای باری بوئینگ 747 حامل قطعات خودرو به همراه 14 ونزوئلایی و 5 تبعه ایرانی در تاریخ 6 ژوئن (16 خرداد) از مکزیک وارد آرژانتین شد و دو روز بعد از ورود این هواپیما به اروگوئه ممانعت به عمل آمد. وی به آرژانتین بازگشت و از آن زمان تا کنون وی در آرژانتین مصادره شده و پاسپورت خدمه پرواز نیز مصادره شده و از خروج آنها از آرژانتین جلوگیری شده است.

این اقدام دولت آرژانتین منجر به فراخوانی کارمند سفارت آرژانتین در تهران به وزارت امور خارجه شد. در همین راستا کاردار سفارت آرژانتین در تهران از سوی رئیس اداره دوم وزارت امور خارجه آمریکا در 7 تیرماه احضار شد و سطح اعتراض شدید دولت جمهوری اسلامی ایران به دولت آرژانتین به او ابلاغ شد. در احضاریه این دیپلمات آرژانتینی با تاکید بر بی اساس بودن اتهامات و غیرقابل قبول بودن روند طولانی تحقیقات قاضی آرژانتینی برای بررسی وضعیت هواپیما و اتباع ایرانی، اعلام شد که وضعیت هواپیمای ونزوئلا و … اتباع ایرانی خدمه آن هواپیما تابع قوانین و کنوانسیون های بین المللی بوده و هوانوردی کاملا قانونی است و هیچ ادعایی علیه اتباع ایرانی وجود ندارد. (اینجا بخوانید)

سعید خطیب زاده سخنگوی سابق وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود از توقیف این هواپیما و برخی اخبار مبنی بر اینکه این هواپیما متعلق به شرکت هواپیمایی ماهان است، گفت: روابط عمومی ماهان در این زمینه اطلاع رسانی شده است. چنین اتفاقی برای هیچ هواپیمای ایرانی و متعلق به شرکت های ایرانی در هیچ کجا رخ نداده است، طبق اعلام ماهان، این هواپیما بیش از یک سال است که به ونزوئلا فروخته شده و خدمه آن نه تنها ایرانی، بلکه اتباع سایر کشورها نیز هستند. و ربطی به این مشکلات ندارد، باید در چارچوب دیگری دنبال شود.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز چهارم مرداد در این خصوص اظهار داشت: هواپیمای توقیف شده متعلق به ونزوئلا است و از نظر مالکیت و ملیت هیچ ارتباطی با ایران ندارد. این هواپیما به یک ونزوئلایی فروخته شده و اسناد فروش و انتقال مالکیت آن طبق سازوکارها و قوانین بین المللی از جمله ایکائو ثبت شده است و ادعای آمریکایی ها مبنی بر غیرقانونی بودن این معامله ادعایی نابجا است. ما مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده ایم. آنچه برای ما مهم است وضعیت پنج خدمه ایرانی این هواپیما است که در قالب قرارداد بین شرکت هواپیمایی ایرانی و شرکت ونزوئلا جزو خدمه هواپیما بوده و حدود 80 روز در آرژانتین بازداشت شده اند بدون اینکه مرتکب ارتکاب جرمی شده باشند. جرم ثابت شده و اتباع ایرانی در جایی مرتکب جرم نشده اند و مرتکب جرم نشده اند و دادگاه چندین بار روند رسیدگی را تمدید کرده است. ما به عنوان وظیفه طبیعی خود عمل کرده ایم و سفارت ما در آرژانتین از ابتدا این حادثه را رصد کرده و با مقامات آرژانتینی تماس گرفته شده و با ونزوئلا نیز ارتباط برقرار شده است. این موضوع در مرکز حوزه کنسولی – سیاسی وزارت امور خارجه پیگیری می شود. از مقامات آرژانتینی انتظار داریم در برابر فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی تسلیم نشوند و خروج شهروندان ایرانی را در اسرع وقت تسهیل کنند.

وی گفت: از آرژانتین که رئیس شورای حقوق بشر است انتظار می رود در این زمینه مسئولانه عمل کرده و آزادی این افراد را هر چه سریعتر تامین کند. ارتباط بین تیم ها برقرار شده است و ما به طور جدی به دنبال آن هستیم که به سمت امضای توافقی بر اساس برجام برای تامین منافع ایران حرکت کنیم، اما این بخشی از قضیه است و بخشی دیگر به تلاش طرف مقابل بستگی دارد.

لازم به ذکر است که در این مدت وزارت دادگستری آمریکا برای توقیف این هواپیما مجوز درخواست کرده است. در همین زمینه، مدیر شرکت امتراسور ونزوئلا در گفت و گو با المیادین گفت: آمریکا در رأس موضوع توقیف هواپیمای ونزوئلا در آرژانتین قرار دارد و آنها به دنبال کوچکترین چیزهایی هستند که ما را مقصر بدانند.

دیدگاهتان را بنویسید