پیاده روی جاماندگان اربعین در تهران


ساعت: 14:17
تاریخ انتشار: 1401/06/17
کد خبر: 1896049

فرمانده سپاه محمد رسول الله(ص) تهران از پیاده روی باشکوه جاماندگان اربعین حسینی(ع) از میدان امام حسین(ع) تهران به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سردار حسن حسن زاده فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) و رهبر پیاده روی خانوادگی اربعین در گفتگو با اشاره به مراسم بزرگ پیاده روی اربعین حسینی (ع) در تهران و تاریخچه آن گفت: توقیف اربعین حسینی. مراسم پیاده روی بازماندگان برای سال 2013 افتتاح شد. در همان سال جمعی از بسیجیان جنوب و شرق تهران به فرمانده وقت سپاه تهران بزرگ در روز اربعین حسینی (ع) پیشنهاد کردند که از میدان امام حسین (ع) تهران تا حرم حضرت عبدالعظیم پیاده شوند. حسنی (علیه السلام) و با رسیدن به این حرم در شهر ری، عبادت اربعین حسینی را بخواند. به همین دلیل این پیشنهاد مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به برنامه ریزی سپاه تهران بزرگ برای این مراسم در آن سال ها افزود: در همان سال 1398 گروهی 150 نفره متشکل از بسیجیان تهران بزرگ مسیر میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالله(ع) را پیاده طی کردند. عظیم حسنی (ع) به مدت 4 ساعت در روز اربعین حسینی پیاده روی می کردند و این کار با استقبال بسیار خوبی روبرو شد به همین دلیل در سال بعد با تبلیغات غیر رسمی که انجام دادند توانستند این گروه را به 3 نفر برسانند. 5 هزار نفر که سالها این روند ادامه داشت و هر سال بر تعداد افراد افزوده می شد و تعداد شرکت کنندگان افزایش چشمگیری داشت.

رئیس ستاد مردمی پیاده روی خانوادگی اربعین تهران گفت: در سال 1397 تعداد شرکت کنندگان در مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی در تهران به سه هزار و 550 هزار نفر افزایش یافت که رقم قابل توجهی بود و بر اساس برآورد انجام شده این امر محقق شد. حضور گسترده مردم در مراسم اربعین حسینی (ع) در تهران بیش از 5 میلیون نفر است.

حسن زاده افزود: در سال های شیوع ویروس کرونا در کشور شاهد توقف موقت برنامه هایی مانند برگزاری مراسم اربعین حسینی (ع) بودیم و تنها سال گذشته این مراسم با محدودیت در پایتخت برگزار شد. ، اما امسال برنامه ریزی خوبی برای برگزاری دیدنی این مراسم توسط. این کار توسط سپاه محمد رسول الله (ص) تهران بزرگ و نهادها و سازمان های مختلف کشور انجام شد تا بتوانیم با بهره گیری از تجربیات و آسیب شناسی های سال های گذشته این مراسم را به خوبی برگزار کنیم.

وی با اشاره به هماهنگی نهادها و ارگان های مختلف برای برگزاری هرچه باشکوه مراسم پیاده روی اربعین حسینی گفت: در چند ماه گذشته جلسات مختلفی در سپاه تهران بزرگ در خصوص این مراسم برگزار شد. ستاد مردمی و کلیه نهادهای فرهنگی، خدماتی، دولتی و غیردولتی و همچنین سپاه و بسیج تهران بزرگ آمادگی لازم را برای برگزاری این مراسم دارند و همچنین تمامی نهادها از جمله اورژانس، هلال احمر و … سازمان آتش نشانی، دانشگاه های باید شامل علوم پزشکی، شرکت مترو، اتوبوسرانی و تاکسیرانی تهران، بسیج، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، راهور، فاتب، مرکز رسیدگی به امور مساجد، آموزش و پرورش و فرهنگی باشد. ، معاونین وزیر دفاع و آثار باستانی، بسیج سازندگی، شورای هماهنگی، استانداری و استانداری تهران و …. آمادگی و حمایت خود را از این رویداد اعلام کردند.

تشکیل 7 کمیته برای برگزاری مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی

فرمانده سپاه محمد رسول الله (ص) تهران با اشاره به تشکیل کمیته 7 نفره در سپاه تهران بزرگ برای اجرای مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی (ع)، خاطرنشان کرد: به فضل الهی کلیه دستگاه های اجرایی با توجه به تجربه چندین ساله خود در برگزاری مراسم پیاده روی. بازماندگان اربعین حسینی (ع) تجربه کافی دارند و سعی می کنند این مراسم را به بهترین نحو ممکن انجام دهند و در این زمینه با سپاه تهران بزرگ همکاری می کنند.

حسن زاده با اشاره به جزئیات این مراسم گفت: امسال بیش از 900 موکب و پیشواز، ایستگاه های فرهنگی، غرفه های کودک و نوجوان و …. در مسیر پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی در تهران برگزار می شود و 50 درصد این موکب ها پذیرایی و پذیرایی خواهد بود که مردم تهران فعال و 50 درصد مابقی در مسائل فرهنگی، کودک، نوجوان و … فعال هستند.

وی بیان کرد: موکب های با موضوع غذا برای خدمت رسانی به زائران از صبح تا شب در قالب صبحانه، ناهار، شام و میان وعده در این مراسم برنامه ریزی کرده اند و غرفه های فرهنگی نیز به گونه ای پیش بینی شده است که بتوانند موثر و جذاب باشد، به ویژه برای کودکان و نوجوانان و خانواده های دارای نوزاد می توانند دقایقی در غرفه های مخصوص استراحت کنند.

فرمانده سپاه تهران بزرگ افزود: در مسیر پیاده روی اقدامات فرهنگی مختلفی از مشاوره های فرهنگی و حقوقی گرفته تا غرفه های واقعیت مجازی با موضوع عاشورا و بازی های رایانه ای، برگزاری مسابقه بزرگ کتابخوانی و روخوانی و… در نظر گرفته شده است. برای خانواده ها؛ همچنین ایجاد صحنه برای اجرای سرود، تئاتر و گروه های تعزیه و چهار مرحله سرود خوانی و منبرهای 5 دقیقه ای نیز از دیگر برنامه های فرهنگی در نظر گرفته شده است.

حسن زاده افزود: غرفه ویژه نوزادان و شیرخواران، نوجوانان و کودکان، خواهران و خدمات رسانی به آنان از اولویت هاست.

اقامه نماز جماعت ظهر و عصر در مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی

وی با اشاره به اهمیت اقامه نماز ظهر و عصر در مراسم پیاده روی اربعین حسینی(ع)، تاکید کرد: در چندین ایستگاه مسیر پیاده روی، شرایط برای اقامه نماز جماعت فراهم شده است. همچنین درب مساجد و مدارس واقع در مسیر اصلی شرکت کنندگان به روی عموم مردم باز است و می توانند برای استراحت، پذیرایی و نماز به این اماکن عمومی مراجعه کنند. به همین دلیل باید از همکاری کانون برای رسیدگی به مسائل مساجد و آموزش و پرورش تشکر کرد.

مسئول پیاده روی خانوادگی اربعین خاطرنشان کرد: کلیه خدمات به گونه ای برنامه ریزی شده است که از ساعت 7 صبح تا 19 شاهد بخشی از آن برای خانواده ها و شرکت کنندگان در پیاده روی خانوادگی جاماندگان اربعین حسینی (ع) بوده و مردم می توانند در زمان‌های مختلف و در بازه‌های زمانی مختلف در این پیاده‌روی عظیم شرکت کنید، بنابراین در برخی ساعات روز ازدحام جمعیت را مشاهده نمی‌کنیم.

ایجاد 900 موکب حسینی در تهران

حسن زاده افزود: گروه های مردمی، بسیج و گروه های جهادی، هیئت های عزاداری و نهادهای فرهنگی نقش بسزایی در برپایی این 900 موکب و جایگاه نماز در روز اربعین حسینی (ع) در تهران دارند و در همین روز شاهد آذین بندی مسیر خواهیم بود. با تصاویر شهدای تهران.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تمامی زائران عزیز در مراسم پیاده روی خانوادگی اربعین حسینی (ع) مشمول بیمه هستند و امیدواریم در پایتخت شاهد برگزاری مراسم باشکوه و طولانی در یاد و خاطره سرور و سالار شهیدان علیه السلام باشیم. به او.

دیدگاهتان را بنویسید