پیشرفت در مذاکرات وین تصمیم سیاسی آمریکا را متوقف می کند

نشست دوجانبه روز گذشته بین هیئت های مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران و روسیه به ریاست علی باقری و میخائیل اولیانوف برگزار شد. مذاکره کننده ارشد کشورمان پیش از دیدار دوجانبه با اولیانوف با انریکه مورا هماهنگ کننده مذاکرات نیز دیدار کرد.


پیشرفت در مذاکرات وین تصمیم سیاسی آمریکا را متوقف می کند

رایزنی های روز گذشته در وین با دیدارهای دوجانبه هیئت های مذاکره کننده جمهوری اسلامی ایران و چین به ریاست علی بهاگری و وانگ کوان، مذاکره کنندگان ارشد دو کشور ادامه یافت.


پیشرفت در مذاکرات وین تصمیم سیاسی آمریکا را متوقف می کند

کنفرانس امنیتی مونیخ دیروز میزبان بسیاری از سران کشورها و وزرای خارجه بود. حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان که به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این کنفرانس حضور داشت، با روسای جمهور و نمایندگان بسیاری از این کشورها دیدار و درباره موضوعاتی مانند لغو تحریم ها در وین گفتگو کرد.

الکساندر امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان و الکساندر شالنبرگ وزیر امور خارجه اتریش در حاشیه پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ در خصوص موضوعات مورد علاقه دوجانبه و بین المللی از جمله مذاکرات جاری در وین گفتگو کردند.

امیر عبداللهیان در این دیدار با تشکر از میزبانی اتریش در این مذاکرات گفت: امروز وین در مرکز تحولات در حوزه های مهم برای ایران و جامعه جهانی قرار دارد.

وی با تاکید بر اهمیت خطوط قرمز ایران و عدم امکان نادیده گرفتن آن در وین، گفت: منطقی و مشروع است که منافع ملی جمهوری اسلامی ایران از خطوط قرمز ملی عبور نکند.


پیشرفت در مذاکرات وین تصمیم سیاسی آمریکا را متوقف می کند

امیر عبداللهیان همچنین در حاشیه پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ در دیدار با ووپکه هکسترا وزیر امور خارجه هلند، آخرین وضعیت روند مذاکرات تحریم ها علیه کشورمان را در وین، مواضع جمهوری اسلامی ایران در مورد لزوم تشریح کرد. وی بر رعایت خطوط قرمز کشورمان در روند مذاکرات تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان پس از رایزنی های خود در مونیخ با آنال بربوک وزیر امور خارجه آلمان دیدار کرد. امیر عبداللهیان در این دیدار با همتای آلمانی خود درباره آخرین تحولات مذاکرات وین تبادل نظر کرد و با تاکید بر اینکه تهران مصمم است از روز اول به یک توافق خوب دست یابد، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از کشورهای اروپایی و نتیجه آن انتظار دارد که تلاش کنند نقش موثری در تامین حقوق قانونی ایران به عنوان طرف خروج یکجانبه و غیرقانونی ایالات متحده پس از سال ها انفعال داشته باشد.

وزیر امور خارجه با رد برخی اظهارات مبنی بر تعیین ضرب الاجل های نادرست، تاکید کرد: تهران کیفیت توافق را در کنار عنصر زمان می بیند و اگر امروز به خواسته های برحق تهران توجه شود، می توان در وین به توافق رسید. در این مراحل آخر ضروری است که طرف مقابل در محاسبات اشتباه نکند و مذاکرات را به رسانه ای نکشاند.


پیشرفت در مذاکرات وین تصمیم سیاسی آمریکا را متوقف می کند

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین در دیدار با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص لغو تحریم ها علیه ایران در وین با اشاره به اینکه مذاکرات جدی و فشرده بود، خاطرنشان کرد: پیشرفت در روند مذاکرات قابل توجه است اما طرف مقابل. برخی مسائل کلیدی نیازمند اتخاذ تصمیمات سیاسی جدی برای تضمین حقوق و منافع مشروع ایران و نشان دادن اراده عملی است.


پیشرفت در مذاکرات وین تصمیم سیاسی آمریکا را متوقف می کند

پس از مذاکرات دیپلماتیک در وین که بر رفع تحریم های آمریکا علیه ایران متمرکز بود، میخائیل اولیانوف، مذاکره کننده ارشد روسیه با انریکه مورا، نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده مذاکرات دیدار کرد.

میخائیل اولیانوف در توییتر خود نوشت: «من با انریکه مورا هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در جریان مذاکرات در وین و اعضای تیمش برای بررسی پیشرفت‌های انجام شده ملاقات کردم.

وی با اشاره به رایزنی های دو طرف در مورد مسائل باقی مانده که برای نهایی شدن توافق وین باید حل شود، تصریح کرد: هنوز زمان مناسبی برای استراحت نیست.

این دیپلمات روس همچنین توییت فیلیپ هررا، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه فرانسه را منتشر کرد و افزود: با وجود اینکه سران هیئت های مذاکره کننده سه کشور اروپایی به مدت دو روز وین را ترک می کنند، سایر اعضا باقی مانده اند و به گفتگو ادامه می دهند.

وی با تشویق اعضای تیم مذاکره کننده برجام در وین نوشت: به نتیجه موفقیت آمیز مذاکرات برجام نزدیک شده ایم.


پیشرفت در مذاکرات وین تصمیم سیاسی آمریکا را متوقف می کند

تحرکات و اخبار اخیر از وین نشان می دهد که همه مذاکره کنندگان منتظر تصمیم سیاسی آمریکا هستند و تنها در صورتی می توان آینده مذاکرات وین را متصور شد که واشنگتن تصمیمات لازم به ویژه در مورد لغو تحریم ها را اتخاذ کند. اما ایالات متحده با به تعویق انداختن این تصمیم، مذاکرات را به تعویق انداخت.

دولت آمریکا به جای تعیین ضرب الاجل های تغییر مصنوعی، باید بر تصمیم گیری های لازم و پیشبرد گفت و گو متمرکز شود و از ادعاها و اظهارات نادرست خودداری کند.

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی روز شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه، با بیان اینکه هیئت ایرانی در مذاکرات وین پیشرفت‌های جدی داشته‌اند، افزود: جمهوری اسلامی ایران در جریان مذاکرات و پیشنهادات مطرح شده توسط جمهوری اسلامی ایران، پیشنهادات سازنده‌ای ارائه کرده است. طرفین مذاکره را بر اساس میزان انطباق آنها با منافع مردم ایران دانسته است.

رئیس جمهور با بیان اینکه هیأت ایرانی بارها اعلام کرده است که از ابتکاراتی که حقوق مردم ایران را تضمین و حمایت می کند استقبال می کند، گفت: فشار یا ادعاهای سیاسی برای ادامه فشار بر مردم ایران و تضعیف چشم انداز توافق صورت گرفته است.

رئیسی تاکید کرد: هرگونه توافق در وین باید شامل لغو تحریم ها، ارائه ضمانت نامه معتبر و بسته شدن موضوعات و ادعاهای سیاسی باشد.


پیشرفت در مذاکرات وین تصمیم سیاسی آمریکا را متوقف می کند

هشتمین دور مذاکرات که در 6 ژانویه در وین آغاز شد، یکی از طولانی ترین دورهای مذاکرات است که شرکت کنندگان در آن پیش نویس توافقنامه را نهایی کرده و برخی از مسائل مورد مناقشه را حل و فصل کردند.

دیدگاهتان را بنویسید