پیتر بروک کارگردان افسانه ای تئاتر درگذشت


ساعت: 17:15
تاریخ انتشار: 04/12/1401
کد خبر: 1880594

کارگردان بریتانیایی که در کارنامه کاری خود برنده جوایز تونی و امی بود و با آثار تئاتری خود به شهرت جهانی دست یافت، درگذشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش ورایتی، پیتر بروک کارگردان بریتانیایی در سن ۹۷ سالگی درگذشت.

مرگ بروک ساعاتی پیش توسط ناشر قدیمی او و بعداً توسط بی بی سی تایید شد. او در پاریس، شهری که از دهه 1970 در آن زندگی می کرد، درگذشت.

یکی از آخرین آثار این کارگردان مشهور نمایشنامه «زندانی» است که آن را نوشته و در جشنواره های پاریس و ادینبورگ و تئاتر ملی لندن به روی صحنه برد. او این نمایش را در 92 سالگی انجام داد.

همین امسال، او برای کارگردانی «پروژه طوفان» به همراه همبازی قدیمی خود مری هلن استاین، تیتر اخبار درام شد.

این کارگردان 8 دهه است که در عرصه هنر فعالیت می کند و آثارش از اپرا تا درام، تئاتر موزیکال و همچنین تولیدات سینمایی و تلویزیونی را شامل می شود. پس از دهه‌ها رویکرد غیرمتعارف به آثار سنتی مانند شکسپیر و پوچینی، او به پاریس رفت و در آنجا برداشتی جسورانه‌تر و تجربی‌تر از آثارش ارائه کرد. بازیگران در حال اختراع بودند.

یکی از به یاد ماندنی ترین آثار بروک مارا / ساد در سال 1964، نمایشنامه ای پیچیده درباره مارکی دو ساد و زندانیان یک بیمارستان روانی است. او در سال 1966 زمانی که نمایش را به برادوی آورد برنده جایزه تونی شد و دومین جایزه تونی خود را برای رویای فوق العاده یک شب نیمه تابستان دریافت کرد.

در این اثر که او در سال 1970 در انگلستان روی صحنه برد، صحنه صحنه با یک سری جعبه های سفید شکل گرفت و بازیگران با لباس های کارگران کارخانه یا لباس های گشاد رنگارنگ شبیه سیرک ظاهر شدند و در حین اجرا روی ذوزنقه تاب می خوردند. و نمایش شکسپیر به شیوه ای معاصر و بازیگوش ارائه شد.

از بروک به عنوان یکی از مشهورترین کارگردانان صحنه تئاتر جهان یاد می شود و پاتریک استوارت و بن کینگزلی که در نمایش های او شرکت داشتند، گفتند که زندگی آنها با حضور در این نمایش ها تغییر کرده است.

بروک متولد لندن، اولین کارگردانی خود را با دکتر فاوست در سال 1943 انجام داد و از سال 1947 تا 1950 مدیر تولیدات در خانه اپرای سلطنتی، کاونت گاردن بود. او سپس تا سال 1970 با کمپانی رویال شکسپیر کار کرد و کارگردانی شاه لیر را با پل اسکافیلد و تیتوس آندرونیکوس را با لارنس اولیویه و ویوین لی انجام داد.

این کارگردان با گروه تئاتر خود بیشتر به استفاده از اسطوره ها، افسانه ها، موسیقی و بداهه پردازی علاقه داشت و در اوایل دهه 70 به سفرهایی به خاورمیانه و آفریقا رفت. برگزاری کلاس های او در ایران نیز با حمایت فراوان هنرمندان تئاتر مواجه شد.

او علاوه بر اجرای آثاری از چخوف، ساموئل بکت، کاریل چرچیل و آتول فوگارد، از آثار نویسندگان نسبتا ناشناخته نیز استفاده می کند.

پیتر بروک در سال 1965 مدال سلطنتی بریتانیا و در سال 2013 نشان لژیون افتخار فرانسه را دریافت کرد. یک فیلم مستند در سال 2014 با عنوان پیتر بروک: طناب محکم توسط پسرش در مورد کار او با بازیگران ساخته شد.

او همواره در جست و جوی نوعی عرفان شرقی بود و سعی می کرد زبان نمایشی برای بیان آن بیابد. داستانی که اصلا ساده نیست و مشکلات خودش را دارد.

بروک یک بار در سال ۱۳۵۱ (۱۹۷۱ میلادی) برای شرکت در جشنواره هنری شیراز به ایران سفر کرد. او در این مراسم تئاتر «ارگاست» را با حضور بازیگران ایرانی چون سیاوش ثمرث، پرویز پورحسینی، هوشنگ گوانلو و فهیمه رستگار اجرا کرد. بروک به دلیل سفرش به ایران در دهه پنجاه و ترجمه بسیاری از نوشته هایش درباره تئاتر به فارسی در ایران بسیار مشهور و محبوب است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید